SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Överlägsna vinnare i 1300 Rallycup.
PRESSRELEASE

Årets andra deltävling i 1300 rallycup samt den tredje i den speciella 1300 Vintercupen var Lima MS klassiska LBC-ruschen. Nu firade man 40-årsjubileum.
Banan innehöll fem stycken specialsträckor om nära nio mil. Dessutom med ett alldeles perfekt underlag av salsgolvsslät isväg kantade av meterhöga snövallar. En absolut våt dröm för en rallyförare.

Som ledare i båda cuptabellerna gick cupens ambassadörpar Ola Strömberg/Brittmarie Ålund ut med fullt självförtroende efter vinterns framgångar. Därefter följde ett helt koppel likadana bilar i den ordning de låg i cuptabellen. Dessutom med några nytillkomna längst bak. Det unika är att den för sex-sju år sen nästan helt avsomnade cupen nu växt till rekordstorlek. Hela tjugo ekipage kom till start i detta mycket populära rally.

Vid Servicen efter SS1 så hade supersäkra paret Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson tagit ledningen före juniorerna Marcus Morén/Robin Hallman. Var hade veteranen Strömberg tagit vägen då? Jo två! Rejäla avåkningar gjorde att han och co-driver Brittmarie både hade fått tagit hjälp av publiken samt senare använt snöskyfflarna i tjugotalet minuter. De dök så småningom upp vid servicen med snöfylld front på sin Urzula.

Tio i topp efter SS1:
1. Jan-Erik Eriksson 9:27,3
2. Marcus Morén - 8,6
3. Thobias Wahlström -14,6
4. Hampus Böe -15,4
5. Joakim Rydin -15,9
6. Daniel Eriksson -20,7
7. Mattias Lagström -21,6
8. Christian Granfors -26,1
9. Simon Pettersson -26,4
10. Joakim Hiljeström -38,6


Sedan var det dags för ytterligare två sträckor. 1300 rallycup har ett unikt poängsystem som gör att man blir motiverad av att fortsätta även efter ett missöde. Det finns nämligen alltid separata SS-poäng att köra om. Det samt de fantastiska vägarna avgjorde definitivt att paret Strömberg/Ålund valde att fortsätta ett annars hopplöst läge. De satte snabbaste tiden på båda sträckorna och samlade värdefulla poäng. Tre ekipage fick kasta in handduken på SS2 pga motorproblem. Det var Daniel Eriksson, Mattias Lagström och Johan Bengtsson med codrivers. Flera ekipage fick känna på snövallarna. Däribland snabba Marcus och Robin som förlorade halva timmen på SS3. Men självklart fortsatte även de i sin jakt på poäng.

Ställningen i topp efter tre körda sträckor var oförändrat Jan-Erik och ”Mange” i ledning. Nu följda av Rydin/Simensen.

Topp tio efter SS3:
1. Jan-Erik Eriksson 30:20,9
2. Joakim Rydin -26,4
3. Christian Granfors -29,6
4. Hampus Böe -38,2
5. Joakim Hiljeström -47,5
6. Jimmy Kujanpää -51,5
7. Thobias Wahlström -52,6
8. Kenneth Rikardsen -1:00,2
9. Simon Pettersson -1:12,1
10. Krister Morén -1:41,5

SS4 startade på mycket bred landsväg som vissa tävlande tycker är i snabbaste laget åtminstone i början. Men i cupen var det inte många klagomål. Troligen därför att de små bilarna inte orkar komma upp i några högre farter utan här gäller det verkligen att få med sig den fart man fått upp runt de snabba svängarna. En konst som är mycket lärorik. Ola och Brittmarie satte riktmärket och lika säkert var det JanE som var närmast efter. Placeringen efter Jan-Erik var det riktig huggsexa om. Ingen av teamen Rydin, Granfors, Böe, Hiljeström, Kujanpää och Wahlström tänkte ge sig.
När alla kommit ur skogen mer eller mindre omtumlade så ledde självklart Team JanE med 43,9 sekunder före Rydin, Granfors ytterligare 2,2 sek efter. Men det var inte över ännu. Efter sista servicen skulle så 2,5 mil långa SS5 avgöras.
Med hjälp av oanvända snövallar med sitt startnummer ett så kunde Team BlästerMäster ta sig igenom med ytterligare en sträckvinst, straxt följd av JanE/Magnus.Trea där blev starkt körande Jimmy Kujanpää som nu fått bort värsta rattrosten och hade satt allt på ett kort. Genom att Joakim Rydin skottade snö här tillsammans med ett gäng andra Sukkor i en ökänd högerkurva (Snövallen var kvar när Ola kom, men inte efter att han hade passerat). I Granfors fall var det ett trilskande växelreglage som orsakade tidstappet och placeringen. I övriga fall var det nog snödrivorna eller kanske avsaknaden av dessa.

