|
 Heta strider när Sverige och SommarSerien körde i Nyköping. PRESSRELEASE
Inramningen kunde inte varit bättre när VOC Mekonomen Rally samlades för seriebatalj i Nyköping och ärevördiga Gästabudstrofén. Riktigt varmt och strålande sol från en klarblå himmel. Publik i mängder som njöt i fulla drag. Tom Kristensson fortsatte sitt segertåg i Elit A. André Nygren likaså i Cup. Liksom Elias Lundberg bland juniorerna. Men i Elit B fick favorittippade Frederik Eckhardt vika sig för Erik Stenberg som uppenbarligen stortrivdes på minst sagt utmanande sörmländska rallyvägar, vägar som precis som det historiska Gästabud som givit tävlingen sitt namn krävde sin tribut, den här gången dock inte till liv och lem utan lyckligtvis begränsat till plåt, blåmärken, stukande självförtroenden och hål i plånböcker. Även om inget av detta på något sätt ska förringas så är personskador förstås oändligt mycket värre. Karosser och bildelar finns det trots allt nya.
Sörmländska rallyvägar är omtalade för att vara luriga, fulla av utmaningar som inte heller riktigt går att fånga i en säkerhetsnot. Årets upplaga av Gästabudstrofén var inget undantag och rallyt krävde sin tribut.
– Lyckligtvis skedde inga personskador. En VOC Mekonomen Rallybil är en väldigt trygg och säker rallybil, allt av Volvos grundläggande säkerhetstänk intakt, deformationszoner lämnade orörda, samtidigt som den starka grundkonstruktionen kompletteras med burbåge, FIA-stolar och bälten. Och, även om förbundet efter märkliga turer till slut valde att backa på kravet på nackskydd så använder ändå det stora flertalet i klassen HANS- eller Hybridskydd ändå – mycket klokt att inte äventyra säkerheten, säger klassansvarig Roger Fransson.
Däremot måste man våga ifrågasätta rallypubliken.
–Rallyt hade i synnerhet en riktigt tuff sväng redan på dagens första sträcka, en vänster som nöp ordentligt samtidigt som vägen smalnade av. Efter tidiga avåkningar så ville besättningarna ställa sig och varna, att vinka ned, efterkommande ekipage. Då blev det en hotfull stämning från publiken på platsen. Istället ”hjälpte man till” så att bilarna drogs undan för att det inte skulle placeras ut någon triangel. På videoupptagningar som finns så hör man också hur publiken jublar och applåderar senare avåkningar, detta förstås samtidigt som de sker och därför långt innan man vet att förare och CoDriver klarat sig oskadda. Hur tänker sådana människor, eller ska jag säga gamar eller hyenor? Hur är man funtade? Var tappade man sin empati och sin medmänsklighet.
Hylla framgångarna, inte misslyckandena!
–Jag kan förstå spänningen. Jag kan också förstå att man jublar och hyllar de som hamnar i en situation men som med skicklighet reder ut den, precis som Tom Kristensson gör på bilden till det här reportaget. Hyllar den action som det bjuder på. Liksom att man hyllar fantastiska prestationer, max laddning utan tillbud. Men att man hyllar avåkningar med risk för personskador, det kan jag bara inte förstå. Vår sport måste vara unik i detta. Kan ni se framför er en störtloppspublik som jublar samtidigt som åkaren kör omkull? Eller en skridskopublik applådera då åkaren får ett felskär och faller? Eller applåderar då snowboardåkaren misslyckas med sitt trick? Hyllar höjdhopparen som river? Hur ska vi komma till rätta med detta och hylla prestationerna istället för misslyckandena? Jag har inga svar annat än kommunikation och utbildning av de breda massorna, ett tufft uppdrag.
Tom Kristensson igen i Elit A
Att spela på Tom Kristensson som vinnare i Elit A ger snart knappt pengarna tillbaka.
–Tom vann som jag förutspådde igen. Men nu har Kim Nilsson riktigt kommit över den vådliga flygturen nere i Osby, hittat tillbaka till tempot och han lyckades faktiskt också knipa två sträcksegrar under dagen. Daniel Andersson in på tredje plats.
Erik Stenberg i den lägre Elitklassen
I VOC Mekonomen Rally Elit B har Frederik Eckhardt dominerat sommarsäsongen totalt. Men i Nyköping fick han faktiskt vika sig.
–Erik Stenberg har haft en uppåtgående formkurva hela säsongen och nu klippte han till ordentligt med en välförtjänt seger. Med den i ryggen så tar han också ett rejält skutt uppåt i tabellerna. Per Allo på tredje plats hade klockan med sig den här gången och knep tredjeplatsen med en ynka tiondel före Tommy Larsson. Senast förlorade Allo sista pallplatsen med fyra tiondelar. Var det någon som tvekade på hur tufft det är i VOC Mekonomen Rally så kan hen sluta tveka nu.
André Nygren omutlig i Cupklassen
I VOC Mekonomen Rally C var det däremot inga överraskningar.
–André Nygren kör rallybil som om han inte gjort annat i hela sitt liv, ända har han ännu inte särskilt många starter på sitt CV. Det är bara att lyfta på kepsen för äkta talang då man ser den, och det ser varje sund rallyälskare i André. Dessutom var André återigen tredje tid totalt i den tuffa VOC Mekonomen Rallyklassen oavsett förarklass, bara slagen av Tom och Kim i Elit A, och det dessutom inte med mer än 6 respektive 10 sekunder. Imponerande! Fredrik Hagelin tvåa och Sebastian Johansson trea rejält jagade av Emil Andersson på fjärde plats.
Självklart Elias Lundberg i juniorklassen
Bland VOC Mekonomen Rallys helt fantastiska juniorer dominerar Elias Lundberg årets tillställningar och det saknas lämpliga ord för att beskriva denna supertalang.
–Men den här lördagen hade jätteduktiga Isac Nordström verkligen käkat taggtråd i minst en vecka. Och även om Elias vann alla sträckor så var Isac riktigt nära på fyra av dagens sex sträckor. Bra jobbat Isac! Kan inte heller lämna juniorerna utan att konstatera att Elias hade varit sexa i såväl A som B på sina tider, och ändå kör pojken onotat på dessa extremt svåra och luriga vägar. Hur gör han?
Tack Nyköping för ett fint rally. Fina om än tekniskt supersvåra sträckor. Härliga funktionärer. Bra serviceplats. Vi ses säkert snart igen.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.
På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...Publicerad: 2025-10-12 21:47:47
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.
Grahn dominerade i pre...Publicerad: 2025-10-12 19:32:28
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Haninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.
Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...Publicerad: 2025-10-12 17:38:21
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Sex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...Publicerad: 2025-10-12 11:11:59
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...Publicerad: 2025-10-12 08:50:13
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Snart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.
Tävlingsce...Publicerad: 2025-10-12 06:27:30
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...Publicerad: 2025-10-11 19:59:46
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland. Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.
Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....Publicerad: 2025-10-11 19:01:44
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten. 100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.
Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...Publicerad: 2025-10-11 18:14:56
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
Eskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.
Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...Publicerad: 2025-10-11 17:47:31
|
| |