|
 Intresset stort för Sandells nya bil. PRESSRELEASE
Patrik Sandell är nyss hemkommen från Frankrike efter den officella pressvisningen av Renaults nya Clio R3. Under två dagar har den internationella pressen fått se och provåka den nya tävlingsbilen.
”Intresset är riktigt stort med bra uppslutning av medier från hela Europa, både tidningar och tv-kanaler. Många trodde nog att det var en Grupp N-bil de skulle få möta men upptäckte att det är en fullfjädrad Grupp A-bil. Och otroligt lättkörd, det var nog det vanligaste omdömet” berättar Patrik Sandell.
Målet med den nya modellen är att utveckla en bil med samma prestanda som en Super 1600-bil men till halva priset. Och man verkar ha lyckats. Där de tidigare bilarna kostar ca 500 Euro per mil i drift är kostnaden för den nya R3-bilen ungefär 250 Euro per mil.
Konceptet är efterfrågat på marknaden. Totalt sålde Renault ca 90 ex av sin Super 1600-modell mellan 2002 och 2006, vilket är fler än några andra bilmärken lyckades med. Men redan innan Sandell begick världspremiär i R3an i Rally Norway för några veckor sedan var 55 bilar beställda.
”Flera av journalisterna pratar om detta som rallysportens framtid. Nu går det att få en riktigt racerbil men för halva pengen. Det kommer att bli mycket lättare för unga talanger att ta sig upp till Junior VM-nivå” säger Sandell.
I år tävlar bilen tillsammans med Super 1600-bilarna i Juniorklassen i Rally-VM men från nästa år blir det en egen tävlingsklass.
Efter en deltävling ligger Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson tvåa i tabellen. Nästa deltävling i är Rally Portugal, 30 mars till 1 april.
Fakta om bilen:
Kaross
Typ: Plåtchassi med förstärkningar och skyddsbur från Matter.
Motor
Monteringssätt: Tvärställd.
Typ: Renault F4R RS - 4 cylindrar, 16 ventiler - 1998cc.
Borrning x slaglängd: 82,7 x 93mm.
Motor elektronik och tändning: Magneti-Marelli styrsystem - SRT Elektronikbox.
Effekt: 170kW (230bhp) vid 7,800rpm.
Max vridmoment: 245Nm vid 5,400rpm.
Maxvarv: 7,800rpm.
Transmission
Typ: Framhjulsdrift.
Växellåda: Sadev sexväxlad sekventiell + backväxel.
Växellådsmekanism: Joystick monterad intill ratten.
Diffbroms: ZF lamelldiff.
Koppling: Mekanisk enskivig.
Hjulupphängning
Fram: Pseudo-McPherson med Öhlins justerbara stördämpare, Masselin fjädrar.
Bak: Delad bakaxel med Öhlins justerbara stördämpare, Masselin fjädrar.
Bromsar
Fram: Ventilerade skivor, ¤330mm (asfalt) och ¤275mm (grus). Brembo fyrkolvsok.
Bak: Oventilerad skiva ¤274mm med Brembo tvåkolvsok.
Handbroms: Hydraulisk.
Hjul
Fälgar: Aluminium 7x17" (asfalt), 16x5,5 (snö) och 6x15" på (grus).
Däck: Michelin 19/62-17 (asfalt), 16/65-16 (snö) och 17/65-15 (grus).
Dimensioner, vikt och övriga specifikationer
Längd: 3,986mm.
Bredd: 2,020mm.
Höjd: 1,480mm.
Hjulbas: 2,585mm.
Spårvidd fram/bak: 1,560-1,541mm.
Tankrymd: 55 liter.
Vikt: 1,080kg.
» Pressrelease från Patrik Sandell, www.patriksandell.com.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
Åtta deltävlingar blev resultatet när Bilsport Rally Cup stängde sin kalender för 2026, en hektiskt säsong för de onotade åkarna även om det väntas bli resultat man får räkna bort från säsongen när allt summeras.
De tävlande har från start fem deltävlingar på drygt 2 månader, Skåne inleder Rally ...Publicerad: 2025-10-13 05:58:44
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.
På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...Publicerad: 2025-10-12 21:47:47
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.
Grahn dominerade i pre...Publicerad: 2025-10-12 19:32:28
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Haninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.
Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...Publicerad: 2025-10-12 17:38:21
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Sex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...Publicerad: 2025-10-12 11:11:59
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...Publicerad: 2025-10-12 08:50:13
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Snart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.
Tävlingsce...Publicerad: 2025-10-12 06:27:30
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...Publicerad: 2025-10-11 19:59:46
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland. Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.
Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....Publicerad: 2025-10-11 19:01:44
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten. 100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.
Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...Publicerad: 2025-10-11 18:14:56
|
| |