Till veckan drar Finska VM rallyt igång, men redan nu, för ett par dagar sedan inkom anmälningslistan för det Tyska VM rallyt, ADAC Rallye Deutschland som körs 24-26 augusti. Tävlingen ingår i såväl PWRC som WRC Academy vilket garanterar Svenskar på startlinjen. Tävlingen utgår som vanligt från Trier, fredagen inleder med sex sträckor, där ibland för tävlingen smått klassiska "Moselland" sträckan. Lördagens koncept fortsätter på inslagen väg, tre sträckor två gånger och nu med härliga 46,5km långa Arena Panzerplatte. Bara tre sträckor under söndagen, en tremila sträcka används dubbla gånger innan man avslutar med "Circus Maximus Trier" - en central publiksträcka.
72 ekipage finns i listan till den internationella delen av tävlingen, lägg där till några historiska och nationella klasser. Inga förändringar i varken Citroen, Ford eller Mini´s fabrikstält. Svenskt i WRC klassen genom Mads Östberg och hans co-driver, Jonas Andersson. Tillbaka i Qatar World Rally Team är Nasser Al-Attiyah som då avslutat sitt OS engagemang för året. Tillbaka med Ford är Daniel Oliviera. Peter Van Merksteijn junior gör en ny start i Citroen och i Prodrives Mini Team ser vi Daniel Sordo. Totalt bara 15 WRC bilar till start.
VW väntas ha stor uppvisning med såväl nya Polo R WRC som presentation av sitt nya team och förare - till tävlingen gör man start med tre Skoda Fabia i super2000 klassen - tredjebilen rattas av hemmahoppet Sepp Wiegand - kanske är detta den uppställningen man väntas presentera för nästa år, möjligen kompletterat med en fjärde förare för att färdigställa sina två team för nästa säsong.
För PWRC klassen ses 10 bilar, Michal Kociuszko och Nicolas Fuchs är heta namn om segern. Tillbaka efter den ödestigna branden i Nya Zeeland är Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson som blir enda helsvenska ekipage i tävlingen. En ny bil är införskaffad, men att upprepa vägen mot andraplatsen som gick upp i rök på Nya Zeeland lär vara ett tufft uppdrag - när det nu är asfalt och betong under hjulen.
Endast 10 bilar väntas till WRC Academy, klassen som inte blommade ut till vad FIA hoppats på, där var siktet inställt på det dubbla antalet startande. Här återstår att se vilka som tar för sig på asfalten, het kandidat är Spanjoren Jose-Antonio Suarez och varför inte Holländaren Timo Van Den Marel - båda med förkunskaper i asfalt. Från Sverige ser vi Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin, både med Norska co-drivers.
Publicerad: 2012-07-30 09:37