Citroen ska göra som Ford, börja sälja bilar till privata team. Det är tankegången sedan PSA - ägarbolaget bakom Citroen och Peugeot skär ned inom koncernen. Trots att tusentals jobb ska bort och fabriker som stänger väljer man att fortsätta satsningen på rally VM. Det blir vår väg att marknadsföra och sälja bilar de närmsta åren utrycker ledningen som ser Rally VM som en kostnadseffektiv alternativt mot t.ex. Formel 1.
- Citroen Racing är en del av varumärket och mycket framgångsrikt, säger Citroen chefen Frederic Banzet i en tidningsartikel.
För att fortsätta satsningen väljer man att finansiera på andra sätt än tidigare, nu med externa pengar - dels genom att plocka in en ny stor huvudsponsor - väntas bli Qatar, mycket tack vare Nasser Al-Attiyahs arbete. En annan viktigt bidrag väntas bli försäljning av bilar till privat team. Då blir det främst en RRC version för de nationella mästerskapen. En annan främre stötfångare och en mindre bakvinge, i övrigt är bilen identisk med DS3 WRC. Dessutom måste man självklart ha ett annat svänghjul och en 30mm restriktor på motorn, det mesta ska dock finnas klart på fabriken enligt Citroen Racing cheferna.
Publicerad: 2012-08-06 22:07