Utöver att RedBull Media House tar över som promotor för WRC serien kom flera andra små justeringar och nyheter.
För att kostandseffektivisera och göra tävlandet billigare ger man nu de mindre WRC teamen möjlighet att endast teckna sig för att behöva göra en utomeuropeisk start - idag krävs två för att kunna registrera sig som team och räkna poäng. Detta i ett led att skapa fler team, ge fler startande och framför allt ge unga talanger en större chans att skapa sina egna team. Samtidigt måste man dock fortsatt delta i sju deltävlingar under året.
PWRC och SWRC klasserna har krympt markant i år, detta gör att man slår ihop serierna, skapar WRC-2 Championship där bilar klassade inom R5, R4 och S2000 ingår. Dessutom en cup i klassen för grupp N bilarna som annars inte kan hävda sig i effekt mot de nyare och mer trimmade bilarna. Samtidigt väljer team och förare ut sju deltävlingar de ska deltaga i. Vid säsongen slut koras såväl förare, co-drivers som team som mästare.
FIA WRC-3 Championship blir nästa klass i VM serien, där deltar de tvåhjulsdrivna bilarna enligt R-reglemente. Det blir R1, R2 och R3 bilar som deltar - även där delas medaljer till förare, co-drivers och team - skillnaden är här att fem av sex utvalda deltävlingar räknas.
Ett namnbyte sker på nästa klass, dagens FIA WRC Academy blir istället FIA Junior WRC Championship.
Vid samtliga asfaltdeltävlingar ges nu WRC teamen med tanke på säkerheten möjlighet att använda sig av egna "föråkare" - d.v.s. team som åker igenom sträckorna och kontrollerar noter och framför allt underlaget, grus som dragits ut på sträckan eller andra saker som förändrats sedan noterna skrevs.
Publicerad: 2012-09-28 18:44