Helt klart är Citroen Racing hårt pressat när de nu har anlänt till Rally Sweden, teamchef Pierre Budar har ett tufft jobb att göra med sin personal i teamet resten av året - trenden måste vändas. Högste
Citroenchefen Linda Jackson uttalar de högt ställda målen.
- Minst en pallplats i varje deltävling resten av året.".
En annan som gett hårda bud är PSA koncernens Carlos Tavares som gjorde klart att frågan om budget snacket bara är att glömma.
- Se på M-Sport teamet med klart lägre budget, de tar titeln medans vi går tomhänta.
Förra året var en katastrof, de väntade segrarna uteblev och avåkningar, krascher och brutna tävlingar radades upp. I Sverige öste Meeke irritation över bilen som var okörbar. Strax senare, i Mexico var Kris bara centimeter från att mista segern i Mexico där han körde av och ut på en publikparkering - detta bara 1 km från mål, i ledning.
Meeke klarade segern och det var en av två för teamet förra året, ett underbetyg intygar Jackson.
- Vår bil är helt annorlunda än förra året, förklarar den tekniskt ansvarige Christophe Besse och tillägger, "Det borde fungera bättre på snö nu".
Man genomförde ett stort testprogram med sina tre förare och säger sig ha hittat inställningarna, bilen ska vara helt annorlunda nu mot fjolåret, frågan är om det räcker till när pressen ökar på teamets förare.
- Du behöver mycket självförtroende i dessa förhållande i de hastigheter som vi kör i här, säger Budar som också tillägger att tekniken för att nyttja snövallarna är viktigt, att attackera nog hårt, annars hamnar man djupt i snön.
Följ Rally Sweden 2018 med alla nyheterna inför och under tävlingen:
Publicerad: 2018-02-14 06:26