Äntligen! Är vad flertalet av de aktiva inom rallysporten säger idag. Orsaken är meddelandet på Svenska Bilsport Förbundets hemsida om att SBF och "företaget" Modulbygg AB brutit sitt avtal om rally SM. Avtalet har varit det stora samtalsämnet ute på rallytävlingarna, forum på Internet samt i flera andra medier. Företaget var redan i det skede som avtalet skrevs nära att gå i konkurs? Den 15 februari skickade förbundet ut ett pressmeddelande som uppgav att "företaget" Modulbygg AB, förkortat MBAB skulle vara huvud och namnsponsor för SM serien. Avtalet var tvåårigt och i flermiljonklassen, d.v.s. minst 3 miljoner.
Historien bakom "företaget" är kort. Första gånger allmänheten började höra talas om företaget var i samband med att man planerade för ett trebilsteam i nya Ford Flexifuel Cup. Något som de inblandade rätt snabbt men ändå allt för sent upptäckte var en ren bluff. Bilar som beställdes men som aldrig var tänkta att betalas. Det är bara delar av vad som egentligen hände i den satsningen.
Företaget blev där efter riktigt känt för allmänheten när Junior VM satsningen med Patrik Sandell presenterades i Stockholm under hösten 2005. Då var företagets ledare med och presenterade deras insats i storsatsningen. Men den glädje som varar. Strulet började snabbt när pengarna saknades och bilen där med blev försenad. Strax där efter var det dags för första stortävlingen för det nya JVM teamet. Många började då undra när bilens ytor var täckta av frågetecken "?" och Patrik i intervju förklarade att han sökte sponsor då tidigare huvudsponsor hoppat av satsningen. Patrik löste sitt på egen hand och MBAB gick istället till SBF för att där marknadsföra sig. Redan i samband med Svenska Rallyt började många fundera på vad MBAB sysslade med och många kontrollerade dess affärer.
När väl avtalet mellan SBF och MBAB var klart så dröjde det inte länge innan uppgifterna om att företaget var konkurshotat med flera miljoner i skulder till framför allt en stor leverantör inom företaget. Men det var ingen fara enligt det inblandade förbundsfolket, det visste de när avtalet skrevs. Att ett företag som bara omsätter 11 miljoner har över 3 miljoner i skulder samt nyss skrivit sponsoravtal på minst lika mycket, det är inget konstigt med det. När företaget också sponsrar flertalet förare på hög nivå fattar man inga misstankar, varifrån kommer alla utlovade pengar, och är det någon som får några? I sista stund betalas skulderna in och konkursen undanröjs för den här gången. Men när är det dags igen undrade alla?
När diskussionerna går vidare, förbundsfolket försvarar sig, mer och mer uppgifter kommer fram om företaget och dess huvudpersoner. Huvudpersoner som inte dyker upp på bokade möten där man har för avsikt att reda ut eventuella osanna uppgifter, och framför allt hot mot personer. Men allt är som det ska enligt förbundet. Man har och fortsätter antyda från förbundshåll att medias bevakning av huvudsponsorn gjorde att förbundets arbete med fler sponsorer förstördes. Troligen hade de eventuella intresserade företagen gjort mer eftersökningar i diverse register än förbundet, där fanns orsaken att de eventuella intressenterna tackade nej!
Men det dröjer inte länge innan skulderna åter började växa för MBAB, både till staten samt privata företag. På kort tid var summan uppe i över miljonen och då var inte privata företag inräknat. Bl.a. har man på expressens hemsida, under "Motorbloggen", kunnat läsa att bl.a. ett företag som säljer släpkärror blivit lurade, släp hämtats utan betalning och som där efter används olagligt. Det är bara ett exempel av många som drabbat oskyldiga och ovetande. När uttalande från förbundet i stil med "Bara vi får våra pengar så bryr vi oss inte om företaget inte betalar andra." har helt rätt retat upp de aktiva.
Vad tycker de aktivas sponsorer om att synas tillsammans med företag där konkursanmälan är inlämnad? Under South Swedish Rally försökte man från deltagare demonstrera, men då ett fåtal ekipage, sponsrade av just MBAB inte var intresserade, gick det ej att genomföra, alla måste vara med i aktion för att rätt effekt ska uppnås. Men nu är det omtalade logotypen borta i framrutan till nästa SM deltävling i Rally SM, om man inte funnit en ny sponsor redan vill säga som tar upp platsen? Orsaken att avtalet brutits är, enligt förbundets pressmeddelande, helt p.g.a. medias felaktiga bevakning. Kanske har aldrig några skulder och konkurshot funnits, är det kanske staten som försökt retas med rallysporten genom falska uppgifter i sina register om skulder och orätta affärer?
Frågan är, står företagen på kö när de vet hur man hanterat tidigare affärer inom förbundet? Enligt tidigare nämnda pressmeddelande har också media försvårat arbetet att få nya samarbetspartners inom rally SM. Är det verkligen medias fel? Medias ärende är väl att förmedla fakta, inte leva på moln och lossas som inget hänt. Men frågan är hur många "stora" medier som ärendet avhandlats i? Kan forum på Internet, eller en s.k. blogg kallas för media i dessa sammanhang? Mest troligt är att ett företag som vill göra affärer i mångmiljonklassen går på "säkra uppgifter" än bara vad som sägs och skrivs i media.
Att det finns företag som vill sponsra rallysporten vet alla. Att det finns företag som velat vara med i rally SM, på ett eller annat sätt, det VET VI. Men som tack vare nyss nämnda avtal i tidigt skede valde andra sporter, de hade själva sett vad som var på gång att hända. Aktuella företaget har istället valt sponsring utanför motorsporten!
Vad händer nu med Rally SM? Frågorna är många men svaren få.
Publicerad: 2006-07-14 06:08