För ett par veckor sedan dök det upp bilder där Peugeot Sports mekaniker jobbade på test, på bagageluckan var ett Opel emblem. Det var inte nya Opel Corsa-e som testades utan helt nya Opel Corsa Rally4.
Det är nu klart att Opel går in i den tuffa Rally4 klassen, tidigare R2, med en efterföljare av Opel Adam R2. Nu utvecklar man bilen i egen regi ihop med PSA koncernens motorsportavdelningar.
Peugeot har redan en bil i Rally4, nu kommer Opel Corsa Rally4 presenteras 2021 med erfarenhet och teknik från systerbilen.
Det blir en 1,2-liters, tre-cylindrig motor baserad på produktionsmodellen med turboladdning, levererar 208hk, styrbox från Magneti Marelli och växellådan från Sadev och ned till hjulen finns fjädrar från Eibach och Öhlins stötdämpare.
I sydfrankrike körde Marijan Griebel och Yoann Bonato över 100 mil special under fem dagar förra veckan - fördelat på både grus och asfalt. Griebel känd från tidigare tävlande för Opel Motorsport berömde bilen från första metern, den var också betydligt mer lättkörd än den väl korta Opel Adam R2. Även teamchef Jörg Schrott är nöjd med vad teamet tagit fram i största hemlighet.
Redan den 1:e december i år ska bilen homologeras vilket innebär en hektisk slutkläm med tester och utveckling för att få en vinnarbil från start - en kort tidsram i en viktig klass där chanser till förändringar efter hand är minimala. Leveranser till kunder ska ske till 2021 års säsong, priset ska presenteras inom kort och företaget menar att man lagt mycket vikt vid enkelhet för köparna att driva bilar och jobbat med att sänka driftskostnaderna.
När elektriska ADAC Opel e-Rally Cup drar igång nästa år, en serie som skulle startat redan i år men som skjutits upp till 2021, kommer en fabriksstyrning med Opel Corsa Rally4 efterföljande år stå som pris. Konceptet känns igen från Opel Adam Cup där vinnare som Emil Bergkvist, Elias Lundberg och Tom Kristensson kunnat ta steget till Junior EM med Opel från tyska enhetsklassen.
Publicerad: 2020-09-23 21:04