Nyheterna på bilsalongen i Frankrike rullar på, det var inte bara kring Citroen och Sebastien Loeb som media trängdes under dagen. Idag drogs så skynket officiellt av för Hyundai i20 WRC - märkes återkomst till WRC cirkusen efter flera års frånvaro - senast körde man Hyundai Accent där bland annat Kenneth Eriksson representerade märket - kanske ser vi rent av åter en Svensk i teamets bilar när test och tävling börjar närma sig?
Senast anlitade Koreanerna brittiska MSD för driften av teamet och utveckling av bilen, nu är det företagets egen division som stått för utvecklingen på europakontoret. Bilen, en liten nätt sak i perfekt format för WRC serien - precis som konkurrenterna. Premiär sker nästa år i ett begränsat och utvalt program, 2014 blir full säsong med två bilar i fabriksteamet.
Även Peugeot hade officiell visning av sin nya leksak för rallyskogen, Peugeot 208 R5 som ska ersätta den framgångsrika Peugeot 207 super2000 som härjat vilt i resultatlistorna under många år, märket var ett av de första ut i super2000 klassen. Klassen R5 är nästa steg i R-klasserna som ska täcka alla nivåer på tävlande - allt från de otrimmade tvåhjulsdrivna R1 vagnarna till de värsta R5 vagnarna. Bilarna ska vara i nivå med super2000 – likt de RRC bilar som byggts men ska enligt förhoppningarna bli betydligt billigare – både i inköp och drift. Klassen ska också på sikt ersätta super2000 klassen, utöver Peugeot väntas också Ford presentera sin Fiesta R5 inom kort, den likt märkets övriga bilar byggda av M-Sport.
Idag har betydligt bättre bilder från bilarna dykt upp från fabrikernas egna media arkiv.
© Hyundai.com
© Peugeot-Sport.com
Publicerad: 2012-09-27 21:50