____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World.
© @World.
Pontus och Emil gjorde stark debut med Skoda Fabia R5.
Pallplats för Tidemand i premiären med nya bilen.
PRESSRELEASE

Pontus Tidemand kom till Portugals VM-tävling med siktet inställt på att fullfölja rallyts alla sträckor och få till en så bra debut som möjligt med Skodas nya Fabia R5. Han gjorde en imponerande insats under tävlingens fyra dagar och kammade hem tredjeplatsen i WRC 2 tack vare sin mogna och stabila körning.
- Helt fantastiskt att få sluta på pallen i min allra första tävling med Fabia R5. Det här överträffade mina egna förväntningar och jag är verkligen nöjd, säger en glad Pontus efter målgång.

Pontus och co-drivern Emil Axelsson hade den kanske mest hektiska uppladdningen av alla ekipagen inför Rally Portugal. Förra helgen tävlade de på Nya Kaledonien och hoppade därefter direkt på ett flygplan till Europa för att kastas in i VM-cirkusen så snart de anlände. Men jetlag hindrade dem inte från att göra en fokuserad prestation under helgen.

Med sina närmare 30 tävlingsbilar var startfältet i WRC 2-klassen det största på länge och med det kom förstås stenhård konkurrens. Vill man vara med i kampen är det viktigt att få en god start, något som inte var några problem för Pontus, som fick en flygande start på torsdagskvällens superspecial. Inför en publik på 25 000 satte han den tredje snabbaste tiden, bara tre sekunder bakom qatariern Nasser Al-Attiyah.

Följande dagar gjorde Rally Portugal skäl för sitt rykte som ett av de svåraste eventen i VM-kalendern. De steniga vägarna skördade snabbt offer och den taktiska utmaningen började spela allt större roll, både vad gäller däckval och attackplan. Under fredagen fokuserade Pontus på stabil körning med målet att varken ta risker eller tappa för mycket tid. Trots problem med bromsarna på den fjärde sträckan, något som kostade drygt 20 sekunder, lyckades han avsluta dagen med samma placering som kvällen innan.

På lördagen handlade allt om att fortsätta att köra klokt och ta tillvara varje kilometer. Pontus gjorde ändå en storstilad prestation och satte riktigt imponerande sträcktider - även fast han inte utnyttjade sin fulla kapacitet för att inte riskera helgens huvudmål. Tyvärr dök bromsproblemet upp igen på dagens sista sträcka, men tredjeplatsen var inte i fara.

Med endast tre sträckor att avverka på söndag förmiddag, försvarade Pontus tredjeplatsen och rodde därmed hem ännu en pallplats i WRC2. Denna gång som fabriksförare för Skoda Motorsport och dessutom i en helt ny bil.
- R5:an är riktigt kul att köra och vi hittade snabbt rytmen och kunde anpassa oss, berättar Pontus. Vi tog oss igenom alla sträckor och det fungerade väldigt bra överlag. Vi tappade bromsarna på två sträckor, vilket var synd, men det är en del av utvecklingen av den nya bilen så man får ha det i beräkningarna i de första tävlingarna. Bilen levererar absolut och det är ändå en skön känsla att vara med i toppen och samtidigt veta att du inte går på din maxkapacitet. Vi har mer att ge så jag ser redan fram emot nästa chans med Fabia R5 i VM.

I sammantaget blev helgen en lyckad WRC-comeback för Skoda. Utöver Pontus tredjeplats, blev det också en andraplats för Esapekka Lappi, som är Pontus teamkompis i såväl Skoda som EVEN Management.

Om drygt två veckor är det dags för Pontus och Emil att återigen packa sina väskor och bege sig mot Australien för att fortsätta jaga poäng i FIA Asia-Pacific Rally Championship. International Rally of Queensland står näst på tur och tävlingen avgörs mellan den 19 och 21 juni.

Rally de Portugal WRC 2 topp 5
1. Nasser Al-Attiyah 3:41:35.3
2. Esapekka Lappi +12.0
3. Pontus Tidemand +37.8
4. Julien Maurin +2:59.6
5. Stéphane Lefebvre +3:16.9


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Mille och Johan går för VM-guld i Junior WRC-finalen.
Efter en stark säsong med flest sträcksegrar av alla i mästerskapet är 20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm redo för årets största utmaning – finalen i Junior-VM. Tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika ligger dom tvåa i mästerskapet inför Central European Rally, bar...

