|
 Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors. PRESSRELEASE
Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.
Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.
Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.
Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.
Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!
Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.
Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.
Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.
Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.
Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.
Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.
Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.
Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.
Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.
Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!
Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.
Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.
Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.
Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.
Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.
Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.
Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.
Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2014-10-06 20:38
|
|
Calle Carlberg med ny succe i Rally-EM - summerar Rally Sierra Morena.
Den svenske rallytalangen Calle Carlberg har fått en lovande start på Rally-EM 2025. Efter att nyligen ha förlängt sitt fabrikskontrakt med Opel Motorsport, visade Carlberg prov på sin potential under säsongens inledande tävling i spanska Cordoba under helgen.
Upptakten till EM-säsongen skedde m...Publicerad: 2025-04-08 16:51
Missa inte anmälan till starten av Svenska RallyCupen, Vilda Ryd Racet & Rally Uppland.
Ikväll är det en vecka till anmälan stänger för Vilda Ryd Racet, tisdag den 15:e klockan 18:00 måste anmälan vara inne. 120 åkare har nu skickat in sin anmälan för att få köra 44km special uppdelad på sex unika specialsträckor. Arrangörsnoter skrivna av Patrik Barth.
Missa inte anmälan, samtidigt...Publicerad: 2025-04-07 20:48
”Konst & Rally”, långfredagen närmar sig, njut av rallybilar och konst i Örebro!
Nu är det inte lång tid kvar innan biltransporterna börjar rulla in mot Nils-Brage och Karin Pettersson på Vallnäsvägen 2 i Gamla Hjärsta.
- Medge att det ser häftigt ut då man fäller upp kåpan och backar ut sitt ekipage! Dessutom, en rallybil ska låta och grannarna här omkring är tack o lov hä...Publicerad: 2025-04-07 20:29
Repsol tillbaka i rallysporten, satsar ihop med Toyota Gazoo Racing Spain.
För en månad sedan presenterade 26-årige Spanjoren Alejandro Cachón med co-driver Borja Rozada att det var en WRC2 satsning på gång - mycket tack vare chansen att tävla på hemmaplan.
Under Toyota Gazoo Racing Spain med drift av Teo Martin Motorsport kommer Spanjorerna fortsätta åka Toyota GR Yari...Publicerad: 2025-04-07 20:24
SM-vinnare gör upp i SMK Hörbys rallypremiär. SMK Hörby svarar traditionsenligt för premiären av Södra Bilsportförbundets DM-serie på asfalt med ”Bilmånsson Rallysprint”. Söndagen den 13 april är det dags för den i år 25-års jubilerande tävlingen och intresset för ”klassikern” har glädjande nog inte mattats av konstaterar tävlingsledare Linn Wi...Publicerad: 2025-04-06 22:19
Stark debut i Rally-EM – Mille sjua i första tävlingen i högsta klassen.
Katrineholmsföraren Mille Johansson och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika gjorde i helgen en imponerande debut i högsta klassen i FIA European Rally Championship. I premiärtävlingen Rally Sierra Morena i Spanien höll dom jämna steg med Europas toppförare och slutade sjua.
Förra året tog Mill...Publicerad: 2025-04-06 21:34
Andraplats i Rally Sierra Morena för Calle och Jørgen.
Spanska Rally Sierra Morena startade i fredags med en kort sträcka inne i Cordoba, det började inte optimalt för Calle och Jørgen som fick backa och tappade 13,4 sekunder. Under lördagen jagade de i fatt flera placeringar och klättrade från 10:e plats upp till en andraplats inför nattvilan.
Under...Publicerad: 2025-04-06 21:06
Gryazin vann, Calle tvåa i Junior EM, samtliga Svenskar till mål.
Nikolay Gryazin fick en fullträff på ERC-säsongen, ledning från första metern till målgång i Rally Sierra Morena. Nikolay tävlandes för J2X Rally Team med sikte på flertal EM-deltävlingar, men ingen full säsong antyddes inför helgen, men kanske omvärderas beslutet beroende på framtida resultat.
<...Publicerad: 2025-04-06 18:26
Foto från Simrishamnsmixen.
Simrishamnsmixen inledde grussäsongen, sydliga Simrishamns MK bjöd fem sträckor under lördagen. Det var två sträckor som gick dubbelt och en som användes en gång under dagen. Tävlingen agerade årspremiär för Södras DM serie likt Sydsvenska Mästerskapet och det gav 100 startande ekipage i rallyt. Fot...Publicerad: 2025-04-06 12:35
Hallberg och Stigh kör nästa helgs Italienska Rally Regione Piemonte.
Patrik Hallberg och co-driver John Stigh gör asfaltdebut i Italien nästa helg, Rally Regione Piemonte är andra deltävling i italienska asfaltsmästerskapet runt Alba.
- Vi ser verkligen fram emot denna utmaning som blir något helt nytt för oss, berättar Patrik i ett utskick från GK Door Team ...Publicerad: 2025-04-06 10:48
|
| |
|
|
» 150 anmälda till Midnattssolsrallyt och Slottssprinten på åtta timmar! » Två dygn, 224 bilar anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten. » Följ Simrishamnsmixen, Rally Sierra Morena och Zuiderzee Rally. » Gryazin snabbast genom bökiga ss1 i Rally Sierra Morena - Calle backade i Junior ERC. » Repsol tillbaka i rallysporten, satsar ihop med Toyota Gazoo Racing Spain. » Gryazin vann, Calle tvåa i Junior EM, samtliga Svenskar till mål. » Gryazin snabbast på kvalet inför Rally Sierra Morena - Carlberg klart snabbast i Rally4.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » Rally på TV ikväll, Topdriver. » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|