Tjugofem ”suggor” skall förvandlas från tristgrå betongklumpar till krispigt vit/röda banmarkeringar. Anmälningslistans nästan 160 namn måste sorteras ner till mer hanterligt antal. Funktionärer skall utses och trimmas in på sina respektive poster, de tekniska arrangemangen kring tävlingen skall finputsas, avspärrningar arrangeras och alla andra system kring rallyfesten på Garnisonen den 29:e april måste samordnas.
Arrangemangshjulen kring årets upplaga av Lille Mats Rallysprint snurrar – och de snurrar fort!
Det är 49:e gången som Hässleholms Motorklubb arrangerar traditionstyngda Lille Mats Rallysprint. ”Gamla P2:s” kurvor och backar är skådeplatsen igen och att tävlingen är populär bland fortåkareliten i Södra Sverige – och Danmark – syns kanske bäst på att tävlingsledare C-G Wilke och hans stab fått in bortåt 160 anmälningar.
Rallyt ingår i RS-DM för Södra Bilsportförbundet och i Asfalt-cupen för Södra men är också en deltävling i danska Historic Rally Cup och Klassisk Rally Cup. Dessutom ingår mera inofficiella men mycket prestigefyllda ”Grannfejden”, poängtävlingen mellan Sverige och Danmark, i det fartfyllda evenemanget.
Det stora danska inslaget i rallyt för också med sig att publiken får se en hel del, för svenskt vidkommande, ovanliga och spännande bilar på banan: Två stycken danskbyggda Peugeot RCZ är bara ett exdempel! Och att danskarna förmår att verkligen bita ifrån sig på det omväxlande och teknikkrävande underlaget av asfalt, betong och gatsten på Garnisonen har man sett förr. - GA Lindbergs pokal för totalsegern i fjor togs av Brian Madsen i par med Ole Fredriksen från Dansk Rally Club!
Banan och tävlingskonceptet är detsamma som vid fjorårets publiksuccé (specialsträckan är fyra kilometer, den körs två varv och tre gånger) men till årets evenemang bjuder arrangörerna också på ett antal nyheter: Det blir blir sålunda en prisutdelning, vid garnisonens minnessten, med de tre totalsnabbaste ekipagen omedelbart efter att sista bil gått i mål.
-Vi vill göra en festlig avslutning som publiken kan delta i på sin väg från tävlingen, säger tävlingsledare Wilke. Segerceremonierna för respektive tävlingsklasser kommer lite senare.
Skärpta regler, med prickbelastning och någon tävlande tar ”den snabbare vägen” genom banavsnittet ”Zickerman” och touchar konmarkeringarna, för att fortare komma ut på andra varvet, kommer också att öka både spänningen och den sportsliga rättvisan. På samma sätt kommer de uppfräschade banmarkeringarna – de röd/vita ”suggorna” också att göra detta, ett av Sydsveriges största sprintrallyn, än mera proffsigt och seriöst.
-På klubbens hemsida hlmk.com finns det mer att läsa om rallyt och om årets nyheter, avslutar C-G Wilke.
Publicerad: 2012-04-15 19:35