Sveriges Televisions sändningar från Rally Sweden 9-12 februari lockade många. Söndagens eftermiddagsprogram, i anslutning till Vinterstudion, sågs av inte mindre än 830.000 tittare.
– En kanonsiffra, en av de absolut bästa någonsin för motorsport i Sveriges Television, säger Jan Olsson, förhandlingschef på SVT Sport.
Sveriges Televisions nysatsning på rally-VM och Rally Sweden gav önskad effekt. Den sammanlagda siffran för samtliga sju sändningar från den svenska VM-deltävlingen uppgick till 3 miljoner, allt enligt Mediamätning i Skandinavien – MMS.
Toppnoteringen på 830.000 tittare gjordes söndag eftermiddag då ett inslag sändes live i direkt anslutning till Vinterstudion.
– Tittarsiffrorna visar hur stor sporten är. Rally är navet i svensk motorsport, där finns grundintresset hos Svensson i Sverige, säger SVT:s expertkommentator Jonas Kruse.
Även siffrorna för övriga dags- och tidiga kvällssändningar under lördagen och söndagen var mycket bra. De låg på mellan 417.000 och 567.000 tittare.
Som jämförelse kan nämnas att STCC:s bästa notering säsongen 2011 var 280.000 tittare.
– Till våra rekordnoteringar på Internet och en påtaglig ökning av sålda biljetter är tittarsiffrorna för sändningarna i SVT ytterligare ett bevis på hur stort intresset är för rallysporten i allmänhet och Rally Sweden i synnerhet. Det här stärker oss och våra samarbetspartners i vår strävan att gemensamt satsa vidare och utveckla vår tävling ytterligare till nästa år, säger Svenska Rallyts vd Glenn Olsson i en kommentar.
Publicerad: 2012-03-07 12:11