Enklare att bygga en internationellt användbara bil hemma i garaget? Tanken är så när FIA introducerar Rally5-Kit.
Rally5 är den enklaste och billigaste bilen i stegen av Internationella rallyklasser, Renault Clio är bilen de flesta tänker på när klassen nämns, men nu ska konceptet kunna appliceras på flertalet bilar och ihop med nationella förbund göras tävlingsbar även internationellt.
Rally5-Kit släpps till 2024 och ett kit ska kosta mellan 15-18´000 euro, så särskilt billigt blir det inte, en bil med bur krävs bland annat vid sidan om kittet. Reglerna följer en liknande princip som de "riktiga" Rally5 bilarna, det ska vara en tvåhjulsdriven bil med upp till 1,6 liter turbo eller upp till 2 liter sugmotor - 6kg per hästkraft.
Utifrån det ett begränsat antal modifieringar för att anpassa den från en produktionsbil till en rallybil vilket ger föraren känslan av en tävlingsbil. Sekventiell växellåda är ett val man kan göra, envägs justerbara stötdämpare för att bli jämn med övriga Rally5-bilar. Två typer av bromsar beroende på underlag och tanken kan bytas mot en tank för tävling.
Men istället för att bli homologerade av FIA genom tillverkare kan bilarna godkännas genom ett samarbete mellan nationella förbundet och FIA. Den första bilen med kittet blir en Suzuki som kommer homologeras via Spanska förbundet där fortsättningen blir en märkescup, just nationella märkescuper är FIA´s mål med bilarna. Tävla med billiga bilar som ett bra insteg, märkescuper ger tävlande för bra pengar med subventioner och lika villkor, en bra plantskola.
Publicerad: 2023-11-10 21:42