Under några veckor har har glädjen varit totalt hos de rallyintresserade, fler och nya team är på väg in i WRC cirkusen - i slutet av förra veckan kom dock besked att BMW Motorsport inte skjuter till mer pengar för att driva ett märkesteam med Mini - där fortsätter dock utveckling och drift av minst ett team kommande säsong av Prodrive, då med egna sponsorer.
Under måndags eftermidddagen kom besked från Ford, representanter från Ford Europe meddelar efter långt övervägande att de drar in sitt stöd för fortsatt aktiviteter i Rally VM, WRC serien ihop med M-Sport. Anledningen sägs vara bristande ekonomi och den lågkonjuktur som företaget ser vara på väg för bilindustrin - samtidigt som man vill satsa pengarna på andra motorsporter - närmast står då lågnivå märket WTCC inom racing.
M-Sports chef Malcolm Wilson kan bara tacka för de 16 år de haft möjligheten att driva och tävla med Ford men meddelar att han jobbar för fullt för att hitta partners för en kommande säsong i privat regi.
Beskede kan bara bekräfta att Jari-Matti Latvala väntas ta hand om andrasitsen hos VW där han kan säkra tre nya år i WRC serien med ett fullt satsande bolag i ryggen istället för att riskera att bli arbetslös. Istället kommer vi med största sanolikhet se två betalande förare hos M-Sport kommande säsong.
Man diskutterar dock ett upplägg mellan bolagen för att fortsatt få teknisk information, support och utveckling - vad det nu kan innebära.
Redan tidigare har rykten florerat i brittisk press att M-Sport haft diskussioner med Hyundai om att med start 2014 ta över märkets inträde i WRC serien - kanske kan det rent av ske redan under kommande år som en del i ett extern bolag för att ta full kraft 2014.
Publicerad: 2012-10-15 18:01