NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter East Sweden Rally.
PRESSRELEASE

Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen

• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi

Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.

Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.

Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!

Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.

En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.

Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.

Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.

Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.

Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.

Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.

Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.

Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.

Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.

”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”

Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6

Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-09-20 16:12






Calle Carlberg med ny succe i Rally-EM - summerar Rally Sierra Morena.
© Opel Motorsport.Den svenske rallytalangen Calle Carlberg har fått en lovande start på Rally-EM 2025. Efter att nyligen ha förlängt sitt fabrikskontrakt med Opel Motorsport, visade Carlberg prov på sin potential under säsongens inledande tävling i spanska Cordoba under helgen.

Upptakten till EM-säsongen skedde m...

Publicerad: 2025-04-08 16:51


Missa inte anmälan till starten av Svenska RallyCupen, Vilda Ryd Racet & Rally Uppland.
© emotorsport.seIkväll är det en vecka till anmälan stänger för Vilda Ryd Racet, tisdag den 15:e klockan 18:00 måste anmälan vara inne. 120 åkare har nu skickat in sin anmälan för att få köra 44km special uppdelad på sex unika specialsträckor. Arrangörsnoter skrivna av Patrik Barth.

Missa inte anmälan, samtidigt...

Publicerad: 2025-04-07 20:48


”Konst & Rally”, långfredagen närmar sig, njut av rallybilar och konst i Örebro!
© Nils-Brage Pettersson.Nu är det inte lång tid kvar innan biltransporterna börjar rulla in mot Nils-Brage och Karin Pettersson på Vallnäsvägen 2 i Gamla Hjärsta.
- Medge att det ser häftigt ut då man fäller upp kåpan och backar ut sitt ekipage! Dessutom, en rallybil ska låta och grannarna här omkring är tack o lov hä...

Publicerad: 2025-04-07 20:29


Repsol tillbaka i rallysporten, satsar ihop med Toyota Gazoo Racing Spain.
© Toyota Gazoo Racing Spain.För en månad sedan presenterade 26-årige Spanjoren Alejandro Cachón med co-driver Borja Rozada att det var en WRC2 satsning på gång - mycket tack vare chansen att tävla på hemmaplan.

Under Toyota Gazoo Racing Spain med drift av Teo Martin Motorsport kommer Spanjorerna fortsätta åka Toyota GR Yari...

Publicerad: 2025-04-07 20:24


SM-vinnare gör upp i SMK Hörbys rallypremiär.
SMK Hörby svarar traditionsenligt för premiären av Södra Bilsportförbundets DM-serie på asfalt med ”Bilmånsson Rallysprint”. Söndagen den 13 april är det dags för den i år 25-års jubilerande tävlingen och intresset för ”klassikern” har glädjande nog inte mattats av konstaterar tävlingsledare Linn Wi...

Publicerad: 2025-04-06 22:19


Stark debut i Rally-EM – Mille sjua i första tävlingen i högsta klassen.
© Flat-out Media.Katrineholmsföraren Mille Johansson och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika gjorde i helgen en imponerande debut i högsta klassen i FIA European Rally Championship. I premiärtävlingen Rally Sierra Morena i Spanien höll dom jämna steg med Europas toppförare och slutade sjua.

Förra året tog Mill...

Publicerad: 2025-04-06 21:34


Andraplats i Rally Sierra Morena för Calle och Jørgen.
© Calle Carlberg Motorsport.Spanska Rally Sierra Morena startade i fredags med en kort sträcka inne i Cordoba, det började inte optimalt för Calle och Jørgen som fick backa och tappade 13,4 sekunder. Under lördagen jagade de i fatt flera placeringar och klättrade från 10:e plats upp till en andraplats inför nattvilan.

Under...

Publicerad: 2025-04-06 21:06


Gryazin vann, Calle tvåa i Junior EM, samtliga Svenskar till mål.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Nikolay Gryazin fick en fullträff på ERC-säsongen, ledning från första metern till målgång i Rally Sierra Morena. Nikolay tävlandes för J2X Rally Team med sikte på flertal EM-deltävlingar, men ingen full säsong antyddes inför helgen, men kanske omvärderas beslutet beroende på framtida resultat.

<...

Publicerad: 2025-04-06 18:26


Foto från Simrishamnsmixen.
© emotorsport.seSimrishamnsmixen inledde grussäsongen, sydliga Simrishamns MK bjöd fem sträckor under lördagen. Det var två sträckor som gick dubbelt och en som användes en gång under dagen. Tävlingen agerade årspremiär för Södras DM serie likt Sydsvenska Mästerskapet och det gav 100 startande ekipage i rallyt. Fot...

Publicerad: 2025-04-06 12:35


Hallberg och Stigh kör nästa helgs Italienska Rally Regione Piemonte.
© emotorsport.sePatrik Hallberg och co-driver John Stigh gör asfaltdebut i Italien nästa helg, Rally Regione Piemonte är andra deltävling i italienska asfaltsmästerskapet runt Alba.
- Vi ser verkligen fram emot denna utmaning som blir något helt nytt för oss, berättar Patrik i ett utskick från GK Door Team ...

Publicerad: 2025-04-06 10:48


Tidigare nyheter:
Andraplats i Rally Sierra Morena för Calle och Jørgen.
Gryazin vann, Calle tvåa i Junior EM, samtliga Svenskar till mål.
Foto från Simrishamnsmixen.
Hallberg och Stigh kör nästa helgs Italienska Rally Regione Piemonte.
Andervang och Hakkesteeg totaltrea på Zuiderzee Rallys snabba vägar.
Team Skogsåkarna jubilerar med Badhotelletrallyt.
Följ söndagens 11,5 mil special i Rally Sierra Morena.
Adolfsson vann blåsig gruspremiär, fem sträckor avgjorde Simrishamnsmixen.
Calle jagar ledaren i Junior ERC - Gryazin toppar totalt i Rally Sierra Morena.
Rally Uppland andra deltävling för Svenska RallyCupen, upplägg av klasser.
Följ Simrishamnsmixen, Rally Sierra Morena och Zuiderzee Rally.
Gryazin snabbast genom bökiga ss1 i Rally Sierra Morena - Calle backade i Junior ERC.
Gryazin snabbast på kvalet inför Rally Sierra Morena - Carlberg klart snabbast i Rally4.
Anmälan för Rally Uppland öppnar, sex sträckor på 57km på härliga rallyvägar.
Anmälningssuccé för KAK Midnattssolsrallyt – över 150 ekipage klara på två dygn.
Norra fältet serviceplats för EM & SM i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
WebTV & Resultat från shakedown inför Rally Sierra Morena klockan 12:00!
Kalendern klar för Finess Onotade Rally Serien, andra året på gång.
100 åkare när Simrishamnsmixen inleder rallysäsongen på grus.
Vara Motorklubb hälsar alla varmt välkomna till rallytävlingen Varvloppet - inbjudan ute!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Månadens mest lästa:
» 150 anmälda till Midnattssolsrallyt och Slottssprinten på åtta timmar!
» Två dygn, 224 bilar anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten.
» Följ Simrishamnsmixen, Rally Sierra Morena och Zuiderzee Rally.
» Gryazin snabbast genom bökiga ss1 i Rally Sierra Morena - Calle backade i Junior ERC.
» Repsol tillbaka i rallysporten, satsar ihop med Toyota Gazoo Racing Spain.
» Gryazin vann, Calle tvåa i Junior EM, samtliga Svenskar till mål.
» Gryazin snabbast på kvalet inför Rally Sierra Morena - Carlberg klart snabbast i Rally4.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.