Publicerad: 2025-10-13 12:30:46


Novemberskölden på gång - rallystart med massor av aktiviteter på torget.
© emotorsport.seNässjö Motorklubb bjuder in till höstens stora rally Novemberskölden med rallytorg och start på Stortorget i Nässjö den 1:a november.

Välkommen till ett av Sveriges största rallyn sett till antalet deltagare – med upp till 250 team och 5-6 personer i varje team! Detta är Nässjös största idrottsev...

Publicerad: 2025-10-13 11:05:32


TV-tablå inför helgens Central European Rally.
© emotorsport.seÅrets 12:e WRC deltävling på tur, Central European Rally med sträckor i Tyskland, Tjeckien och Österrike väntar under helgen. Torsdag morgon shakedown som sänds live i vår WebTV & Video avdelning via promotorns sändning.

Rallyt på 14 sträckor inleder torsdag eftermiddag då en sträcka går dubbelt ...

Publicerad: 2025-10-13 09:01:36


Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
© emotorsport.seÅtta deltävlingar blev resultatet när Bilsport Rally Cup stängde sin kalender för 2026, en hektiskt säsong för de onotade åkarna även om det väntas bli resultat man får räkna bort från säsongen när allt summeras.

De tävlande har från start fem deltävlingar på drygt 2 månader, Skåne inleder Rally ...

Publicerad: 2025-10-13 05:58:44


Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Som uppvärmning inför kommande veckas Central European Rally körde Sebastien Ogier föråkare i österrikiska Herbst Rallye över tio mil, totalt åtta sträckor där Toyotaföraren var snabbast under lördagen.

På plats även Adrien Fourmaux som likt fransmannen körde föråkare, första halvan av rallyt byt...

Publicerad: 2025-10-12 21:47:47


Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
© Ryrlén.Drive VXO-Sprinten på Uråsa flygfält blev en rallydag och kväll att minnas. Med 65 startande ekipage och både svenska, danska och tyska deltagare bjöds publiken på fart, precision och show – allt på asfalt, där förarna tävlade i två däckklasser: asfaltsdäck och grusdäck.

Grahn dominerade i pre...

Publicerad: 2025-10-12 19:32:28


Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
© emotorsport.seHaninge MK´s Lilla VM på Högstabanans område, en sträcka på 1,9km kördes tre gånger under söndagen, 31 startande och fyra klasser.

Arrangörsklubbens Kalle Gustafsson körde Ford Fiesta Rally2 och gjorde det bra, tre raka sträcksegrar och seger totalt 4,2 sekunder före Casper Jansson. Unge rallycro...

Publicerad: 2025-10-12 17:38:21


Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar för Stig Andervang och Vanessa Dagge i ADAC/PRS Havellandrallye - Svensken i Tyskland med Hyundai i20 N Rally2 för tävlande. Upplägget var att en av sträckorna gick tre gånger, en annan dubbelt och så en som bara kördes en gång - rallyt på grus med inslag av asfalt. För Svenske...

Publicerad: 2025-10-12 11:11:59


Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
© JC Raceteknik.Drive VXO Sprinten avslutade RS-DM för Södras distrikt på Uråsa hos Drive VXO, som arrangör Karlskrona AK och Wäxjö MS. Nog blev det mörkerkörning för samtliga innan rallyt var över, varvlopp med totalt 11,5km per åk gällde sex gånger - om än att sista sträckan kördes på halva tiden men klockan börj...

Publicerad: 2025-10-12 08:50:13


Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
© emotorsport.seSnart är det dags för årets upplaga av Lövdansen, och vi ser fram emot en riktigt fin hösttävling. Årets bana bjuder på stor variation med vägar av olika karaktär – både snabba, rytmiska partier och mer tekniskt utmanande avsnitt som kommer att sätta både förare och kartläsare på prov.

Tävlingsce...

Publicerad: 2025-10-12 06:27:30


Tidigare nyheter:
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.