Japanske Takamoto Katsuta boende i Finland tävlandes för Tommi Mäkinen Racing i en Ford Fiesta R5 sponsrad av Toyota - låter det rörigt?
Takamoto är ett namn på allas läppar efter bragden i Rally Sweden, men vem är han? Japanen ingår i Toyota Gazoo Racings talangprogram kallat "Rally Challenge Program" och kör WRC2, delar av Finska Mästerskapet samt europeiska tävlingar för att skapa rutin. Tanken är att Takamoto och teamkamraten Hiroki Arai ska bli de första Japanska WRC förarna i modern tid - och då i en Toyota.
De matchas fram av Tommi Mäkinen, teamchef hos Toyota Gazoo Racing, de får god körträning och de rätta förutsättningarna, ute på tävling är det Ford Fiesta R5 bilar som körs, de sköts av Estniska MM Motorsport som drivs av tidigare WRC föraren Markko Märtin.
Takamoto fyller 25 år om en månad och har rallytävlat sedan 2014. Innan rallytiden var det racing som gällde, tävlade framgångsrikt i bland annat tuffa karting och F3 serier. Rallykarriären började i Toyota GT86 innan han 2015 gick över till att också köra Subaru Impreza, där och då gjorde han också sina första rallyn i Finland. Under 2016 tog han och Tommi Mäkinen Racing steget över till R5 klassen och de gjorde tillsammans Finska Mästerskapet, då flyttade Takamoto också till teamet i Finland.
2017 blev det internationellt tävlande, då hoppade också rutinerade finländaren Marko Salminen in som co-driver, WRC2 serien, asfalttävlingar i Italien, Frankrike och på grus i Finland. I slutet av januari i år kördes Arctic Rally, där visade Takamoto bra tempo, var där trea totalt och nu, under söndagen säkrade han segern i WRC2 klassen före hemmafavoriten Pontus Tidemand.
Segern var inte tur eller tjänad på andras misstag - Katsuta och Tidemand åkte tävlingen igenom på max attack, inte en miss trots pressen från den mer rutinerade Svensken - Katsuta fortsatta köra linjer, ökade tempot och vann.
Nästa tävling för juniorteamet blir Italienska Ciocco Rally med Ford Fiesta R5. Även Hiroki Arai och co-driver Glenn Macneall åkte fort i Sverige men hade en del problem och slutade åtta i klassen.
Tredje besättning i juniorprogrammet är co-driver Sayaka Adachi som hjälps fram av rutinerade finske Jarkko Nikara som förare, de körde i Sverige Fiesta R5 men till Italien blir det en Ford Fiesta R2 för att på nytt nöta noter, planen är att Sayaka ska bilda en hel Japansk besättning med Katsuta eller Arai i framtiden.
Allt om Rally Sweden 2018 på vår special site, klicka på bannern nedan:
Publicerad: 2018-02-18 21:53