Flera nationella mästerskap är under omkonstruktion, i Sverige väntas ny part ta över serien till 2015 efter att i år rallyutskottet haft en styrande del. Här är det klart vem som blir promotor och tar över.
I Norge jobbar man hårt för att där få fram en promotor till serien som ska säkra framtiden och lyfta sporten, där har man TV tid i NRK och förbundet betalar idag, men nu vill man ha en extern part som tar ansvaret och jagar in pengar för att fortsätta samarbetet med NRK.
Det som skiljer de båda länderna är att man filosoferar på lite olika linjer i klassindelning för hur serierna ska lyftas.
Britterna lägger ned, för att starta om.
Det Brittiska Mästerskapet gjorde för några år sedan det drastiska att helt lyfta ut 4wd klassen och istället fokusera på 2wd - självklart gav det billigare tävlande och lättar för Juniorerna att synas, men samtidigt missade man flera av de äldre profilerna samtidigt som intresset efter något år började sjunka i takt med deltagarantalet. Arrangörerna har fått allt mindre startfält, där t.ex. årets premiären fick ställas in med anledning av för få anmälda.
Samtidigt har dess status i andra länder försvunnit och intresset från internationella förare försvunnit - såväl Svenskar, Finländare och Tyskar har setts i serien genom de senaste åren.
Idag meddelas att det Brittiska Mästerskapet helt försvinner nästa säsong, man har valt att helt lägga ned och istället ta ett nytt tag, 2015 blir andra gången på en 60-årig historia som man inte tävlar i serien, 2001 var tidigare enda året utan tävlande - men då var det av helt andra anledningar.
Brittiska förbundet, MSA - Motor Sports Association väljer att plocka hem serie, tillbaka i egen regi där man kommer ta hjälp av International Motorsport Services som partner för att forma det nya Brittiska Mästerskapet.
En av de stora anledningarna till att beslutet tagits är att visionen om att stärka juniorerna framfart i de tvåhjulsdrivna klasserna har blivit ett mästerskap där endast Citroen, som till största delen hittills, varit ensam om R3T bil - samtliga segrar i förra årets mästerskap togs av just Ds3 R3T och mycket talar för det samma 2014 - mycket talar för att 4wd klassen kommer att återvända, då med R5 som bas.
Den stora vinningen som gjorts under åren har varit att kapa driftskostnader för de tävlande med billigare bilar, förra årets driftsbudget var fem gånger lägre än säsongen 2004 när WRC bilarna härjade friskt, de har nu varit hänvisade till konkurrerande serier som istället växt!
Publicerad: 2014-06-25 18:15