RRC är något helt nytt i Sverige, det är ett fenomen som brittiska M-Sport utvecklat och bygger för den privata marknaden. De nya WRC vagnarna är inte möjliga att använda i de nationella mästerskapen, därför plockade M-Sport snabbt fram ett kit för ombyggnad, allt för att sälja fler bilar till privata kunder runt om i världen.
Förkortningen står för Regional Rally Car och finns än så länge bara hos Ford, där ska teamens utbildade mekaniker kunna skifta mellan WRC och RRC reglementet på under sex timmars arbete. Det som skiljer bilarna är den 30mm restriktor som krävs i det nationella reglementet. Andra skillnader är aerodynamiska, kort och gott byter man plasten i front och bakspoiler. RRC bilen och dess super2000 variant av Ford Fiesta har blivit en storsäljare för den brittiska bilbyggarfirman.
Enda bilen i de nordligare regionerna i RRC utförande är den bil Mads Östberg använder i det Norska Mästerskapet under året.
Nu sägs dock Sverige vara på väg att få sin första bil i kategorin. Uppgifter går dock aningen isär, då även super2000 varianten nämns. Men det mesta tyder ändå på att mer info kommer under Påskhelgen, då väntas man kunna se bilen och få höra mer om en spännande rallysatsning här på hemmaplan. En Ford Fiesta ska finnas i landet och alltså premiärvisas till helgen, bilen kommer under resten av året köras i SM serien, med start i South Swedish Rally. Vem föraren blir får vi se till helgen!
Publicerad: 2012-04-04 23:01