|
 Andra halvan av årets rally-SM inleds i Hässleholm. PRESSRELEASE
AM Snapphanerally, som arrangeras av Hässleholms Motorklubb kommande Fredag/Lördag markerar att årets Svenska Mästerskap i rally nu går in på sin andra halva. Hela femtiofem ekipage är anmälda i SM-delen av rallyt och tillsammans med de tjugofem som ställer upp i Snapphaneklasserna och i avdelningen för Klassiska bilar, lovar evenmanget att bjuda på det bästa som finns av skogsåkare på högsta nivå i landet.
Det är fjortonde gången som HLMK står som arrangör för ett SM-rallyt och i år kan man gratulera både sig själva och publiken till att striden om SM-gulden är mycket hård i flera av klasserna. Och att det kommer att laddas för fullt på de tio specialsträckorna om totalt 87 kilometer, allt för att kamma hem värdefulla poäng inför sista delen av SM, är helt klart.
I klassen för trimmade 2WD har en förare dragit ifrån ordentligt i sammandraget: Martin Berglund, SMK Gävle i sin VW Golf III (Martin har vunnit samtliga tre deltävlingar i mästerskapet, hittills) men i avdelningarna för ”trimmat” respektive ”otrimmat” 4WD är det desto öppnare vad gäller slutsegern.
I den förstnämnda kategorien är det Eddie Hörbing, Laxå MK, i Ford Focus WRC och ”evigt unge” Mats Jonsson, Forshaga MC, med sin Ford Escort WRC som slåss om topplatsen. Hörbing leder inför AM Snapphanerally på 42 poäng medan Mats Jonsson, som vunnit rallyt hela tio gånger tidigare och närmast räknar skogsvägarna runt Hässleholms som sin hemmabana, har kört samman 39 poäng så här långt.
Minst lika intressant är det i den otrimmade fyrhjulsdrivna klassen. Där leder, i nuläget, årets stora överraskning, unge Pontus Tidemand från SMK Eda, som kör den Ford Fiesta S2000 som tidigare rattats av Hening Solberg. Pontus har vunnit en av årets tävlingar, Fäviken Winter Rally och komit tvåa i de andra två. I South Swedish Rally hade han en våldsam batalj med SMK Motalas jimmy Joge, i Mitsubishi Lancer Evo X men fick se sig slagen med 1,8 sekunder! - Och detta efter tre dagar och tretton mils specialsträckekörning!
I sammandraget leder Pontus på 42 poäng före Jimmys 39 men att anta att Joge tänker försöka ändra på förhållandena under AM Snapphanerally är kanske inte så svårt.
Hemmaklubbens färger i SM-delen av rallyt försvaras av Jonas Olsson, med co-driver Mikael Jönsson i Ford Fiesta ST. De tävlar i kategorien för ”otrimmat” 2WD och fjärdeplatsen i klassen i Southswedish Rally visar, med tydlighet, vad de är kapabla till.
Första bil ut på den Superstage som inleder rallyt och som körs med SS 1 och SS2 på Garnisonen, lämnar startrampen på Stortorget på fredag klockan 18.00. Målgång för första etappen av rallyt sker på Hässleholmsgården från klockan 19.30, då första startande går i mål. På lördagmorgonen 08.00 inleds andra etappen av AM Snapphanerally. Efter sex sträckor blir det målgång och lunchpaus på Hässleholmsgården, innan man kör de avslutande två sträckorna (start på SS9 klockan 13.55) och går i mål på Stortorget klockan 16.00. Här blir det också prisutdelning.
Som vanligt står Hässleholms Motorklubb för nytänkande och framsynthet i sin tävlingsverksamhet och i år har man premiär för ett nytt säkerhetssystem, allt för att trygga de tävlande i AM Snapphanerally. För första gången utrustar man bilarna i SM-delen av rallyt med ett GPS-relaterat system för spårning, vilket är kopplat till en telefon där säkerhetsövervakare i rallyhögkvarteret kan komma i kontakt med en rallybil som av någon anledning stannat på en sträcka. Varje rallyekipage markeras som en liten rörlig prick på en datoriserad karta och om någon får stopp – avåkning, mekaniskt problem eller av vilken anledning det vara månde – måste besättningen i den aktuella bilen trycka på en ”serviceknapp” inom en fixerad tidsrymd. Detta för att meddela att ”det är ingen fara”. Sker inte detta söker personalen vid kontrolldatorn kontakt med ekipaget via den telefon som också är en del av utrustningen. Får man inte kontakt och kan man inte konstatera att allt är OK, larmas räddningstjänsten till den plats där man ser att bilen stannat.
Ett likartat system används redan i dag i rally-VM och även på andra håll och i nationella rallyn har man börjat intressera sig för det system som HLMK nu är först att prova i Sverige i ”skarpt läge”.
