NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuff helg på Korsika för Tidemand.
PRESSRELEASE

Förhållandena under VM-helgen på Korsika beskrevs av många som de svåraste på flera år i världsmästerskapet. Efter en strålande start i ovädret, tog SKODA Motorsports Pontus Tidemand ledningen i WRC 2, men några timmar senare tog tävlingen en tvär vändning och blev en problemfylld upplevelse tills Pontus slutligen tvingades bryta på den näst sista sträckan.

Regnet slog till mot Medelhavsön, som inte haft regn på fem månader, redan på torsdagen och utvecklades under natten till en "medicane" som de våldsamma ovädren i området kallas. Korsika hade inte upplevt en liknande storm sedan 1983 och det satte givetvis sina spår på tävlingen med översvämningar och bortspolade vägar.

Det regnade fortfarande kraftigt när ekipagen begav sig mot den första sträckan av tre på fredag morgon. Förhållandena var väldigt svåra och många beskrev det som bland det värsta de varit med om i rallysammanhang. Pontus, som var snabbast på shakedown och startade tävlingen med en positiv känsla, tog sig igenom den nästan tre mil långa sträckan utan incidenter och satte den bästa tiden i WRC2-klassen.
- Jag kan verkligen inte säga att det var lätt i ett sådant här extremt väglag, berättar Pontus. Men bilen fungerade bra på underlaget och vi fick med oss rätt bra fart ur kurvorna. Trots det var det svåraste att veta hur fort vi körde, svaret kom när vi gick i mål och fick tiden.

Kort därefter kom beskedet att sträcka två var tvungen att strykas på grund av skadorna från ovädret. Med det försvann dagens längsta utmaning och bara en sträcka återstod av dagen. Pontus startade i samma tempo som på föregående sträcka och var överlägset snabbast på den första splittiden när tävlingen tog en snabb vändning. En vattensamling på en snabb raksträcka orsakade vattenplaning och bilen slog hårt i en bergvägg som kantade vägen. Både styrstag och länkarm slogs sönder i smällen och även fast Pontus och kartläsaren Emil Axelsson kunde fixa till det temporärt med hjälp av reservdelarna de hade med sig i bilen, så tog det såpass lång tid att det kloka beslutet var att bryta.
- Det var en stor besvikelse, säger Pontus. Allt gick perfekt och det kändes som vi naggade på något riktigt bra, men när vattenplaningen slog till hade vi inget att sätta emot.

Pontus var tillbaka på lördagen, men de tre sträckor som stod på programmet hade blivit två då den första av dem var fredagens strukna sträcka som fortfarande var i så dåligt skick att den fick tas bort. Eftersom Pontus nu startade långt bak i fältet fick han tackla lera, grus och sten som bilarna före honom hade dragit ut på vägen och det blev nästintill omöjligt att hålla den hastighet han ville. Han körde så kontrollerat han kunde och tog sig igenom första sträckan utan problem, men på den andra sträckan, som även var rallyts längsta, åkte han på en punktering.

Söndagen startade han på tolfte plats med målet att ta sig till topp tio. Efter en kanontid på sträcka sju såg det ut som att planen skulle gå i lås, men på följandet sträcka blev det totalstopp när den hala leran i en kurva fick honom att glida ner i ett djupt dike. Utan chans att komma upp på vägen igen tvingades han bryta årets Tour de Corse med bara en sträcka kvar.
- Det här var verkligen inte vår helg, säger Pontus besviket. Tyvärr är sådana här tävlingar något man får tåla ibland i rally, även om man aldrig vänjer sig vid det. När man är i mitt i det är man så taggad och vill bara fighta på varje sträcka. Men vi har ändå en del positivt att ta med oss härifrån, först och främst att vår Fabia R5 fungerade väldigt bra och att det gick riktigt fint på de sträckor där vi inte hade problem, men också erfarenheten. Som tur är så är det inte alltför ofta man kör i förhållanden som nu, men bra träning, det är det absolut.

Fram tills nu har Pontus uteslutande kört till sig toppresultat och slutat på pallen i alla årets tävlingar, både i WRC 2 och i Asia-Pacific Rally Championship, där han för bara ett par veckor sedan korades till mästare med ett event kvar i serien.
- Det har kanske gått för bra så det var väl dags att jämna ut det, säger Pontus med ett leende. Vi tar nya tag och ser fram emot nästa VM-tävling som går i Spanien om tre veckor. Vi har fortfarande chans på den totala pallen så nu är det upp till kamp. Förhoppningsvis har vi avverkat årets oflyt efter den här helgen!


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2015-10-04 17:53






Seger direkt i R5-debuten för Waskaas.
Seger direkt i R5-debuten för Petter Sæves Waskaas som tidigare setts snabb med Subaru Impreza, bytte inför året till Ford Fiesta R5 och tog tre raka sträcksegrar i Smådølsprinten.

Lördagens rally hos NMK Nore og Uvdal avgjordes med en sträcka på drygt 6km som kördes tre gånger för de 50-talet st...

Publicerad: 2025-01-04 15:02


Fina förhållande med spolad is väntar i Hällerundan på Sångens motorstadium.
© Rasmus Holm.Efter ett lyckat provår 2024 för HMK-sprintserie blir det självklart en fortsättning under 2025 med lika bra tävlingar och självklart prispengar i potten likt 2024. Vi ska försöka dra så olika slingor som möjligt så det blir variation varje tävling.

Nu börjar det bra ihop sig för deltävling 1 den...

Publicerad: 2025-01-04 11:08


Sesks jagar 4-5 Rally1 starter, kan det bli premiär i Rally Sweden?
© emotorsport.seFyra till fem WRC-deltävlingar är vad Martins Sesks jagar för huvudklassen 2025, Letten har fortsatt förhandlingar med M-Sport utifrån vad motorjournalisten Christian Manzino på Italienska Area Corse erfar.

Tanken är att sätta ihop ett program med framför allt de snabbaste deltävlingarna på grus ...

Publicerad: 2025-01-03 18:53


Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen.
© Toyota Gazoo Racing.Idag släpptes anmälningslistan för WRC premiären 2025, Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco som körs 23-26:e januari. Drygt 34 mil special fördelade över 18 sträckor för de maximala 70 startande.

Tio åkare i Rally1.
Arrangören gallrade bort ett 20-tal ekipage, nere på maximala 70 platser ...

Publicerad: 2025-01-03 13:20


Norskt lördagsrally med Smådølsprinten.
© emotorsport.seNorge var sista i norden med tävling 2024 och först ut 2025, Smådølsprinten hos NMK Nore og Uvdal blir ännu en chans att vakna till inför nästa helgs NM premiär. Tre sträckor ger knappt två mil under denna lördag, 50 ekipaget mot startlistan.

Mot slutet av startlistan hittar vi Skodaförare som Ro...

Publicerad: 2025-01-03 12:50


Del 5; Vem kör vad 2025, Hovind med SRC & Back SM, Landin som B-förare & Vincent kollar dämparna inför Colins Crest.
© Andreas Hovind.Femte delen och tre nya tävlande som släpper sina tankar kring framtiden, den här gången är de Volvo som märke och grupp F är klassen, tre framgångsrika åkare som satsar på nytt inför 2025. Vi inleder med SM-vinnaren i Standard, Andreas Hovind.
- Jag kommer att satsa på Svenska RallyCupen och Ba...

Publicerad: 2025-01-03 10:13


Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Tidigare nyheter:
Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.