Nu är det klart, enligt såväl Tyska, Österrikiska och Brittiska medier tar Red Bull Media House över som promotor för WRC serien med start 2013, något officiellt meddelande har dock ej gått ut från vare sig FIA eller RedBull i skrivande stund. Även om arbetet inte inleds på allvar förrän 2013 tyder det mesta på att man redan under året börjar synas allt mer under deltävlingarna för att vara väl förberedda när säsongen drar igång i Monte Carlo i januari. RedBull vann striden efter kamp med Eurosport och ett sydafrikanska investmentbolag.
Den Österrikiska dryckerstillverkaren gör där med sin största satsning inom nischen att marknadsföra och driva en hel serie. Att pengar finns och att produkten de levererar blir bra finns inga tvivel om - RedBull och dess personal brukar agera professionellt och levererar inga "halv fabrikat". Bakom sig har man bland annat försäljningen av närmare 5000 miljarder burkar RedBull under förra året, det inbringar pengar för att sponsra de stora idrottstjärnorna, driva egna serier inom bland annat flygsport, motorcross och cykel och nu mera också rally VM!
Med en penningstark promotor kan arrangörerna räkna med att slippa de tidigare hotande högre avgifterna, lika så väntas företaget satsa pengar på de enskilda deltävlingarna för att båda parter ska synas mer och kunna visa upp bra arrangemang.
Avtalet kommer också inbringa en stor omgång pengar för mediaproduktion - såväl TV produktioner som att synas och finnas tillgängliga i övriga medier, så som web produktioner, radio m.m. Kanske kan man där också plocka in nya idéer inom produktionen och höja statusen mot dagens produktioner.
Stor presentation av satsningen väntas ske i samband med den Tyska VM deltävlingen, då har också sedan tidigare RedBull sponsrade VW bjudit in till stor träff med anledning av tillverkarens intåg i Rally VM 2013!
Publicerad: 2012-08-08 18:19