NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl tog greppet och släppte det aldrig i Eskilstuna.
PRESSRELEASE

Pär Nordahl och CoDriver Patrik Barth var bestämda redan på de två första sträckorna i Eskilstuna. Med det kopplade de greppet om tävlingen, ett grepp som de sedan aldrig skulle släppa. Med segern så blir SverigeSerien i Elit A minst sagt dramatisk inför de avslutande tre tävlingarna. Nordahl/Barth och Brorsson/Arhusiander ligger i delad ledning. Mer ”VOC” än så här blir det inte!

Eskilstuna MK stod med EMK Kannan värd för deltävling såväl i SverigeSerien som SommarSerien. En jättefina tävling på rakt igenom riktigt fin byväg som på klassiskt sörmländskt manér bjöd på många utmaningar och svårigheter. Att tävlingen var utmanande visade sig också i ovanligt många brutna ekipage.

Totalt var det hela 28% av de startande som inte kom i mål. Självklart var det inte bara avåkningar utan i huvudsak var det tekniska problem. Men VOC Mekonomen Rally utmärkte sig precis som vanligt i positiv bemärkelse. Hos oss var det bara knappt 18% som bröt att jämföra med de 36% brutna i övriga klasser som är det som skapar den höga snittsiffran totalt, förklarar klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl körde fantastiskt i Elit A
Den här dagen var det ingen som rådde på Pär Nordahl och CoDriver Patrik Barth.

Nordahl stortrivdes i Eskilstuna. På första sträckan utmanades han rejält av Victor Karlsson vägledd av Ida Bood. För Victor var det lite ”vinna eller försvinna” vad gäller SverigeSerien. Han tog i för kung och fosterland och det slutade som det oftast gör med en avåkning redan på långa SS2. Victor kom upp igen men med en dryg minut borta så var dagen förstörd.

Anton Brorsson med David Arhusiander i högerstolen tvåa.
Den här dagen var Nordahl omutlig. Ett annan duo som satsade allt var 240-fantomen Patrik Adolfsson och CoDriver Jesper Samuelsson. Men här kom dikesbesöket redan på dagens första sträcka. Då hjälpte det föga att de bättrade på SS2 och sedan faktiskt var snabbast på sträcka tre, fyra och fem. Den förlorade tiden gick inte att ta tillbaka och dagen slutade på en för paret beskedlig sjunde plats. Brorsson/Arhusiander skuggade hela tiden Nordahl men hela tiden några sekunder efter och slutade dagen tvåa drygt 20 sekunder efter Nordahl, en ovanligt stor marginal mellan dessa två. På tredjeplats presenterade sig ett nytt namn, Erik Brodin med Marcus Jansson som ”bisittare”.

I SverigeSerien ligger som nämnts Nordahl och Brorsson i delad ledning, Adolsson 11 poäng bakom på tredje plats. SommarSerien leder Victor Karlsson men med Brorsson bara 10 poäng efter och Nordahl på tredje plats ytterligare 5 poäng bakom, båda dessa med en tävling mindre räknad och i den här serien återstår bara finalen.

Fredrik Eckhardt trivdes på hemmavägar i Elit B

Elit B var den klart största klassen i EMK Kannan med hela 20 startande. I den här klassen har väldigt mycket av diskussionen de senaste tävlingarna handlat om Erik Karlström.

I Eskilstuna var Erik, för dagen med CoDriver Henrik Söderqvist, inte riktigt i sedvanligt slag. Istället var det hemmaföraren Fredrik Eckhardt och CoDriver Charlie Ekström som tog hand om tillställningen. Från början rejält utmanade av duon Fredrik Jansson/Daniel Andersson som faktiskt var klassnabbast på dagens första sträcka. Men från och med SS2 så var det Eckhardt/Ekström som ägde showen. Ingen panik för Karlström som till sist slutade tvåa men med Jansson på tredje plats bara en sekund efter.

I SverigeSerien leder Eckhardt med Jansson på andra plats. Andreas Broberg trea tätt följd av Erik karlström, men då har Karlström en tävling mindre räknad. Det här kommer att bli hur tufft som helst inför avslutningen på säsongen i synnerhet som Fredrik Eckhardt tvingas avstå Finland på grund av en begravning.

Vi tänker på dig på flera sätt, Fredrik!
SommarSerien leder Karlström komfortabelt och är redan klar segrare, med Eckhardt på andra plats och Tommy Larsson på en tredje. Strid om pallplatserna kommer det att bli när nu bara finalen återstår.

Patrik Westerberg ångar på i Cupklassen
I årets upplaga av både SverigeSerien och SommarSerien är det tre ekipage som utmärkt sig: Patrik Westerberg med CoDriver Kent-Ola Björklund, Pontus Jardstedt med Gunnar Flodén vid sin sida och Mikael Bodén med Peter Johansson som ciceron.

