I sin sobert eleganta antracitgrå metallic Volvo 940 är det en sak som gäller, sprint! Dessutom kan Marcus ”tagga” till direkt från första sträcka, det kan ju inte bli bättre? Vilken bil sen, ni ska få se!
Började med folkrace.
För 15 år sedan åkte jag lite folkrace, därefter uppehåll i 10 år. Började sedan med lite enduro. Sen flög det bara på, det dök upp en Ascona B. Sedan dess har det bara varit rally...
Vi skulle bara hålla oss till billigast möjliga bil, inskjuter Martin. Men se hur det blivit, säger båda och skrattar, samtidigt som de pekar på bilen.
Varför 940?
- Det är ju det man ska ha, svarar Marcus utan att tveka.
Min svärfar Anders Johansson och Mikael Ljungström har byggt bilen. Nils Johansson Bil AB var också med, jag köpte bilen där. Bilen är som en dröm att köra, säger Marcus och skrattar glatt. Med den korta styrväxeln och med Bigems 3-vägsjusterbara stötdämpare runt om, gör det bilen lätthanterlig.
Bakaxel upphängd i tre-link.
I början åkte vi originaldrivaxlar, men det höll inte. Vi förbrukade några, de gick av helt enkelt. Men nu sitter det avlastade drivaxlar från Sellholms på. Axeln är diffad naturligtvis och försedd med watt-länk. Tillsammans med den kraftfulla motorn kan man styra med gasen. Det känns bra då vi åker, inget är omöjligt, tycker de!
Hur kör han?
Marcus kör bra, det känns ganska säkert, säger kartisen Martin. Men det var jag orolig för i början. Håller bara bilen brukar det gå ganska bra. Han kör stabilt!
– Men jag är lite för feg bara, inskjuter Marcus.
Man ser ju på filmerna att vissa håller i mer. Krön är inte våran starka sida. Jag är för rädd om grejerna, helt enkelt! Skulle man rulla ett par varv, vet man ju inte när man kommer tillbaka. Det finns ju inte obegränsat med pengar.
Lill-Jumbon favorit.
Den tävlingen tycker Marcus nästan är den roligaste, går både på folkracebana och i skogen. Stora avåkningar har vi klarat oss ifrån, men visst har det gått åt några bakskärmar. Konkurrensen är hård som B-förare, ibland hamnar vi på pallen och ibland utanför. Blir vi A-förare så blir vi!
Marcus berättar också att de började bygga en 240 appendix-k för att åka lite med i ”skogen”, men den sålde jag för några månader sen.
”Konst & Rally” 2025 i Järnboås.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Marcus Hellbergs eleganta och topptrimmade Volvo 940.
Inne i garaget resultat, startlistor, foton från 70-talet och Klassiska Rallycupen 90-talet. Den 6–7 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är det dags, varmt välkomna hälsar Nils-Brage och Karin Pettersson.

Den uppmärksamme läsaren ser en liten buckla överst på höger bakskärm, men den kommer snart åtgärdas. På trösklarna slits färgen bort av stensprut och jag frågar om han brukar ”pensla” på färg? Nej, det ska lackeras säger Marcus och skrattar.
Publicerad: 2025-07-23 06:02:56