Som förväntat blev det tuffa strider och rallyunderhållning på hög nivå när VOC Mekonomen Rally gästade Sundsvall för dubbeltävling, Stjärnsvängen 1 och 2. Helgens stora utropstecken var Patrik Adolfsson som presenterade sig med dunder och brak redan på lördagens första sträcka. Från sin position som favorittippad B-förare slog Patrik ALLA och vann därmed inte bara klassen utan var också totalsnabbaste VOC första dagen. Dag 2 tappade Patrik totalsegern till vinnaren i Elit A, tillika regerande mästaren, Arne Rådström med ynka 1,3 sekund. Vilket genombrott!
Som utlovat bjöd Sundsvalls båda rallyn på fantastiskt trevliga och utmanande sträckor med omväxlande riktigt tekniskt svåra och väldigt snabba partier, precis som det ska vara då det är SverigeSerie.
Arne Rådström ångar på i högsta Elitklassen
I högsta elitklass handlade försnacket allra mest om Emil Bergkvist som efter sin imponerande utveckling redan är ett etablerat toppnamn. Men, den här helgen var inte riktigt Emils. Det började redan på dagens första sträcka där han tidigt på sträckan gick en tuff omgång med ett vägräcke. Även om en 940 är väldigt stabil bil så vann räcket och med vänster framhjul skrapande i torpedväggen så tappade Emil 27 sekunder på den 28 km långa sträckan.
– Klassnabbast var redan från början Arne Rådström. Efter bilproblemen i premiären hemma i Torsby så var Arne oplacerad i tabellen, blev därför lågt seedad och fick som följd av detta starta väldigt tidigt - en klar nackdel i det rådande väglaget. Men, Arne hanterade detta som den regerande mästare han är och var ändå klassegrare då dagen summerades, berättar klassansvarig Roger Fransson.
Thomas Lahti och Emil Bergkvist arbetade sig upp genom fältet bakom.
– Länge var Brage Lundmark och Alexander Cruse och med i striden på riktigt men de föll tillbaka på dagens sista sträcka. Så till slut blev det Rådström före Lahti och Bergkvist som tog pallplatserna i Stjärnsvängen 1.
Den andra dagen började i samma anda som den första i Elit A: Rådström, Cruse och till en början också Martin Eriksson med i striden. Bergkvist började trögt.
–När dagen var över så hade Bergkvist och Lahti arbetat sig upp och tog pallplatserna bakom Rådström.
I SverigeSeriens högsta eliklass totalt efter tre tävlingar så leder Emil Bergkvist med 82 poäng, elva före Brage Lundmark på 71 och med Alexander Cruse på tredje plats med 66 poäng.
Patrik Adolfsson höll för favorittrycket och mer…
I Elit B var Patrik Adolfsson klar favorit redan i försnacket. Han inte bara höll för favorittrycket utan överträffad alla rimliga förväntningar.
– Att Patrik skulle vara tämligen ohotad i Elit B förutsatt att allt gick utan missöden var ingen större överraskning. Men att han skulle vara totalsnabbast i sin 240 på lördag och bara blir slagen av Rådström dag 2, och det med ytterst knapp marginal det var inget annat än ett genombrott. VOC-klassen som gjort sig känd för att plocka fram jättetalanger närmast på löpande band har sett ytterligare en möjlig framtida storstjärna födas.
Kanske är dessutom nästa stora unga talang redan i vardande?
– Lite i skymundan har Viktor Karlsson presterat fantastiskt i helgen. Han har haft bilproblem som gjort att motorn efter hand gått väldigt het, så het att den börjat gå orent. Därför har han inte haft möjligheten att prestera på alla längre sträckor. Men då bilen gått så har han varit med i nästan samma ursinniga tempo som Patrik och Viktor hann också med att räkna in en sträckseger under helgen.
Bakom Patrik utspelade sig striden i lördagens tävling till en början mellan Fredrik Jansson och Dennis Askling. Men Dennis rasade sin växellåda, kunde ändå fullfölja men föll tillbaka.
– Istället blandade sig en annan Dennis i striden, med efternamnet Jönsson och med Luleå MS som klubbadress. Dessutom körde Katrineholms Per Allo något av sitt livs tävling. När lördagens snörök hade lagt sig var det dessa två herrar som beträdde pallen tillsammans med Patrik Adolfsson, Patrik före Per med Dennis på tredje plats.
Då söndagens tävling startade så såg det ut som en fortsättning på lördagen: Patrik före Dennis Askling och Viktor Karlsson.