De här tre paren har mer eller mindre abonnerat på pallplatser då man fullföljt. Eskilstuna var ett paradexempel. Den här dagen var det Westerberg före Jardstedt i sin tur före Bodén.

Topptid oavsett klass är en topptid även totalt.
Det är egentligen fel att jämföra tiden mellan förarklasser men med den utveckling vi haft i klassen speciellt de senaste två-tre åren så är det svårt att låta bli. Nu är topptider i förarklassen också topptiden totalt bland alla VOC Mekonomen Rallybilar, oavsett om det står A, B eller C på förarlicensen - en fantastiskt trevlig utveckling.

SverigeSerien leder Bodén nu 10 poäng före Weserberg, men då har Westerberg en bruten tävling och alltså en 5 poängare med i sin serie. Jardstedt skuggar ytterligare 15 poäng bakom, men med en tävling mindre räknad, och alltså en nolla i sin serie. Även här kommer det att blir extrem dramatik ända till slutet av finalen i Örebro.

SommarSerien leder Westerberg trots sin brutna tävling, Jardstedt tvåa 16 poäng efter, och Bodén ytterligare 21 poäng bakom men med en tävling mindre räknad. Här är Westerberg redan klar vinnare men striden om de övriga pallplatserna kan bli hur tuff som helst i finalen.

Mattias Jacobsson i juniorsklassen
Mattias Jacobsson är årets dominant i ungdomsrally. Han har redan säkrat SverigeSerien på drömresultatet 150 poäng av 150 möjliga. Med segern i Eskilstuna så tar han också ett rejält grepp om SommarSerien. Faktum är att Mattias med seger i finalen i Örebro faktiskt kan nå drömresultatet 150 poäng av 150 möjliga även här.

Det kan nästan verka som om vi glömmer att uppdatera texten på ungdomsrally mellan tävlingarna, men sanningen är att Mattias Jacobsson ångar på och går från klarhet till klarhet. Klassansvarig har nästan slut på superlativer, för det är ingalunda så att Mattias är utan utmanare. Sebastian Orava kör fantastiskt. Och i Eskilstuna presenterade sig ett helt nytt namn, Elias Lundberg och körde jämnt med Mattias på två sträckor och till och med tog en sträckseger på dagens sista sträcka, och slutade till sist tvåa i ungdomsklassen. Men, Mattias till stabil seger.

Vad ska stoppa Mattias?
Nu kan nog bara ett haveri eller en avåkning hindra honom från att säkra också segern i SommarSerien i finalen. Mattias har 8 poäng till godo på Sebastian. Vinner Sebastian så har Mattias råd att vara på femte plats… nåja, riktigt avgjort är inte det här ändå! Vi får till att börja med se hur många startande det blir i Örebro. Kanske kommer jättesnabba Emelie Axelsson och vänder upp-och-ner på mycket? Är det något som min egen rallykarriär har lärt mig så är det att ”det inte är över förrän det är över”.

Nu laddar klassen för Finland. Och sedan final i Örebro.
När detta skrivs så håller de flesta teamen på att titta över det sista inför årets stora rallyäventyr – Pirelli Rally i Tammerfors, Finland. Böljande bitvis ursnabba finska vägar, och de klassiska finska lyften som ibland inte är något annat än ”take-off”. Och allt detta inför en minst sagt rallytokig finsk publik.

I år även med finska Mekonomen på plats med all sin personal som en extra krydda för oss i VOC Mekonomen Rally. En rallyupplevelse som går utanpå det mesta.

En månad efter det samlas klassen till slutlig och avgörande batalj som i år blir i Odensvängen i Örebro. Rafflande är det nästan alltid i VOC Mekonomen Rally, årsavslutningen 2014 kommer inte att blir något undantag från detta.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
© Nils-Brage Pettersson.På lördag den 20 september återkommer Rikspokalen i SMK Örebros regi efter 1 års timeout. Cirka 75 ekipage kommer att ge sig ut på fyra specialsträckor, varav en körs två gånger. Årets tävling är också final i Västra Bilsportförbundets distriktsmästerskap.

Start- och målplats är Nordkalk i Glansh...

Publicerad: 2025-09-18 20:53:19


70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
© emotorsport.seKlassiska Rikspokalen hos SMK Örebro körs som final i Västras DM som haft en tuff höst med tätt om tävlingar kör med tunt startfält. Tre mil special med totalt fyra sträckor, tre olika under lördagen för de 75 startande.

Totalt elva åkare för 4wd genom tre klasser, endast Mitsubishi i A-klassen d...

Publicerad: 2025-09-18 18:35:54


Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.
© emotorsport.seSupercupen och Upplands DM kör Wez-Mek Pokalen hos MK Tierp, 37km special fördelat på fyra sträckor under lördagen för de 70-talet tävlande.

