|
 Äntligen, säger de aktiva om brutna MBAB avtalet.
Äntligen! Är vad flertalet av de aktiva inom rallysporten säger idag. Orsaken är meddelandet på Svenska Bilsport Förbundets hemsida om att SBF och "företaget" Modulbygg AB brutit sitt avtal om rally SM. Avtalet har varit det stora samtalsämnet ute på rallytävlingarna, forum på Internet samt i flera andra medier. Företaget var redan i det skede som avtalet skrevs nära att gå i konkurs? Den 15 februari skickade förbundet ut ett pressmeddelande som uppgav att "företaget" Modulbygg AB, förkortat MBAB skulle vara huvud och namnsponsor för SM serien. Avtalet var tvåårigt och i flermiljonklassen, d.v.s. minst 3 miljoner.
Historien bakom "företaget" är kort. Första gånger allmänheten började höra talas om företaget var i samband med att man planerade för ett trebilsteam i nya Ford Flexifuel Cup. Något som de inblandade rätt snabbt men ändå allt för sent upptäckte var en ren bluff. Bilar som beställdes men som aldrig var tänkta att betalas. Det är bara delar av vad som egentligen hände i den satsningen.
Företaget blev där efter riktigt känt för allmänheten när Junior VM satsningen med Patrik Sandell presenterades i Stockholm under hösten 2005. Då var företagets ledare med och presenterade deras insats i storsatsningen. Men den glädje som varar. Strulet började snabbt när pengarna saknades och bilen där med blev försenad. Strax där efter var det dags för första stortävlingen för det nya JVM teamet. Många började då undra när bilens ytor var täckta av frågetecken "?" och Patrik i intervju förklarade att han sökte sponsor då tidigare huvudsponsor hoppat av satsningen. Patrik löste sitt på egen hand och MBAB gick istället till SBF för att där marknadsföra sig. Redan i samband med Svenska Rallyt började många fundera på vad MBAB sysslade med och många kontrollerade dess affärer.
När väl avtalet mellan SBF och MBAB var klart så dröjde det inte länge innan uppgifterna om att företaget var konkurshotat med flera miljoner i skulder till framför allt en stor leverantör inom företaget. Men det var ingen fara enligt det inblandade förbundsfolket, det visste de när avtalet skrevs. Att ett företag som bara omsätter 11 miljoner har över 3 miljoner i skulder samt nyss skrivit sponsoravtal på minst lika mycket, det är inget konstigt med det. När företaget också sponsrar flertalet förare på hög nivå fattar man inga misstankar, varifrån kommer alla utlovade pengar, och är det någon som får några? I sista stund betalas skulderna in och konkursen undanröjs för den här gången. Men när är det dags igen undrade alla?
När diskussionerna går vidare, förbundsfolket försvarar sig, mer och mer uppgifter kommer fram om företaget och dess huvudpersoner. Huvudpersoner som inte dyker upp på bokade möten där man har för avsikt att reda ut eventuella osanna uppgifter, och framför allt hot mot personer. Men allt är som det ska enligt förbundet. Man har och fortsätter antyda från förbundshåll att medias bevakning av huvudsponsorn gjorde att förbundets arbete med fler sponsorer förstördes. Troligen hade de eventuella intresserade företagen gjort mer eftersökningar i diverse register än förbundet, där fanns orsaken att de eventuella intressenterna tackade nej!
Men det dröjer inte länge innan skulderna åter började växa för MBAB, både till staten samt privata företag. På kort tid var summan uppe i över miljonen och då var inte privata företag inräknat. Bl.a. har man på expressens hemsida, under "Motorbloggen", kunnat läsa att bl.a. ett företag som säljer släpkärror blivit lurade, släp hämtats utan betalning och som där efter används olagligt. Det är bara ett exempel av många som drabbat oskyldiga och ovetande. När uttalande från förbundet i stil med "Bara vi får våra pengar så bryr vi oss inte om företaget inte betalar andra." har helt rätt retat upp de aktiva.
Vad tycker de aktivas sponsorer om att synas tillsammans med företag där konkursanmälan är inlämnad? Under South Swedish Rally försökte man från deltagare demonstrera, men då ett fåtal ekipage, sponsrade av just MBAB inte var intresserade, gick det ej att genomföra, alla måste vara med i aktion för att rätt effekt ska uppnås. Men nu är det omtalade logotypen borta i framrutan till nästa SM deltävling i Rally SM, om man inte funnit en ny sponsor redan vill säga som tar upp platsen? Orsaken att avtalet brutits är, enligt förbundets pressmeddelande, helt p.g.a. medias felaktiga bevakning. Kanske har aldrig några skulder och konkurshot funnits, är det kanske staten som försökt retas med rallysporten genom falska uppgifter i sina register om skulder och orätta affärer?
Frågan är, står företagen på kö när de vet hur man hanterat tidigare affärer inom förbundet? Enligt tidigare nämnda pressmeddelande har också media försvårat arbetet att få nya samarbetspartners inom rally SM. Är det verkligen medias fel? Medias ärende är väl att förmedla fakta, inte leva på moln och lossas som inget hänt. Men frågan är hur många "stora" medier som ärendet avhandlats i? Kan forum på Internet, eller en s.k. blogg kallas för media i dessa sammanhang? Mest troligt är att ett företag som vill göra affärer i mångmiljonklassen går på "säkra uppgifter" än bara vad som sägs och skrivs i media.