– Dagens andra sträcka var lång. Viktor Karlsson tappade mycket med sin bluddrande bil, Fredrik Jansson och Per Allo blandade sig återigen i striden.
När söndagens tredje och sista sträcka var avgjord så kunde vi summera Adolfsson före Askling och Allo.
När vi summerar SverigeSerien i Elit B efter tre tävlinger så leder Patrik Adolfsson på 87 poäng före Per Allo på 74 tätt följd av Dennis Askling på 72.
Dramatik i VOC Mekonomens Cupklass
Den trend vi såg i fjol där skillnaden i tider mellan klasserna har minskat markant fortsätter även i år. En topptid oavsett klass är samtidigt också en topptid totalt.
– Till en början såg lördagens tävling ut att resultera i en tämligen enkel seger för Tom Thomasson bland Cupförarna. Striden utspelade sig istället bakom Tom mellan Andreas Broberg och Mikael Bodén. Till en början till Mikaels fördel men på dagens långa tredje sträcka så passerade Andreas.
Stor dramatik på lördagens fjärde och sista sträcka.
– På dagens avslutande sträcka fick Tom som då låg i en komfortabel ledning punktering. Hastigt men mindre lustigt så tappade han mer än en minut till de snabbaste i klassen.
Andreas Broberg fick i-och-med detta kliva upp högst på prispallen. Toms till synes kassaskåpssäkra seger blev till en andraplats, och Mikael Bodén tog sista pallplatsen.
Söndagens tävling började även i Cupklassen som en blåkopia på lördagen. Tom Thomasson i topp men nu rejält utmanad av klubbkompisen i MK Ratten Mikael Bodén, det skiljde bara sex tiondelar dem emellan på första sträckan. Andreas Broberg några sekunder efter i egen tiondelsstrid med norrbottningen Alexander Petterson. Alex ville visa att han kan prestera på topp hela dagen, till skillnad från lördagen då problem och transportprickar blandades med två sträckvinster.
– På söndagens långa och snabba andra sträcka tog Tom ett rejält grepp om handlingarna med en ledning på nästa sexton sekunder. Samtidigt gick Alexander Petterson in på en tydlig andraplats drygt fyra sekunder före Andreas på tredjeplats. Bodén försvann ur handlingarna i ett snömoln kan man förmoda.
Återigen blev dagens sista sträcka dramatisk.
– Tom Thomasson blev hindrad i flera minuter på sträckan och än en gång gick en säker seger om intet. I dessa fall är rallys regelverk verkligen hårt, hinder av en annan förare är som bekant inte anledning till att de drabbade ska få idealtid.
Alexander Petterson tog segern före Andreas Broberg med en av rallyts och klassens tyska gäster på tredje plats, supermeriterade Karl Friedrich Beck som bland annat har sträcksegrar mot en inte helt okänd Sebastien Ogier på sin meritlista från den tiden då de båda fajtades i franska Peugeot 205 Cup.
VOC Mekonomen Rallys SverigeSeries cupklass leds efter tre deltävlingar av Andreas Broberg på 78 poäng tätt följd av Tom Thomasson på 76. Trea i klassen ligger Eddie Lundqvist med 63.
Oordning bland juniorerna
Bland våra duktiga juniorer, svenskt rallys framtid, var det händelserikt i lördagens tävling. Inte så mycket på sträckorna, där skötte de sig som vanligt mycket bra men däremot var det massor med transportprickar. Därför lämnar vi lördagen utan vidare kommentarer.
Söndagen var det däremot ordning på torpet igen. På första sträckan tog racingprofilen och Renault Clio Cup åkaren Simon Englund greppet om handlingen, i en ”inte VOC”. Hans glädje blev dock kortvarig och redan på dagens andra sträcka tappade han dryga tio minuter. Pontus Lönnström vann sträckan men bara mycket knappt över Alexander Westlund, och Alex gick därför upp i ledningen med Simon Andersson på tredje plats.
På dagens avslutande sträcka gav Alexander inget ifrån sig, han vann sträckan och därmed också rallyts ungdomsklass, Pontus tvåa och Simon trea.
Som vanligt måste man imponeras. Med sina tider hade Alexander varit fyra och Simon femma i Cupklassen, trots att dessa unga herrar inte får köra på noter. Vad ska man säga!
Två fantastiskt fina rallydagar i SverigeSerien som nu avslutat sin vinterdel och tar en paus till Växjö och Dackefejden den 15 juni.
Publicerad: 2013-02-20 18:17