NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl snabbast men Adolfsson vann i Växjö.
PRESSRELEASE

Med hela 70 bilar till start så dominerade VOC Mekonomen Rally Dackefejden stort. I VOC Mekonomen Elit A inträffade den ovanliga situationen att Pär Nordahl körde snabbast utan att få äran att inkassera segern. En ytterst liten registrerad tjuvstart på bara 5/100 av en sekund (en halv tiondel!) kostade Nordahl ett tidstillägg på 10 sekunder som med ens förvandlade den uppmätta körtidens seger med 4,6 sekunder till en tredjeplats 5,4 sekunder efter den slutlige vinnaren Patrik Adolfsson. Med Anton Brorsson på silverplats.

Dackefejden har som tävling en särställning i VOC Mekonomen Rally i-och-med att det är den enda tävling på hela säsongen som ingår i alla de tre serier som organiseras av klassen själva: SverigeSerien – klassens motsvarighet till SM, SommarSerien och Nordic West Euro Cup - klassens europaserie.

I år kördes tävlingen i trakterna av Lessebo. Sträckorna överraskade många med sin snabba karaktär, långt från de svängiga vägar över otaliga krön som ofta karaktäriserar rallysträckor i Sveriges sydöstliga region.
– Dackefejden ett år är helt enkelt inte samma tävling som Dackefejden några år senare. Wäxjö MS har fantastiska samarbeten och i kraft av det tillgång till massor av mil med rallysträcka och kan därför variera sin tävling nästan i det oändliga. Det är förstås väldigt attraktivt för oss som anordnar en serie. Vi kan behålla samma goda samarbete, upparbetade personliga kontakter och samma goda dialog utan att det för den skull blir ”samma tävling” som vi kör år-efter-år, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Patrik Adolfsson vann Elit A
Inför Dackefejden så ställde klassansvarig den retoriska frågan: ”Vem kan slå Pär Nordahl i Elit A?”, hur gick det med det?
– Svaret på frågan var egentligen: ingen! Nordahl ledsagad av CoDriver Thomas Waldenström körde snabbast av alla men de blev dömda för tjuvstart på SS 2. Med de 10 sekunders tidstillägg som en tjuvstart kostar så blev Nordahl bara trea. Vann gjorde istället fjolårssegraren Patrik Adolfsson med Jesper Samuelsson i högerstolen. In emellan Nordahl och Adolfsson körde ytterligare en av klassens unga supertalanger Anton Brorsson med CoDriver David Arhusiander.

Tjuvstarten var långt ifrån oomtvistad.
– Det är nog det minsta man kan säga. Den fotocellsregistrerade tjuvstarten var ynka fem hundradelar av en sekund, en halv tiondels sekund alltså. Tidtagningen sker enligt inbjudan bara på tiondelar. Det gjorde att Nordahl ifrågasatte om det verkligen helt säkert var en tjuvstart. Efter att sträckan avslutats och tävlingsledningen kontrollerat manuella back-up system, studerat in-car film från Nordahls bil och fört en dialog med ansvarig faktafunktionär (not: ”tjuvstartsdomare” enkelt uttryckt) så ströks tjuvstarten. Mot detta beslut av tävlingsledningen lämnades det i sin tur protest, den protesten bifölls av tävlingsdomaren och Nordahl påfördes återigen 10 sekunder.

Frostig stämning.
– Det var en frostig stämning i toppen av Elit A på prisutdelningen, något som är oerhört ovanligt i den väldigt sociala VOC Mekonomen klassen där alla, mer eller mindre, är kompisar med alla. Jag hoppas och tror att när de inblandade smält förtreten och laddat om för tävling igen så är den här motsättningen glömd och man kan återgå till att vara goda vänner igen.

Vad gäller toppen i de olika serierna efter Växjö så är ställningen intressant.

I SverigeSerien leder Adolfsson på 80 poäng, en enda poäng före Brorsson på 79 som i sin tur leder på särskiljning över Nordahl som alltså också har 79 poäng. Kan det bli mer raffinerat?

Sommarserien leder däremot Victor Karlsson som var fyra i Växjö, relativt betryggande på 78 poäng före klassens nestor, Ingvar Nilsson på 62 och Brorsson trea på 57.