Att det finns företag som vill sponsra rallysporten vet alla. Att det finns företag som velat vara med i rally SM, på ett eller annat sätt, det VET VI. Men som tack vare nyss nämnda avtal i tidigt skede valde andra sporter, de hade själva sett vad som var på gång att hända. Aktuella företaget har istället valt sponsring utanför motorsporten!
Vad händer nu med Rally SM? Frågorna är många men svaren få.
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Rovanperäs seger säkrar Toyotas VM titel - Solberg vann Rally2.
Kalle Rovanperä var trea genom sista specialsträckan, säkrade segern i Central European Rally, finländarens tredje seger för säsongen. Samtidigt passerade Elfyn Evans upp som tvåa då han passerade Ott Tänak. Takamoto Katsuta, Adrien Fourmaux, Sami Pajari och Josn McErlean fortsatte för Rally1-klasse...Publicerad: 2025-10-19 14:23:00
Latvala tog året fjärde seger i historiska EM-serien.
Efter 14 mil asfalt i spanska Rally de Asturias Historico stod Jari-Matti Latvala och Janni Hussi igår som vinnare. Det finska Toyota Celica ekipaget tog också samtliga 11 sträcksegrar i rallyt och körde hem rallyt med 2:02 minut före Andrea "Zippo" Zivian i Peugeot 306 Maxi.
Av de för EM tävlan...Publicerad: 2025-10-19 11:50:26
Stopp för Neuville - tre sträckor kvar för Central European Rally.
Fyra sträckor blev tre när Central European Rally inledde söndagen, 4km in på första sträckan tog det stopp för Thierry Neuville som träffade ett broräcke och blockerade vägen.
Besättningen är oskadd men bilen behöver flyttas och bron vars räcke deformerades behöver säkras upp inför andra vändan ...Publicerad: 2025-10-19 09:03:13
Fyra sträckor kvar i Central European Rally, följ spännande söndag.
77,78km special återstår i Central European Rally, två sträckor dubbelt under söndagen - först ut Beyond Borders som korsar Tyska och Österrikiska gränsen, andra sträckan Mühltal i Österrike.
Sträckor går dubbelt - för WRC gänget är det bonuspoäng på spel, den som är snabbast över etappen får fem...Publicerad: 2025-10-19 07:10:04
Just nu guldläge för Gill i Junior WRC - bronsplats för Mille.
Junior WRC kampen närmar sig slutet, sex sträckor avverkade under lördagen. Ali Turkkan håller täten i rallyt med 36 sekunder till Taylor Gill och Mille Johansson som skiljs åt med 1,7 sekund.
När de 14 sträckorna körts har Taylor och Mille vunnit fem var och Ali en färre - bara de tre som gör up...Publicerad: 2025-10-18 19:56:14
Rovanperä och Solberg VM ledare i Central European Rally - Mille trea i JWRC.
Lördagen till mål i Central European Rally, en dag där Sebastien Ogier körde av under förmiddagen och bröt ur ledning - skulle VM poängen delats ut ikväll hade Fransmannen plötsligt legat trea i tabellen - imorgon omstart och jakt på bonuspoäng.
Rovanperä mot segern.
Andra vändan över da...Publicerad: 2025-10-18 18:34:49
Grahn snabbast genom SSRC-finalen.
Älmhults MK körde SSRC-finalen, en sträcka på 5,5km kördes dubbelt inne på Millebygden innan Svenska SprintRallyCupen kunde summera säsongen. Snabbast totalt på båda åken var Adam Grahn som efter de båda vändorna var tre sekunder före Jens Hvaal - båda åkandes Skoda Fabia RS för JC Raceteknik. Tredj...Publicerad: 2025-10-18 16:58:04
Chribbe vann Lövdansen, Jakobsson bäst av de onotade.
SMK Nyköping med Lövdansen under lördagen för Södermanland / Västmanlands DM, 7-klubbars och Finess Onotade Rallyserie. Totalt sex sträckor för dagen, två av dem användes då dubbelt. Arrangörsklubbens Christoffer "Cribbe" Haglund var snabbast totalt, men då körde han också på egna noter precis som t...Publicerad: 2025-10-18 15:37:04
Rovanperä förbi när Ogier träffade träd - Solberg i topp - tufft för Mille.
Förmiddagens vända på lördagens tre sträckor av Central European Rally avverkad, direkt fick Sebastien Ogier lämna över ledningen till Kalle Rovanperä när dagen startade.
Ogier bryter.
Nya tag för Ogier på ss2 att vänta, men 18km in understyrde han ut på hala löv, träffade ett träd hårt ...Publicerad: 2025-10-18 13:12:02
Över 200 åkare till Novemberskölden, anmälan stänger imorgon.
Anmälningslistan har passerat 200 ekipage, under fredagskvällen 201 exklusive fyra föråkare och en debutant. Det handlar om Nässjö MK´s höstklassiker, Novemberskölden som final i Bilsport RallyCup - anmälan stänger söndag kväll klockan 17:00.
Just nu bjuder Ungdomsrally på nio ekipage och 37 besä...Publicerad: 2025-10-18 10:08:23
|
| |