|
 Patrik Johansson är 2011 års EVO Champion! PRESSRELEASE
• Jocke Nyman tog sin första seger och säkrade andraplatsen i mästerskapet
• Jimmy Joge stoppades av motorproblem och slutade trea
• Sista sträckan avgjorde till Hans-Erik Wengs fördel som blev tvåa i tävlingen.
• Bland de tio främsta totalt fanns sex Evolution Challenge-team
I en spännande sjätte runda, och final, i årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Patrik Johansson och Jesper Johansson lämna Katrineholm och KMK-Trofén som 2011 års förare- och co-drivermästare! De tog titeln sedan försäsongens ledare Jimmy Joge/John Stigh tvingats bryta efter fyra sträckor med motorproblem.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var snabbaste team för dagen och bärgade sin första Evolution-seger för säsongen. Det gjorde att de gick om Joge/Stigh och slutade på silverplats.
Före starten av årets final var scenen den att Johansson/Johansson och Joge/Stigh var de två som kunde slåss om titeln, och både hade 44 poäng. Den av de två som var först i mål skulle vinna. Joge/Stigh tog initiativet under fredagens kvällssträcka på 4,46 km, Ramsjöhult precis utanför Katrineholm. Tvåa så långt var Kristian Johansson/Fredrik Livh, 2,5 sekunder bakom, och Hans-Erik Weng/Stefan Ohlson trea, ytterligare 0,6 sekunder efter.
När teamen gick in för service och nattvila var Nyman/Holmstrand fyra och femma Johansson/Johansson med bara några få sekunder till i tidkortet. De var nöjda med en lugn och fin start, utan några som helst problem att rapportera. Med dagsljus och åtta sträckor framför sig under lördagen skulle de gå till attack.
Det föll inget regn under natten, utan vägarna hade torkat upp och var perfekta för det stora slaget. Nu skulle det avgöras, och tyvärr visade sig ordet ”perfekt” passa illa för motorn i Joge/Stighs bil. Redan på SS3 började den gå på tre cylindrar. Med förhoppningen om att felet skulle rätta till sig av sig självt, fortsatte de genom SS4. Men då var oljestickan torr och de förstod att rallyt och målet att ta sin andra, raka seger i Evolution Challenge var över för deras del.
För 2010 års mästare var det en besvikelse att behöva ge upp en säsong som startat med succé och segrar i de tre inledande deltävlingarna. Men deras fart visar att de i allra högsta grad är ett av de snabbaste teamen i både Mitsubishi Evolution och Rally-SM. I samma stund som de tvingades bryta var det klart att Johansson/Johansson skulle bli 2011 Evolution Challenge champions.
När titeldramat försvann, tog Johansson/Livh ledningen efter SS3, men på följande sträcka snurrade de och genast tappade de 20 sekunder innan de kom iväg igen. Det gav Nyman/Holmstrand ett övertag, och de fokuserade direkt på att ta deras första seger för året. Efter sex körda sträckor och nytt serviceuppehåll hade de en ledning med 6,2 sekunder.
Johansson/Johansson var nu tvåa, med Weng/Ohlson trea och Johansson/Livh fyra – och bara 15 sekunders skillnad mellan dessa fyra! På femte plats Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som trivdes med att äntligen ha löst sina transmissionsproblem, något som annars sinkat dem i de senaste tävlingarna. Sexa Joachim Carlström/Jörgen Norman som återigen presterade på topp i sin ”gamla” Evolution VIII.
Johan Rudengren/Christer Johansson var sjua. Även om han var nöjd med farten, erkände Rudengren att han åkte lite för brett, lite för ofta. Därefter kom Daniel Johansson/Stefan Ahl, glada över att kunna tävla igen efter kraschen i Linköping och att deras nyinköpta Evo IX fungerade helt problemfritt.