Närmare tio för 4wd klasserna där Fredrik Grahn, Stig Andervang och Anders Lundkvist möts i R5-klassen, för de äldre bilarna Magnus Proos, Björn Jacobson oc...

Publicerad: 2025-09-18 12:45:52


Dubbla race uppför Falerumsbacken i helgen - 70 bilar i lördagens tävling.
© emotorsport.seI Falerumsbacken åker Åtvidabergs MK deltävling i Östergötlands RS-DM under lördagen, backen på 1,2km körs tre gånger. Söndagen bjuder på ny tävling, då som lagtävling med samma upplägg. Närmare 70 bilar går för lördagens tävling medans det är 20 bilar som går för söndagens race - flera som då dubbl...

Publicerad: 2025-09-18 11:02:18


Tunt i utökat TEAB Race hos Orust BSK.
© emotorsport.seTEAB Racet hos Orust BSK lockade dåligt, men arrangören vill köra och gör om, en lokaltävling och fyra åk istället för tre för dem som kommer till rallyts två sträckor.

Tunt med nio anmälda ännu, Heidi Ryrlén och Urban Andersson går för 4wd - till 2wd kommer Bjarne Rutgersson. Lennart Söderqvist,...

Publicerad: 2025-09-18 10:11:40


Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.
© Andreas Haraldsson.Efter fjolårets succé för sprinttävling så har Rönne MK uppgraderat till en vanlig och större rallytävling. Namnet på tävlingen är Henkas Grus & Betong Rallyt. Den körs 4:e oktober med 3 sträckor som körs 2 gånger, 34km special. Ett samarbete med MK Ran har gjort att vi kan använda Tyckebanan som st...

Publicerad: 2025-09-18 08:58:42


Fullmatad rallyhelg, 434 ekipage ute i lördagens rallyn.
© emotorsport.seLikt maj är också september fullmatad med tävlingar, en intensiv period som självklart tar på de tävlande och skapar mindre startfält under perioderna, sju tävlingar kommande helg där sex av dem går under lördagen och många slåss i samma upptagningsområde.

Trots det kastar sig 434 tävlande ut i l...

Publicerad: 2025-09-18 06:01:28


Norska rallyfinal i Rally Hedemarken, Svenska ekipage i rallyt.
© Norges Bilsportforbund.Final väntar i Norska Mästerskapet med Rally Hedemarken hos NMK Hamar för de knappt 60 tävlande. Åtta sträckor på nästan lika många mil, fyra kända sträckor går dubbelt, sist i loopen Rokosjøen med utmanande Engseth hoppet och de efterföljande lyften in mot mål.

Åtta bilar ut i internationella 4w...

Publicerad: 2025-09-17 14:11:06


Anmälan stänger ikväll för Marknadsnatta, missa inte anmälan!
© emotorsport.seFinal för Svenska RallyCupen den 27:e september, Marknadsnatta hos Västra Östergötlands MK med start & mål i Boxholm. Ikväll klockan 18:00 stänger anmälan för tävlingen, det tävlas också för Östergötlands DM, Smålands DM, Gotlands DM och Stockholms DM.

Kom ihåg några av punkterna ur reglerna infö...

Publicerad: 2025-09-17 11:48:32


Programförsäljning för TV-Svängen, start på fredag från följande orter.
© SMK Hörby.60 års jubilerande TV-Svängen avgörs på lördag 20/9, runt om i Mellanskåne med 120 startande ekipage för Södras DM, Smålands DM, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup.

Första start kommer ske klockan 10:00 från Nya Torg i Hörby, innan sex unika specialsträckor i trakterna av Stehag/Röstånga,...

Publicerad: 2025-09-17 10:42:33


Tidigare nyheter:
Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.
Fullmatad rallyhelg, 434 ekipage ute i lördagens rallyn.
Norska rallyfinal i Rally Hedemarken, Svenska ekipage i rallyt.
Anmälan stänger ikväll för Marknadsnatta, missa inte anmälan!
Programförsäljning för TV-Svängen, start på fredag från följande orter.
Fyra svenskar i helgens Rally Midtsjælland - Helin jagar poäng i mästerskapet.
Arvid tillbaka på grus med Peugeot i helgens Rally Cecis.
GK Door Team Sweden vinnare i SM seriens teammästerskap.
Sex sträckor, Klassiker & Bilsport Rally Cup, sträckbeskrivning inför Rally Vetlanda.
Andervang summerar Eurol Hellendoorn Rally, femma totalt trots avåkning och felaktigt däckval.
60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
Andervang femma i Holländska Eurol Hellendoorn Rally, nu väntar Svenskt grus.
Ogier vinner i Chile och tar VM ledning - Solberg klar WRC2 mästare.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.