Slutsegern alltså till teamet Eriksson/Nilsson med dryga minuten till Södertörns Kujanpää/Marions. På köpet blev det segerpokal i B-klassen för de sistnämnda.
”Vi körde tävlingen utan att vara nära snövallarna, dem är vi rädda för” sa Jan-Erik efter målgången.


Slutställning LBC-ruschen 1300 Rallycup:
1. Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson 55:40,8
2. Jimmy Kujanpää/Anna Marions -1:17,5
3. Christian Granfors/Henrik Lund -1:27,8
4. Thobias Wahlström/Magnus Johansson -1:31,8
5. Joacim Rydin/Magnus Simensen -1:45,4
6. Hampus Böe/Markus Böe -2:01,3
7. Kenneth Rikardsen/Thomas Binbach -2:15,2
8. Joakim Hiljeström/Peter Wester -3:33,3
9. Simon Pettersson/Millan Kilman -3:35,8
10. Robin Norling/Mattias Sundström -4:04,9
11. Rolf Andersson/Göran Adolfsson -6:41,5
12. Krister Moren/Ronnie Maxe -8:52,7
13. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund -19:26,3
14. Marcus Morén/Robin Hallman -24:20,5
15. Frans Harrén Söderbäck/Patrik Johansson

Bästa C-förare blev trots allt Krister Morén/Ronnie Maxe.
Bästa Junior Jimmy Kujanpää före Hampus Böe.
Vi fanns även representerade bland ungdomsrallyåkarna där Pontus Florin/Björn Andersson tog en fin tredjeplats med sin fina Mk1:a.

I totala 1300 rallycuptabellen gick nu Jan-Erik och Magnus upp till ledning före Strömberg/Ålund. I den ordningen kommer de alltså starta när första sommartävlingen tar vid nere i Zabrarallyt Nybro om bara drygt en månad.

Vintercupen vanns mycket knappt av Ola och Brittmarie före Jan-Erik och Magnus. Trea blev Christian Granfors/Henrik Lund. Det kan Ola tacka det unika poängsystemet för och att de lyckades ta de nödvändiga sträcksegrarna efter sina avåkningar.

Mer info och tabeller på: www.1300rallycup.se

”1300 Rallycup. Mycket Rally för Pengarna”


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2016-03-15 19:18






Foto från Violenrallyt.
© emotorsport.seFlens MS med Violenrallyt öppnade Svenska RallyCupen 2024, från Malmköping utgick rallyt med sex sträckor runt orten. På plats fanns också tävlande för DM serier i Östergötlands, Stockholms och Södermanland / Västmanlands distrikt. Snabbast för tävlingen var Kalle Gustafsson som toppade totalt, trea...

Publicerad: 2024-05-19 20:55


Internationellt meriterat startfält när Rally-SM kommer till Uppland.
© emotorsport.seDen 31 maj till 1 juni körs den fjärde deltävlingen i årets Rally-SM, när mästerskapet för första gången kommer till Tierp genom Rally Uppland. Närmare 80 bilar kommer till start i SM-klasserna, med stora internationella meriter.

Klassen Internationella 4WD leds av Hudiksvallsföraren Patrik Flodi...

Publicerad: 2024-05-19 19:59


Så gick det i Hällefors MK´s Vårsprint.
Hällefors MK körde tredje deltävlingen i egna HMK´s Sprintserie under söndagen, Vårsprinten var rallyt. Snabbast runt banan, en sträcka tre gånger var Mikael Ljungström som med tiden 3:57,8 sekunder vann B-förare 4wd före Sören Svensson. För A-förarna vann Daniel Hultberg före Robert Persson med Åke...

Publicerad: 2024-05-19 19:37


Kroatisk EM åkare och Junior EM ledande Mille kör Rally Uppland.
© emotorsport.seIkväll stänger anmälan till Rally Uppland, just nu ett 90-tal ekipage i listan som väntas slå en bit över 100 innan anmälan stänger hos MK Tierp - rallyt med start och mål på Tierp Arena.

65 av ekipagen går i de fyra Rally SM klasserna, bland dem ses tre internationella ekipage i Nationella 4wd. ...