Efter lördagens enda serviceuppehåll väntade säsongens tre avslutande sträckor - samma trio sträckor som inlett morgonens tävlande. Medan Nyman/Holmstrand stärkte sin ledning blev det allt tätare i fighten om andraplatsen. När bilarna köade upp för att starta på den tionde och avslutande sträckan var det bara 2,2 sekunder mellan Johansson/Johansson, Weng/Ohlsson och Johansson/Livh. Alla tre gick på full attack genom den 9,8 km långa Vergesberg och när klockorna stannat var det Weng/Ohlsson som svarat för sitt bästa resultat för säsongen – tvåa! Johansson/Johansson trea, extremt nöjda med att ha tagit en pallplats och blivit 2011 års mästare i Evolution Challenge.
Vid slutmålet i Katrineholm sa en mycket glad Patrik Johansson: ”Att nå pallen på den här tävlingen och bli mästare är en härlig känsla! Det har varit ett helt osannolikt jämt mästerskap, och det gör att resultatet är ännu mer tillfredsställande. Vi har verkligen haft några riktigt tuffa fighter! Sammanhållningen är väldigt god och det gör att vi har väldigt roligt i depån. Så nu ska vi fira tillsammans!”
Genom att spara sitt bästa resultat till sist, sa Jocke Nyman: “Vi har verkligen försökt köra på max idag och det fungerade! Jag är så lycklig över att äntligen vinna en tävling igen i Evolution Challenge, även om det dröjde ända till slutet på året. Att vi därmed kom tvåa i mästerskapet gör det hela ännu bättre! Vi ser redan fram emot nästa år.”
Simon Slade, en av organisatörerna bakom Evolution Challenge säger: ”Vi vill tacka alla sponsorer, team och vänner till serien för allt stöd och engagemang. Det är med glädje vi redan nu kan säga att planerna för nästa år är långt gångna, och att detaljer för 2012 kommer att presenteras i november.”
2011-års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläderr, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 58:22.5
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 58:35.9
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 58:37.4
4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 58:40.3
5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 59:33.7
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 59:38.2
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:00:18.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 1:02:17.4
Brutna
- Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby ) DNS
SS5 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Motor
Slutlig mästerskapsställning
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jocke Nyman 48
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 36
5 Kristian Johansson 31
6 Joachim Carlström 25
7 Anders Jonasson 25
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 15
10 Johan Rudengren 10
11 Andreas Magnusson 8
12 Christian Larsson 8
13 Niclas Hägg 7
14 Jan-Erik Folkesson 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4
Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2 Bo Holmstrand 48
3 John Stigh 44
4 Fredrik Livh 31
5 Jörgen Norman 25
6 JörgenLindahl 25
7 Stefan Ohlson 24
8 Stefan Ahl 15
9 Miriam Walfridsson 15
10 HenrikHulterskog 13
11 Christer Johansson 10
12 Matthias Andersson 7
13 Marie Andersson 6
14 Emil Eklund 5
15 Ola Persson 4
16 Jonas Sandberg 3
17 Magnus Johansson 3
18 Morgan Ohlsson 2
19 Stefan Ottosson 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Två sträckor dubbelt under förmiddagen - följ ledande Solberg i Rally Estonia.
Några kilometer längre än fredagen är lördagens etapp i Delfi Rally Estonia, 125,7km special på nio sträckor väntar.
Två sträckor på 21 respektive 17km ska köras dubbelt under förmiddagen utan service, start vid 7:20 för första sträckan. Vid 12-tiden är man tillbaka för 40 minuters service och lu...Publicerad: 2025-07-19 05:59:13
Tobias EM-tvåa genom ss1 i Rally Weiz Historic.
Österrikiska sträckan Rundkurs Anger på 26,2km kördes under kvällen i Rally Weiz Historic, det historiska rallyt för FIA Historic Rally Championship inledde Tibor jun. Érdi i Ford Sierra 4x4 snabbast.
