NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Dags för VOC final - Rally Xplosion.
PRESSRELEASE

Årets SverigeSerie är en i det närmaste osannolikt öppen historia. Inför den avgörande finaltävlingen, VOC RallyXplosion parrally, i Västerås kommande lördag är det bara en av de totalt nio pallplatserna i VOC´s tre förarklasser som är avgjord. Det är bara Pär Nordahl som är klar vinnare i Elit B annars är allt i varierande grad öppet. Bland specialcuperna – juniorer, damer och old boys – är bara två av nio platser klara. Lena Sandelius är redan klar vinnare bland tjejerna och VOC-klassens nestor, Ingvar Nilsson från Hällefors, vinner Old Boys på drömresultatet, maximala 180 poäng, men i övrigt är det vidöppet även här. Att påstå att det är upplagt för en tuff och nervpirrande tävling i Västerås kommande helg är som man brukar säga ”bara förnamnet”.


Under fjolårssäsongen infördes en speciell tävlingsform i SverigeSerien, RallyXplosion parrally med inbyggd växling på ytter-/innerspår efter modell från Rally VM´s superstage och från många arena- evenemang som genomförts i sporten på olika platser i världen. Ett logiskt steg i klassledningens ambition att vinnaren i SverigeSerien ska vara en komplett rallyförare som ska kunna behärska alla olika situationer och underlag: snö/is, asfalt och grus. Snabba sträckor och tekniska. Långa och korta… allt! Men också ett led i ambitionen att flytta rally närmare publiken för att i en förlängning också nå en publik som vi annars inte når med ordinärt rally.



Fjolårstävlingen var ett första test som slog mycket väl ut. Alla vi som var på plats stortrivdes med tävlingsformen som på grund av sin extrema intensitet gör att man upplever det som att man kört mycket mer och framförallt mycket längre än man faktiskt gjort då dagen är slut. Pressen av att stå sida vid sida i starten och veta att det i målgång kommer att skilja ytterst lite, inte utrymme för ett enda misstag, det gör denna tävling till något alldeles extra.



Inte minst var det sociala elementet i tävlingsformen, där alla är på samma plats hela dagen, väldigt uppskattat. Inte alls förvånande i en klass där just det sociala är så väldigt påtagligt och viktigt. Klassen där mer eller mindre alla är kompisar med alla. Platser och publik är nya, men de flesta av ”artisterna” känner varandra väl.



Redan på prisutdelningen i fjol deklarerade undertecknad/klassansvarig att detta kommer att bli ett stående inslag i SverigeSerien. Inte desto mindre har tävlingen utvecklats i år: För det första är det från och med i år finaltävling vilket gör att evenemanget stegvis glider över till kvällens festligheter. För det andra så kör vi dubbelt så långt som i fjol, två varv i respektive spår – fjolårets tidsschema visade att vi kunde göra så utan att dagen för den skull drar ut orimligt på tiden. Det ger också den finessen att vi när vi brakar över mållinjen efter halvt heat får mellantid och en absolut avstämning på ställningen.



Redan nu finns också en rad idéer på hur detta finalarrangemang ska kunna utvecklas vidare kommande år. Med årets utveckling så är det mesta praktiska på plats för att nästa år enligt planerna blomma ut i full blom..

Ska Arne Rådström klara pressen i Elit A
I högsta elitdivisionen leder Arne Rådström från Torsby med sju poäng över Bodensonen Thomas Lahti, och det är bara dessa två som kan vinna. En blir etta, den andre blir tvåa - det är klart. Arne har kört övertygande hela säsongen och har i kraft av sin ledning allt i sina egna händer, är han före Thomas eller placeringen efter då vinner han med säkerhet! Men att säga att Thomas är laddad inför uppgiften är dagens understatement.