I Nordic West Euro Cup leder Nordahl ohotad på 112 poäng före Adolfsson på 60 och Victor Karlsson på 52. Faktum är att team Nordahl/Waldenström bara behöver komma i mål i ytterligare en av de två återstående deltävlingarna i Nordic West Euro Cup för att säkra segern och förmånen att få åka ner till Berlin i november för att ta emot förstaprisbucklan.

Karlström vann stabil seger i Elit B
Förhandstipset i lägre elitklassen var Karlström.
– Jag var feg nog att bara spika Karlström under hot innan tävlingen. Jag borde ha vågat vara tuffare i mitt tips. Erik Karlström med CoDriver Oscar Almqvist är lite i en klass för sig i VOC Mekonomen Elit B just nu. I Växjö inkasserade duon sin tredje raka seger i SommarSerien och därmed också den andra raka i SverigeSerien. Fortsätter de ånga på så här så börjar det lukta ”drömserie” i båda cuperna när säsongen är slut och två tävlingsresultat ska räknas bort. Lägg namnen på minnet!

Ett namn som sällan visar sig i SverigeSerien är Osbyföraren Kim Nilsson. Han tog andraplatsen bakom Karlström.
– Kim Nilsson med bisittare namne Joakim lägger som många andra i landets södra landsända sin prioritet på fina SydSvenska Rallycupen. Dessa förare visar sig ofta bara i Sverige- och SommarSeriesammanhang när tävlingarna även ingår i SSRC, ofta som Kim nu med riktigt fina resultat. Vore kul att få se mer av dessa duktiga förare men vårt land är avlångt, resor och övernattningar är dyra, det är bara att acceptera.

Ett team från Kullings MS tog tredjeplatsen.
– Kullings är en klubb som producerat och fortsätter producera fina rallyförare i strid ström nästan uteslutande med början i VOC. En i raden är stabile Erik Stenberg som tillsammans med sin CoDriver Christoffer Lundh tog sista pallplatsen i Elit B i Växjö.

I SverigeSerien Elit B leder Fredrik Eckhardt som körde in som fyra i Växjö på 75 poäng före Fredrik Jansson (femma i Växjö) på 67, Andreas Broberg som bröt Dackfejden 62 och fyra nyss nämnde Erik Karlström som alltså vann i Växjö på 60.

SommarSerien i lägre elitklassen leder Erik Karlström på maximala 90 poäng. Tvåa är Fredrik Eckhardt på 67 och trea Tommy Larsson med 56.

Tim Liljegren flög fram till seger i Cupklassen
I förhandstipsen inför Dackefejden så pratades det mycket om tre värmlandsförare och närmare bestämt tre Torsbyförare: Patrik Westerberg, Mikael Bodén och Per Ström.
– ¬Till mitt försvar ska sägas att jag också varnade för att segern mycket väl kunde gå till någon från den södra landsänden. Så blev det. Alla tre värmlandsförarna hängde med bra till och med sträcka tre, där tog tävlingen slut för paret Westerberg med Kent-Ola Bjöklund i högerstolen och det strulade också till sig ordentligt för Per Ström och CoDriver Emma Eriksson som rasade i resultatlistan. Men, ingen hängde med duon Tim Liljegren och John Hedlund som fullkomligt flög fram i skogen utanför Lessebo. Liljegren/Hedlund vann till sist med komfortabla 19 sekunder före en annan ung talangfull duo från södra landsänden Simon Karlsson och Johan Eriksson. Tidigare nämnda Mikael Bodén med rutinerade CoDrivern Peter Johansson till höger om sig knep sista pallplatsen.

Kanonresultat även totalt för Tim Liljegren och John Hedlund.
– ¬Alla dessa unga jättetalanger i VOC Mekonomen Rally! Lär er även namnen Tim Liljegren och John Hedlund. De åkte in på en fjärde tid totalt i det getingbo av duktiga rallyförare som VOC Mekonomen är. Fjärde! Som C förare! Det är bara att lyfta på kepsen. Hoppas vi får se mycket mer av er! Och inte ville tvåorna i Cupklassen, Simon Karlsson och Johan Hedlund, vara mycket sämre. Deras tid var den sjunde totalt bland alla de 62 VOC Mekonomen Rallybilar som kom i mål i årets Dackefejd. En stolt klassansvarig kan bara säga: oj-oj-oj.