Ungraren var 10,6 sekunder före Andrea "Zippo" Zivian som debuterade i Peugeot 306 Maxi - 10 sek...Publicerad: 2025-07-18 21:15:57
Svensken i WRC topp - Oliver leder klart i Rally Estonia efter fredagen.
Oliver Solberg och övriga i täten av Delfi Rally Estonia har avverkat även kvällens avslutande publiksträcka, 1,7km Elva Linn. Inga omkastningar i resultaten genom sträckan.
Solberg showade på publiksträckan.
Svensken långt ned i listan på sträckan med två tappade sekunder på sträckan men...Publicerad: 2025-07-18 18:56:01
Solberg drar ifrån i ledningen av Rally Estonia, en publiksträcka kvar.
Oliver Solberg och Elliot Edmondson har avverkat båda vändorna på Kambja-sträckan som mätte 23,7km, en lurig sträcka med flera småmisstag menade svensken efter första vändan där Adrien Fourmaux var före.
Fourmaux har hittat farten.
Andra vändan blev det sträckseger före Fourmaux, Svensken...Publicerad: 2025-07-18 17:36:59
Sugen på att tävla utomlands, hade du tänkt åka Standard 2026 men vill testa annat?
Lite mot bakgrund av att det är många diskussioner kring detta med att man skall ta bort Standard som en klass i SM 2026 förutom för juniorer så har vi i VEC försökt agera.
Är du sugen på att hänga med och köra en tävling utanför Sveriges gränser , samt att få göra det i din bil du tävlar med oav...Publicerad: 2025-07-18 13:37:15
Solberg snabbast på nytt - leder Rally Estonia före Ott Tänak efter ss5.
Den över 2,4 mil långa Peipsiääre gillades av Oliver Solberg och Elliot Edmondson, när de startade morgonen vann de sträckan med 5,3 sekunder till Kalle Rovanperä och gick upp i ledning totalt, de båda Toyota-förarna toppade även andra vändan, nu med 2,8 sekunders övertag för Solberg.
Etta och...Publicerad: 2025-07-18 12:50:43
Solberg klart snabbast på ss2, leder Rally Estonia totalt.
Vi har sett det förr, debutanter som överraskar stort, den här gången Oliver Solberg som öppnade smart på den korta publiksträckan och hade ett högt tempo på den andra, när de tävlande kom ut i skogen.
Sträckan Peipsiääre på 24,35km är rallyts längsta, redan från start satte Oliver och Elliot Edm...Publicerad: 2025-07-18 08:47:30
7 sträckor på 12 mil - följ Oliver och de andra under fredagen i Rally Estonia.
Två sträckor dubbelt i snabb följd, så inleds fredagen i Delfi Rally Estonia. Redan klockan 08:16 svensk tid drar sträckan Peipsiääre igång, en 24,35km lång sträcka, den längsta i hela rallyt. Knappa timman senare drar Mustvee igång, den 11,37km långa sträckan.
Utan service går de tävlande nu mot...Publicerad: 2025-07-18 06:02:01
Oliver sjua i debuten - Neuville snabbast genom ss1 i Rally Estonia.
Sjua totalt och sexa i klassen är facit för Oliver Solberg genom den första korta sträckan i Delfi Rally Estonia,
- Chassiet är fantastiskt, jag visst inte om jag skulle köra på första eller andra växeln så det blev mycket växlande här inne. En sådan här sträcka är enklare med Rally2-bil, men nä...Publicerad: 2025-07-17 22:05:37
Solberg redo för rallystart, ss1 Tartu vald 1 ikväll 19:05.
Delfi Rally Estonia drar igång ikväll med en kort publiksträcka, endast 1,8km mäter sträckan som öppnar rallyt. Efter förmiddagens shakedown där man plötsligt bytte startordning, först ut gick WRC2 toppen medans Rally1-gänget fick gå sent på sträckan, två timmar senare.
Femte tid totalt för Oliv...Publicerad: 2025-07-17 17:41:54
|
| |