– I serien ska de sex bästa resultaten på säsongen räknas. I sina respektive serier räknar Arne just nu med en 14 poängare och Thomas en 13 poängare, att tro att båda bättrar dessa resultat är ingen högoddsare. Därför är den verkliga skillnaden bara 6 poäng dem emellan. Kort sagt, om Thomas vinner måste Arne vara sämst trea för att i så fall vinna serien med en poäng. Fyra då vinner Thomas med en pinne. Vinner någon annan och Thomas är tvåa så kan Arne kosta på sig att vara sexa och vinner då på särskiljning, bättre resultat i årets första tävling. Raffinerat så det förslår! Spännande blir det.

Bakom Arne och Thomas är det om möjligt än mer raffinerat i slaget om den sista eftersträvansvärda pallplatsen i klassen. Här är det tre som gör upp om denna: Peter Elg från Säffle med 132 poäng, Pär Pålsson från Östersund med 130 och Ingvar Nilsson från Hällefors på 129.


– Ingvar må före tävlingen ligga femma, men nestor Nilsson är en rutinerad racingåkare och visade inte minst på den inledande tekniksträckan i Askersund senast att han tänker sälja sig dyrt.

I trion har Peter och Ingvar dessutom ett visst övertag. De har båda 18 poängare som de kan byta ut i sina serier medan Pär har en 21 poängare som svagaste kort. Vem som vinner här vågar nog ingen gissa.

Pär Nordahl redan klar totalsegrare i Elit B
Pär Nordahl körde smart i Askersund senast och kan i kraft av det redan titulera sig vinnare i SverigeSerien 2012, dina 161 poäng ger dig en ointaglig ledning. Jättestort grattis Pär, du är en väldigt värdig vinnare.


– Ett visst drag av klärvoajans finns nog trots allt hos klassansvarig. Redan i årets andra tävling i Östersund när Nordahls växellåda rasade och han var lite uppgiven tyckte jag att han skulle ta det lugnt och menade att han ändå kommer att vinna när säsongen är slut. Jag påstod samtidigt att Alexander Cruse skulle utgöra det enda riktiga hotet i klassen, och så blev det ju också till slut.

Senare på säsongen gjorde Emil Bergkvist entré som en virvelvind och har sedan dess varit den självklara klassvinnaren och också hetaste kandidaten till totalsegern i klassen. Men eftersom att Emil inte åkt full säsong i någon förarklass - han inledde ju året som junior och gick sedan rakt genom Cup och är nu på väg att göra samma sak i Elit B. Men, därför är han inte en kandidat till de riktigt höga placeringarna totalt i någon klass. Emil gillar heller inte riktigt sträckor av sprintkaraktär, det såg vi inte minst i Askersund.


– Gillar sprint gör däremot Alexander Cruse som ligger tvåa på 135 poäng. Tipset i Elit B är därför att Alex säkrar sin andraplats. Alexander kan absolut utmanas om andraplatsen av Joakim Källberg som idag ligger trea med 128 poäng, men Alex har en 10 poängare i sin serie medan Joakim har en 14 poängare som sämsta resultat. Därför blir det en väldigt tuff uppgift för Jocke men i rally kan verkligen ALLT hända och inget är klart förrän alla tre kvalomgångarna är genomförda - den del av tävlingen som ligger till grund för poängen i SverigeSerien.

Bakom Källberg är vi två till som har en chans på tredjeplatsen, undertecknad och Per Allo. Men, den chansen är nog i praktiken bara teoretisk. Men i rally kan, som sagt, verkligen vad som helst hända och det är inte över förrän det sista heatet gått i mål.

Vidöppet i Cupklassen
Om Elit A och Elit B är dramatiska inför finaltävlingen så är det svårt att hitta ett passande ord för att beskriva VOC Cup.


– I Cup är det inte mindre än sex förare i toppen inom bara 13 poäng.