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Solberg drar ifrån, tre av fyra sträcksegrar på morgonen.
Förmiddagens fyra sträckor avverkade i Delfi Rally Estonia, två sträckor dubbelt - närmare åtta mil och Oliver Solberg har kört hem tre av fyra sträcksegrar.
Solberg drog ifrån.
Svensken öppnade dagen med att vara 2,1 sekund före Thierry Neuville samtidigt som Ott Tänak tappade sex sekund...Publicerad: 2025-07-19 11:44:12
Två sträckor dubbelt under förmiddagen - följ ledande Solberg i Rally Estonia.
Några kilometer längre än fredagen är lördagens etapp i Delfi Rally Estonia, 125,7km special på nio sträckor väntar.
Två sträckor på 21 respektive 17km ska köras dubbelt under förmiddagen utan service, start vid 7:20 för första sträckan. Vid 12-tiden är man tillbaka för 40 minuters service och lu...Publicerad: 2025-07-19 05:59:13
Tobias EM-tvåa genom ss1 i Rally Weiz Historic.
Österrikiska sträckan Rundkurs Anger på 26,2km kördes under kvällen i Rally Weiz Historic, det historiska rallyt för FIA Historic Rally Championship inledde Tibor jun. Érdi i Ford Sierra 4x4 snabbast.
Ungraren var 10,6 sekunder före Andrea "Zippo" Zivian som debuterade i Peugeot 306 Maxi - 10 sek...Publicerad: 2025-07-18 21:15:57
Svensken i WRC topp - Oliver leder klart i Rally Estonia efter fredagen.
Oliver Solberg och övriga i täten av Delfi Rally Estonia har avverkat även kvällens avslutande publiksträcka, 1,7km Elva Linn. Inga omkastningar i resultaten genom sträckan.
Solberg showade på publiksträckan.
Svensken långt ned i listan på sträckan med två tappade sekunder på sträckan men...Publicerad: 2025-07-18 18:56:01
Solberg drar ifrån i ledningen av Rally Estonia, en publiksträcka kvar.
Oliver Solberg och Elliot Edmondson har avverkat båda vändorna på Kambja-sträckan som mätte 23,7km, en lurig sträcka med flera småmisstag menade svensken efter första vändan där Adrien Fourmaux var före.
Fourmaux har hittat farten.
Andra vändan blev det sträckseger före Fourmaux, Svensken...Publicerad: 2025-07-18 17:36:59
Sugen på att tävla utomlands, hade du tänkt åka Standard 2026 men vill testa annat?
Lite mot bakgrund av att det är många diskussioner kring detta med att man skall ta bort Standard som en klass i SM 2026 förutom för juniorer så har vi i VEC försökt agera.
Är du sugen på att hänga med och köra en tävling utanför Sveriges gränser , samt att få göra det i din bil du tävlar med oav...Publicerad: 2025-07-18 13:37:15
Solberg snabbast på nytt - leder Rally Estonia före Ott Tänak efter ss5.
Den över 2,4 mil långa Peipsiääre gillades av Oliver Solberg och Elliot Edmondson, när de startade morgonen vann de sträckan med 5,3 sekunder till Kalle Rovanperä och gick upp i ledning totalt, de båda Toyota-förarna toppade även andra vändan, nu med 2,8 sekunders övertag för Solberg.
Etta och...Publicerad: 2025-07-18 12:50:43
Solberg klart snabbast på ss2, leder Rally Estonia totalt.
Vi har sett det förr, debutanter som överraskar stort, den här gången Oliver Solberg som öppnade smart på den korta publiksträckan och hade ett högt tempo på den andra, när de tävlande kom ut i skogen.
Sträckan Peipsiääre på 24,35km är rallyts längsta, redan från start satte Oliver och Elliot Edm...Publicerad: 2025-07-18 08:47:30
7 sträckor på 12 mil - följ Oliver och de andra under fredagen i Rally Estonia.
Två sträckor dubbelt i snabb följd, så inleds fredagen i Delfi Rally Estonia. Redan klockan 08:16 svensk tid drar sträckan Peipsiääre igång, en 24,35km lång sträcka, den längsta i hela rallyt. Knappa timman senare drar Mustvee igång, den 11,37km långa sträckan.
Utan service går de tävlande nu mot...Publicerad: 2025-07-18 06:02:01
Oliver sjua i debuten - Neuville snabbast genom ss1 i Rally Estonia.
Sjua totalt och sexa i klassen är facit för Oliver Solberg genom den första korta sträckan i Delfi Rally Estonia,
- Chassiet är fantastiskt, jag visst inte om jag skulle köra på första eller andra växeln så det blev mycket växlande här inne. En sådan här sträcka är enklare med Rally2-bil, men nä...Publicerad: 2025-07-17 22:05:37
|
| |