Efter flera år med numera invanda klasser som PWRC och SWRC siktar FIA på att byta bort dem och starta nya klasser, allt med anledning av det sviktande intresset för flera av serierna - men också för hela VM serien satt man vid senaste mötet och diskuterade flera nyheter - om och när en ändring kan komma är osäkert - med vissa av ändringar väntas redan till nästa år upplyser FIA.
Nya klasser var bara en av punkterna, att släppa de idag förnominerade platserna för fabriksbilar, att låta tre bilar gå under teamens flagg och där de två bäst placerade vid målgång räknar poäng var en av idéerna. Tanken för några år sedan var tvärt emot, mindre bilar för teamen skulle ge minskade kostnader - om förslaget går igenom blir tre bilar mer regel än undantag och helt plötsligt stiger kostnaderna åter - vilket inte skulle gynna varken Ford eller Citroen med krasslig ekonomi.
Det här förslaget är något som framför allt nykomlingen VW arbetat för, de har länge talat om tre bilar med en väl etablerad, en förare precis där under samt en ung förare under utveckling. Lägg där till de lokala importörs och återförsäljarteamen som väntas dra igång mot mitten av nästa år.
Nya klasser - WRC2, 3 & 4.
De idag namngivna PWRC och SWRC serierna, mästerskapen för produktionsbilarna, grupp N respektive super2000 bilarna väntas gå till en ny gemensam klass kallad WRC2. Där ska de båda klasserna räkna poäng för var sin klass men gå i gemensam tabell och endast en mästare koras.
En serie för tvåhjulsdrivna bilar väntas, där med R1 till R3 bilar går under namnet WRC3. Dagens WRC Academy väntas i framtiden kallas WRC4 och ska köras precis som idag som ett talangprogram med körning och gemensamma aktiviteter - samtidigt som man inte köra hela tävlingsbanan.
Den klass som blir utan indelning än så länge är GT bilarna, R-GT - troligen blir heller inte klassen något tungt lass för serien att dra då endast lokala förare väntas delta sporadiskt och ses mer som ett udda inslag än en VM serie.
Publicerad: 2012-08-05 21:51