När Svenska Rallycupen körde sin näst sista deltävling, var det ingen som kunde hota flerfaldiga mästaren. Mats Jonsson dominerade och visade klass när Rejmessvängen avgjordes under Lördagen i ett soligt Askersund.
Svenska Rallycupen lockade åter ett bra och högt kvalificerat startfält när näst sista deltävlingen kördes, 145 team kom till start där Rönne MK hade jobbat hårt med sitt arrangemang, över 5 mil specialsträcka, rallyradio med kända motorsportprofiler i etern och flera välbesökta publikplatser inkl.publiksträcka i anslutning till start&mål.
I 4WD-klassen blev det aldrig något snack om vart segern skulle gå, då Mats Jonsson ångade på hela dagen. Cupledaren Björn Adolfsson tog en sträckseger med fick nöja sig med andra plats, men dock fortsatt cupledning. Bengt Thorsell körde in som trea rejält distanserad. Gabriel Savela var åter snabbaste B/C i 4WD och knaprar in på Adolfsson i den sammanslagna cupklassen.
2WD såg ut att bli en hård uppgörelse, vilket visade sig bli precis så. Förhandstipset pratade om Ericsson och Eriksson med en nybliven JSM-mästare som utmanare. Cupledaren Mikael Ericsson satte snabba tider, men med bara en sträckseger räckte det inte ända fram, där det var Johan Carlsson som visade SM-tempo och varför han åter är regerande JSM-segrare. Carlsson tog tre sträcksegrar och vinner 2 WD med drygt 5 sekunder före Ericsson, där Leif Persson gör en grym insats och blir trea före Daniel Hoffman. Gnestasegraren Fredrik Eriksson, hade bra sträcktider med tappade på långa sista sträcka fem och blir just femma, 6-tiondelar före Tomas "Lången" Pettersson som vann publiksträckan, SS1.
Ola Axelsson var åter outstanding bland AppK, där Gunnar Asplund var lika dominant bland klassikerna i AppK. Dessa två herrar ihop med Lars Pettersson, tvåa efter Axelsson, bildar topptrion i cupen inför finalen om fem veckor i Skänninge.
En av cupens stora profiler, Knutte Edenholm, var ännu en gång värst i B2WD och tog sin fjärde cupseger. Daniel Hellstadius knep andra plats med minsta möjliga marginal då det blev särskiljning med David Westrin, och där Hellstadius drog längsta strået med en bättre tid på SS1. En tunn klass C2WD vinns av Oskar Lundmark före toppmannen André Ekström som fortfarande har en möjlig slutlig cupseger inom räckhåll då det är lite extrabonuspoäng att tävla om i finalen med sin "Power Stage", samt att man måste starta i finalen för att kunna räkna bort denna när de sex bästa resultaten skall summeras, allt för att skapa en spännande och oviss final.
GrE hade stor uppslutning när "GrE-cupen" hade avslutningsrace. Cupens dominant Mattias Ledin försvann dock redan på sträcka två med växellådsras, istället klev Max Nensén fram och körde till sig en fin seger som skapar stor spänning inför finalen. Ledin, Nensén, dagens tvåa Tobias Isaksson eller Jesper Samuelsson, trea i Rejmessvängen, har cupsegern inom räckhåll.
A/B VOC fick stort manfall av toppnamnen i cupen. Nu vanns den av Pär Nordahl före Andreas Pettersson. Cupledaren Mattias Andersson nådde bara fjärde plats, men bibehåller den placeringen då närmaste konkurrenter bröt. Cupklassen är helt öppen inför finalen där en handfull namn har chansen.
C VOC spetsade också till sig rejält, när ledaren Rasmus Lund bröt med tekniskt fel, och närmaste konkurrenten Rickard Gustavsson van klassen före Pontus Jardstedt. De bildar också topptrion inför finalen 26 okt.
Henrik Johansson tog sin femte delseger i Ungdomsrally, men tvåan Dennis Persson har skuggat hela året och även tagit en seger, och det är mellan de två som slutliga cupsegern i Ungdomsrally står.
Nu väntar fem veckors mental uppladdning och teknisk finjustering inför finalen på Marknadsnatta i Skänninge 26/10, då som nämnt ingen cupklass är avgjord igenom det sinnrika regelsystemet med både bonuspoäng i "Power Stage" och att de tävlande måste komma till start för att få räkna bort denna tävling när de sex bästa resultaten summeras.
Under kommande vecka publiceras även inbjudan och anmälan till prisutdelning & avslutningsfest i Katrineholm 16 Nov.
Svenska Rallycupen 2013 i samarbete med Öhlins Auto Norden, Pirelli, Finess, PPE/Yokohama, Tractive AB, MOCOMP, Trendab, ENEM, Racepart Sweden samt Noteriet.
Kalender 2013:
25/5 KMK-Trofén, Katrineholm
15/6 Laxå-Rallyt, Laxå
6/7 Gästabudstrofén, Nyköping
27/7 Kullingtrofén, Herrljunga
24/8 Mjölkpallenpokalen, Gnesta
21/9 Rejmessvängen, Askersund
26/10 Marknadsnatta, Skänninge
16/11 Prisutdelningsfest, Katrineholm.
Publicerad: 2013-09-22 14:46