Idag kom det första meddelandet från den nya gruppen bakom WRC serien - The Sportsman Media Group och Red Bull Media House som tar över ansvaret för VM serien från och med säsongsstarten 2013. Redan i augusti kom uppgifter inifrån FIA att man bestämt sig för RedBull som promotor, för en vecka sedan blev det officiellt och nu kommer första utskicket från de nya aktörerna.
Avtalet mellan de båda aktörerna och FIA gäller under sex WRC säsonger, första tävlingen med det nya rodret blir Monte Carlo Rallyt i januari innan man beger sig till Sverige.
De stora punkterna att hålla i är att ordna marknadsföring och sponsorkontrakt för kostander att driva serien. Bekosta samt finna rätt aktörer för att skapa TV produktionen och distribuera rättigheterna – något som arrangörerna själva fick stå för under 2012, såväl arbete som kostnader. Samtidigt står man för arbetet att bearbeta och lägga fram en kalender för de kommande årens säsonger till World Motor Sport Council – något som innebär att arrangörerna nu får de nya aktörerna att bearbeta för att nå flerårskontrakt istället för FIA. Samtidigt kommer man från de båda parterna sätta sig samma och plocka fram nya plattformar för att sprida WRC serien - samtidigt som arbetet med team, arrangörer och partners ska påbörjas för att bygga en start framtid för WRC serien och dess aktörer.
De första stora sakerna som den rallyintresserad kan väntas se är – en ny bättre WRC.com sajt – betydligt bättre TV produktioner och framför allt mer live sänd TV.
Publicerad: 2012-10-09 18:08