I SverigeSeriens Cupklass leder Mikael Bodén på 77 poäng, före Patrik Westerberg på 58. Senioren Ove Björklund, 30:e plats i Växjö, ligger på sista pallplatsen med 43 poäng.

I SommarSerien leder Per Ström på 65 poäng, före Pontus Jardstedt på 62, sedan Patrik Westerberg på 53 skuggad av Mikael Bodén på 52.

Stentufft då Mattias Jacobsson vann ungdomsklassen
Som om inte C-förarna imponerar tillräckligt så finns det också fantastiska ungdomar i VOC Mekonomen Rally.
– Vi får inte glömma att ungdomsrally alltså körs av killar och tjejer som ännu inte har körkort, de övningskör! Och som dom kör. Dessutom kör dessa fantastiska ungdomar utan noter vilket är speciellt imponerande på så tekniskt svåra vägar som Dackefejden bjuder på.

Klassledaren visade vägen.
– Mattias Jacobsson med Joakim Johanneson till höger om sig ledde både SverigeSerien och SommarSerien i ungdomsklassen innan Dackefejeden. Och även om han blev rejält utmanad i Lesseboskogarna av Tobias Petterson med kartläsare Åke Kjellgren så lyckades Mattias bärga ytterligare en seger. Trots att vi nätt och jämnt nått hälften av säsongen i både Sverige- och SommarSerie har Jacobsson kopplat ett rejält grepp om handlingarna, det är svårt att se att någon ska kunna ta någon av cupsegrarna ifrån honom då vi summerar säsongen i oktober.

I SverigeSeriens Juniorklass leder alltså Mattias Jacobsson på maximala 90 poäng före Tobias Petterson på 27 och Lina Björklund på 5. Tredjeplacerade Lina har dessutom avslutat sin säsong som junior och klassat upp sig till C-förare.

SommarSerien leder Mattias också på 60 poäng före Sebastian Orava med 30 och Tobias Petterson på 27.

Avslutningsvis måste vi beröra sträckorna. En av klassens veteraner, Tore Bigsten, sammanfattade allas våra tankar i en mening:
– Femtioen kilometer och inte en meter dåligt! På några ställen stog det ”till dålig väg” i noterna, men det var det inte där heller!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Missa inte Enköpings 100-års jubiluem, 4,5 mil över åtta sträckor i Hundraåringen!
© Enköpings MK.I år fyller Enköping MK 100 år, och det firar vi med en riktigt fin rallytävling - Hundraåringen den 4:e oktober.

Ett nationellt rally som ingår i 1300 Rallycup, VOC Mekonomen Sverigeserien, Supercupen och Upplands DM. Tävlingen bjuder på 5 unika SS, där tre av dem körs två gånger – totalt 8 SS p...

Publicerad: 2025-09-19 10:55:11


Närmare 120 bilar för jubilerande TV Svängen.
© emotorsport.seSMK Hörby kör på med TV-Svängen, nu för 60:e gången när klubben tar emot tävlande från Södras & Smålands DM serier, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. Jubileum och klubben har plockat fram nytt material och en lång sträcka på 16km, det ger sex olika sträckor på fem mil vilket lockar närmare...

Publicerad: 2025-09-19 09:00:37


Klassiskt och modernt i Gnestas Runt Mjölkpallen Pokalen.
© emotorsport.seGnesta MK kör Runt Mjölkpallen Pokalen där Klassiska & Historiska Rallycupen, RM för Historiska Rallybilar och Finess Onotade Rallyserie kör om poäng under lördagen. Där väntar 35km special som är fördelat på två sträckor som går dubbelt.

Ett 50-tal ut genom Appendix K klasserna, klassen 1962-196...