Per Kvarnström har ett visst grepp på 116 poäng före Henrik Carlsson på 110 och Emil Karlsson på 107. Men största hotet mot Per är Patrik Adolfsson på fjärde plats. Patrik har visserligen bara 107 poäng men han räknar med en 5 poängare i sin serie och får därför snabbt mycket mer poäng när han byter ut sitt svagaste resultat.


– I Cup är det årets fem bästa resultat som ska räknas med i serien. Patrik har alltså en 5 poängare med i sin serie medan Per har en 20 poängare som svagaste medräknade resultat, och Emil en 15 poängare. Även om Per skulle vinna och få 10 nya poäng så räcker det för Patrik att bli trea för att ta totalsegern med en poäng.

Bakom dessa fyra skuggar Johan Eriksson på 105 poäng. Han räknar med en 18 poängare i sin serie och måste därför vara på en riktigt bra placering för att få många nya poäng. En tredjeplats skulle till exempel ge Johan fem nya poäng. Räkna med att det kommer att räknas en hel del poäng i depån under lördagens tävling bland dessa unga män och deras team. Och hur det till sist slutar, det är en av lördagens verkliga tiotusenkronorsfrågor.

Sjätte man, riktigt inblandad i toppstriden är Robert Blomberg från Trollhättan på 103 poäng. Men då anmälan stängde var Robert inte anmäld. Kanske kommer en efteranmälan så att han får chansen att försvara sin fina placering.

Vem blir tvåa och trea i Old Boys
Innan vi avslutar det här långa inför reportaget så måste vi ägna några ord åt Old Boys Cup som också den utvecklats till en thriller. Klassen verkliga nestor Ingvar Nilsson är redan klar vinnare på maximala 180 poäng, ett imponerande resultat. Men bakom honom är det stenhårt.


– Tyske Siggi Mayer med meriter från såväl Finlands som Portugals VM-rallyn på sin ”Rally CV” ligger tvåa på särskiljning före Lars Ohlsson, båda på 121 poäng. Men, Siggi kommer av tidsskäl inte till start i Västerås. Lars kommer därför att passera Siggi. Striden för Lars står därför mot Mats Johansson och Tore Bigsten, båda på 119 poäng. Mats leder över Tore bara på särskiljning från årets första tävling. Raffinerat även här alltså.

Men dramatiken i Old Boys slutar inte här.


– Lars har en fempoängare med i sin serie, medan både Mats och Tore bara har fem resultat och alltså kommer att få alla poäng de tar i Västerås som nya poäng i sin serie. Sannolikheten att både dessa herrar passerar Lars på upploppet av årets serie är därför stor.

Är inte allt detta dramatik så det räcker och blir över för en dag på rallybanan? På lördag 13 oktober klockan 09.00 drar tävlingarna igång på Västerås Motorstadion. Välkomna!


» Pressrelease från Rally Xplosion, www.vms.u.se.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2012-10-10 21:13






Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
© Fyrklöverns Sprintcup.Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.

Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...

Publicerad: 2024-11-20 21:44


Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
© Hyundai Motorsport.Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.

Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...

Publicerad: 2024-11-20 20:30


Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
© Probite British Rally Championship.Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.

Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...

Publicerad: 2024-11-20 20:27


Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!

Resultaten går också li...

Publicerad: 2024-11-20 20:20


5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
© nim-fotos, Nico Meyer.Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.

Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...

Publicerad: 2024-11-20 19:50


Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.

Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...

Publicerad: 2024-11-20 17:25


Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
© emotorsport.seVinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.

Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...

Publicerad: 2024-11-19 21:39


Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
© emotorsport.seTill helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.

Men ra...

Publicerad: 2024-11-19 20:33


Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
© Hyundai Motorsport.WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.

Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...

Publicerad: 2024-11-19 20:27


Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
© emotorsport.sePlanen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...

Publicerad: 2024-11-19 16:59


Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally.
Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen.
Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024.
Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor.
Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken.
Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden.
Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie.
Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5.
Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren?
Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport.
Calle Carlberg, Rally är en lagsport!
Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.