Världens tuffaste, längsta och mytomspunna Safari Rally drar igång igen med officiell invigning och start under dagen. Det handlar om East African Safari Classic som körts i "modern tid" vart annat år med klassiska rallybilar. Den 31:e december 1975 är senaste tillverkningsdatum för bilarna som får vara med. Rallyt handlar om åtta tävlingsdagar, rejält tuffa utmaningar för såväl besättning som bilar. En mellanliggande dag har planerats in för service och vila - det krävs på den över 400 mil långa resan varav hälften är uppdelat på 24 specialsträckor - här hittar vi enskilda sträckor längre än en hel SM deltävling här hemma.
Vi hittar många intressanta namn i startlistan. Först ut är Ian Duncan i en Ford Capri, bakom skuggar Belgaren Gerard Marcy i en Porsche 911 - han har välkände Stephane Prevot i högerstolen.
Med nummer fyra hittar vi Björn Waldegård och sonen Mathias Waldegård som co-driver, de åker Porsche 911, precis som för två år sedan. Stig Bomlqvist tar med sig Ana Goni i en Ford Escort RS1800. Svenskt även i bil nummer sex där Staffan Parmander lotsar britten Steve Perez i en Datsun 360Z - även där precis som senast.
Totalt lämnar närmare 50-talet ekipage startlinjen under lördagen. Geoff Bell och Andrew Siddall är två Svenskbekanta som åkte Midnattssolsrallyt här hemma ett par gånger. Brittiske affärsmannen och rallyåkaren John Lloyd rattar Ford Escort ihop med Adrian Cavenagh.
Delad bil har Travis Pastrana och Patrick Njiru som delar på körningen i rallyt, ständig i kartläsarstolen är Fabrizia Pons. De åker i teamet Race4change som är ett välgörenhetsprojekt - samma team som Björn Waldegård rattar Porsche för.
Publicerad: 2011-11-19 09:54