Publicerad: 2025-09-19 05:55:02


SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
© Nils-Brage Pettersson.På lördag den 20 september återkommer Rikspokalen i SMK Örebros regi efter 1 års timeout. Cirka 75 ekipage kommer att ge sig ut på fyra specialsträckor, varav en körs två gånger. Årets tävling är också final i Västra Bilsportförbundets distriktsmästerskap.

Start- och målplats är Nordkalk i Glansh...

Publicerad: 2025-09-18 20:53:19


70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
© emotorsport.seKlassiska Rikspokalen hos SMK Örebro körs som final i Västras DM som haft en tuff höst med tätt om tävlingar kör med tunt startfält. Tre mil special med totalt fyra sträckor, tre olika under lördagen för de 75 startande.

Totalt elva åkare för 4wd genom tre klasser, endast Mitsubishi i A-klassen d...

Publicerad: 2025-09-18 18:35:54


Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.
© emotorsport.seSupercupen och Upplands DM kör Wez-Mek Pokalen hos MK Tierp, 37km special fördelat på fyra sträckor under lördagen för de 70-talet tävlande.

Närmare tio för 4wd klasserna där Fredrik Grahn, Stig Andervang och Anders Lundkvist möts i R5-klassen, för de äldre bilarna Magnus Proos, Björn Jacobson oc...

Publicerad: 2025-09-18 12:45:52


Dubbla race uppför Falerumsbacken i helgen - 70 bilar i lördagens tävling.
© emotorsport.seI Falerumsbacken åker Åtvidabergs MK deltävling i Östergötlands RS-DM under lördagen, backen på 1,2km körs tre gånger. Söndagen bjuder på ny tävling, då som lagtävling med samma upplägg. Närmare 70 bilar går för lördagens tävling medans det är 20 bilar som går för söndagens race - flera som då dubbl...

Publicerad: 2025-09-18 11:02:18


Tunt i utökat TEAB Race hos Orust BSK.
© emotorsport.seTEAB Racet hos Orust BSK lockade dåligt, men arrangören vill köra och gör om, en lokaltävling och fyra åk istället för tre för dem som kommer till rallyts två sträckor.

Tunt med nio anmälda ännu, Heidi Ryrlén och Urban Andersson går för 4wd - till 2wd kommer Bjarne Rutgersson. Lennart Söderqvist,...

Publicerad: 2025-09-18 10:11:40


Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.
© Andreas Haraldsson.Efter fjolårets succé för sprinttävling så har Rönne MK uppgraderat till en vanlig och större rallytävling. Namnet på tävlingen är Henkas Grus & Betong Rallyt. Den körs 4:e oktober med 3 sträckor som körs 2 gånger, 34km special. Ett samarbete med MK Ran har gjort att vi kan använda Tyckebanan som st...

Publicerad: 2025-09-18 08:58:42


Fullmatad rallyhelg, 434 ekipage ute i lördagens rallyn.
© emotorsport.seLikt maj är också september fullmatad med tävlingar, en intensiv period som självklart tar på de tävlande och skapar mindre startfält under perioderna, sju tävlingar kommande helg där sex av dem går under lördagen och många slåss i samma upptagningsområde.

Trots det kastar sig 434 tävlande ut i l...

Publicerad: 2025-09-18 06:01:28


Tidigare nyheter:
Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.
Fullmatad rallyhelg, 434 ekipage ute i lördagens rallyn.
Norska rallyfinal i Rally Hedemarken, Svenska ekipage i rallyt.
Anmälan stänger ikväll för Marknadsnatta, missa inte anmälan!
Programförsäljning för TV-Svängen, start på fredag från följande orter.
Fyra svenskar i helgens Rally Midtsjælland - Helin jagar poäng i mästerskapet.
Arvid tillbaka på grus med Peugeot i helgens Rally Cecis.
GK Door Team Sweden vinnare i SM seriens teammästerskap.
Sex sträckor, Klassiker & Bilsport Rally Cup, sträckbeskrivning inför Rally Vetlanda.
Andervang summerar Eurol Hellendoorn Rally, femma totalt trots avåkning och felaktigt däckval.
60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
Andervang femma i Holländska Eurol Hellendoorn Rally, nu väntar Svenskt grus.
Ogier vinner i Chile och tar VM ledning - Solberg klar WRC2 mästare.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.