Publicerad: 2024-05-19 14:32


Fyra svenska vinnare när Volvo Euro Cup körde Finska Ikaalinen Spa Ralli.
© emotorsport.seStort svensk deltagande i helgens Ikaalinen Spa Ralli, på plats fanns 40 ekipage tävlande i Volvo Euro Cup. I år körs cupen med fyra klasser, två för Standard Volvobilar med A/B-förare respektive C-förare. Två klasser Appendix K där "gamla" och "nyare" bilar tävlar - i den nyare är det Volvo 240 som...

Publicerad: 2024-05-19 12:02


Kalle körde hem premiären av Svenska RallyCupen, Violenrallyt.
© emotorsport.seSex utmanande sträckor hos arrangerande Flens MS inledde Svenska RallyCupen 2024 under lördagen, 130-talet ekipage kom till starten av Violenrallyt med start, mål och service mitt i Malmköping.

Kalle Gustafsson, för helgen med John Stigh i högerstolen öppnade bäst, sex sekunder före Kenny Stavbom...

Publicerad: 2024-05-19 10:16


Holmgren snabbast totalt i Engh Mek-rallyt.
© emotorsport.seEngh Mek-rallyt hos Bärke MK med 60-talet bilar för Finess Onotade Rallyserie där två sträckor, båda över milen långa, gick dubbelt. Mikael Holmgren snabbast totalt, in som tvåa i 4wd klassen var Anders Wänn - tredjeplatsen till Mikael Gustafsson.

Andraplatsen totalt tog Antti Johannesson som had...

Publicerad: 2024-05-19 09:42


Violenrallyt bjöd på högt tempo i sommarsol, Kalle snabbast totalt.
© emotorsport.seFlens MS startade Svenska RallyCupen och deltävling för Östergötlands DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM när sex fina och utslagsgivande sträckor plockats fram för Violenrallyt, start & mål på Heden mitt i Malmköping.

Kalle och John snabbast totalt.
Det var som väntat Kalle...

Publicerad: 2024-05-19 09:28


Tre söndagsrallyn med Svenskt intresse.
65 deltagare tar plats i Vårsprinten hos Hällefors MK när tredje av fyra deltävlingar för HMK Sprintserie avgörs på söndagen.

I Söder tar RS-åkarna tävling i DM-serien och då med Svedala Runt hos just Svedala MK där fyra SP går två gånger vilket ger 12,4km special.

Tractive Racet 2, andra tävl...

Publicerad: 2024-05-18 22:25


'Fluppe' snabbast totalt i Zabra Rallyt, Eriksson bäst av Appendix K.
© emotorsport.seNybro AC med Zabra-Rallyt, fyra olika sträckor på programmet där Patrik "Fluppe" Karlsson och Amanda Linnemo tog full pott, vann samtliga sträckor och tog totalsegern 15,1 sekunder före Christian Classon som toppade B-klassen.

Rallyt ingick i Bilsport RallyCup, 1300 Rally Cup, Rallyklassikernas ...

Publicerad: 2024-05-18 22:23


Tidigare nyheter:
Violenrallyt bjöd på högt tempo i sommarsol, Kalle snabbast totalt.
Tre söndagsrallyn med Svenskt intresse.
'Fluppe' snabbast totalt i Zabra Rallyt, Eriksson bäst av Appendix K.
Närmare 30 åkare i söndagens Svedala Runt.
Följ lördagens rally, Violenrallyt, Zabra Rallyt, Engh Mek Rallyt, Tractice Racet & Ikaalinen Spa Ralli.
Söndagsrally, Vårsprinten tar vid i HMK Sprintserie.
Klart med tre nya år för Rally Sweden i Umeå.
Zabra-Rallyt störst i helgen, fyra sträckor väntar för BRC, Klassiker & 1300-gänget.
140-talet åkare för lördagens Violenrally.
Stort svensk intresse i helgens finska Ikaalinen Spa Ralli, Volvo Euro Cup på plats.
Zabra Rallyt på lördag, klubben beskriver sträckorna.
60-talet åkare kör lördagens Engh Mek-rallyt.
Dubbelhelg med Tractive Race i Borlänge.
Här säljs Karta & Program till Violenrallyt!
Tufft och händelserikt South Swedish Rally för VOC’s SverigeSerie.

Rally Uppland närmar sig, MK Tierp ser fram emot starten.
Årspremiär för Svenska RallyCupen på lördag, Violenrallyt i Malmköping.
Stor rallyhelg väntar, 566 svenska rallyekipage ute och tävlar.
Eklund, Blomqvist och Hallberg bland senaste namnen till Rally Magic i Höljes.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.