|
|
|
|
|
|
|
|
|
 Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors. PRESSRELEASE
Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.
Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.
Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.
Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.
Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!
Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.
Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.
Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.
Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.
Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.
Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.
Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.
Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.
Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.
Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!
Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.
Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.
Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.
Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.
Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.
Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.
Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.
Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Stig Andervang startar sitt 21:a rally för året när han på lördag kör tyska ADAC/PRS Havellandrallye 2025 som avgörs för 52:a gången, basen i Beelitz. I rallyt som Svensken vann totalt förra året väntar sju mil med asfalt och grus på typiska höstlika tyska vägar.
En milen lång sträcka går tre gå...Publicerad: 2025-10-08 11:00:42
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.
Danska Mästerskapet, Nordic Rally Championship och Volvo Euro Cup mot final, Rally Stoholm rullar igång fredag kväll med knappt 60-talet bilar. Inledning 18:00 och ut mot 1,5km korta Stoholm By följs av Rørgårdsvej på 5,6km - efter en service går sträckorna igen och vid 22-tiden ska servicen vara öv...Publicerad: 2025-10-08 09:01:15
Grahn med Skoda Fabia RS Rally2 till ADMV Lausitz Rallye.
Fredag kväll den 31:e oktober drar International ADMV Lausitz Rallye igång, från Boxberg går en 22km lång sträcka dubbelt på kvällen. Lördagen fortsätter med två sträckor dubbelt på förmiddagen, två nya sträckor två gånger på eftermiddagen. Målgång vid 19-tiden efter de 11 milen special på grus och ...Publicerad: 2025-10-08 05:58:43
Preliminärt slutlig, Stark körde hem Rally Vetlanda.
Preliminärt slutlig är statusen när resultaten för Rally Vetlanda presenterades under tisdagskvällen, de tävlande fick resa hem utan prisutdelning när rallyt avverkats på lördagens eftermiddag. De sex fina sträckorna var körda för Rallyklassikerna, RM för Historiskt och Bilsport Rally Cup men det va...Publicerad: 2025-10-07 22:14:57
SM-tvåan testar motståndet i Brittiska Mästerskapet.
Den 25:e oktober körs brittiska Lewis & Hunter Cambrian Rally 2025 från Llandudno med North Wales Car Club som arrangör, 82km special väntar på sju sträckor - kända sträcknamn från den tidigare VM tävlingen i området.
Tävlingen är sjätte och sista deltävling i Brittiska Mästerskapet, men lockar o...Publicerad: 2025-10-07 09:00:44
Andervang och Olsson fyra i regnig 100-åring.
Under lördagen körde Stig Andervang och Andreas Olsson 100-åringen som arrangerades av Enköpings MK.
- Tävlingen skulle bestå av åtta sträckor med en längd av 45km, dock stöks de två sista sträckorna med anledning av vädret vilket var en besvikelse då vi var riktigt peppade inför dessa, berä...Publicerad: 2025-10-07 05:59:11
1300 Rally Cup, säsongsfinalen i Enköping avgjord!
Den sista deltävlingen i årets 1300 Rally Cup avgjordes i helgen på de snabba och tekniska sträckorna runt Enköping. Det bjöds på dramatik, tät strid om sekunderna – och en värdig avslutning på en intensiv rallysäsong.
Inför tävlingen ledde Lucas Carlsson/Robin Norling med 28 poäng över Marcus Jo...Publicerad: 2025-10-06 20:33:34
Mille Johansson utmanade om EM-pallen i Kroatien.
20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika visade imponerande fart i säsongsfinalen av Rally-EM (FIA ERC), Croatia Rally. I konkurrens med hela EM-eliten låg duon på fjärde plats totalt efter lördagens etapp – bara 2,8 sekunder från en pallplats...Publicerad: 2025-10-06 12:26:35
Sydsvenska Mästerskapet summerar säsongen 2025.
Sydsvenska Mästerskapet avlutade den 20 september säsongen 2025 med ett besök hos SMK Hörby och deras 60-årsjubilerande TV-svängen. Hela sex unika sträckor med en totallängd på 50 km gjorde det till en högst värdig jubileumstävling och avslutning på Sydsvenska Mästerskapet. 125 ekipage kom till star...Publicerad: 2025-10-06 11:05:19
Reiersen sjua i Italienska Rally Santo Stefano Belbo.
Söndagens Italienska Rally Santo Stefano Belbo - Trofeo delle Merende - Gil Calleri Cup 2025 avslutades under seneftermiddagen, sex sträckor på asfalt hade då körts.
En sjundeplats totalt för Isak Reiersen och Stefan Gustafsson som körde JC Racetekniks Skoda Fabia Rally2 evo, slutligen 1:37 minut...Publicerad: 2025-10-06 08:59:22
|
| |
|
|
» Åtta sträckor, 120 åkare till Enköpings 100-åring. » SM-tvåan testar motståndet i Brittiska Mästerskapet. » 130-talet åkare - Klassiker och Bilsport Rally Cup i Rally Vetlanda! » Info inför söndagens Vedums Mästerskap med publiktips, upplägg & sträckor. » Finaltävling i Enköping, nästa i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. » Tierp blir ny huvudort för KAK Midnattssolsrallyt 2026. » Sju rallyn att följa, bl.a. Rally Vetlanda, 100-åringen och Croatia Rally.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|
|
|
|