|
 Linda Sjölin satsar högt! PRESSRELEASE
-"Jag vill nå SM-nivå inom en snar framtid." Så sa Linda i en interljuv med Eskilstuna Kuriren den 4 februari 2011.
Hennes förarkariärr startade den 27 januari 2011 körde hon sin första tävling i Fredriksberg som bestod utav 2 sträckor som gick 2 gånger. Hon lyckades köra in sig på en 7e plats av 9st i klassen - Hon lyckades dessutom köra ifrån 2st A-förare. Hon lyckades även att förbättra sig med ca 17 sekunder på varje sträcka. - Detta var dessutom andra gången hon satt i sin tävlingsbil.
Nästa tävling som gick av stapeln var Hällefors den 6 februari, det var också 2 sträckor som gick 2 gånger. - "Jag bestämde mig redan när jag släppte upp kopplingen vid starten att jag skulle sätta ett rätt högt tempo" Säger Linda. Men tyvärr så vart högerfoten lite för tung och det blev en vallvisit som kostade henne runt 10 sekunder, och så kommer den där tanken "hade det inte hänt... Så hade vi varit 3a i klassen efter första åket." - "Där efter så fick jag inte tillbaka tempot, visst förbättrade jag mig. Men dom andra förbättrade sig betydligt mer." Säger en besviken Linda. Men tyvärr så kunde hon inte undvika jumpoplatsen.
Den 27 februari var det dags för Ludvikas tävling, Skogsrundan. Tävlingen bestod utav 1 sträcka som skulle köras 2 gånger, denna sträcka var på 14.4km. - "Den här gången hade jag bestämt mig för att jag skulle sätta ett tempo som jag känner mig bekväm i och som jag känner att jag klarar av att hantera." Säger Linda dagen innan tävlingen. Men några kilometer in på SS1 så hamnade bakdelen på rallybilen ur spår och fronten sög tag i vallen. - "Jag var helt säker på att vi skulle gå runt och lägga oss på tak." Säger både Linda och kartläsaren Mikael. Men här var inte oflytet slut. -"Nej, tyvärr inte. Några kilometer senare så var det dags igen.. Det var säkert en Höger 2 som nöp och där klev bakvagnen igen ur spår och vi slutade med nosen mot snövallen." Säger Linda.
Men efter lite backning och krångel så var dom på rätt spår igen, - "Vi konstaterade att vi behövde ett par andra bakdäck då det inte fanns så mycket till fäste i dom vi hade." Säger Linda och Mikael.
Nu var det inte långt kvar till mål, men då var det dags igen. - "Jag gick lite för fort in i en höger som smalnade av lite och jag går ut lite för att skära innern, eftersom jag insåg att farten var förhög. Men det var väldigt konstigt plogat där och bakvagnen slog i snövallen på yttern och vips så stod vi ovan på en snövall" Säger en mycket besviken Linda.
Men tur hade dom, i svängen efter så stod ett gäng grabbar som kunde hjälpa dom loss och dom kunde åka i mål. Dock ungefär 12 minuter efter täten. - "Vi bestämde oss att för att inte riskera något på SS2 utan åka igenom för att få SS:mil" Säger Linda. Men i mål så var dom fortfarande ungefär 15 minuter efter täten. - "Det känns enormt surt, eftersom jag var sugen på en bra placering." Säger Linda och suckar.
Men roligheterna slutar inte här. Utan helgen efter var det dags igen, denna gången i Hällefors som bestod utav 1 sträcka som dom skulle köra 3 gånger. Redan på SS1 bevisade Linda att hon kan hänga med täten, hon lyckades köra in på en 4e plats av 6st i klassen. - "Jag var grymt imponerad av min körning och satte ett tempo som jag behärskade och trivdes med." Men sedan började det tråkiga, efter SS1 och ca. 60 bilar som åkt så blev det spårigt. - "Jag kände direkt i starten att det var vingligt och väldigt svårkört, eftersom Golf 1:an inte passar i spåren. Och tyvärr så blev det en liten vallvisit och jag lyckades slå i tummen rätt rejält." Tyvärr så lyckades hon inte förbättra sig tillräckligt mycket, utan den närmsta bakomvarande bil gick om och hon var nu 5:a. - "Inför sista åket bestämde jag mig för att sätta ett lagom tempo eftersom det förmodligen skulle vara ännu mer spårigt. Och eftersom tummen fortfarande gjorde ont så ville jag inte riskera att göra illa den ännu mer." Men hon åkte igenom och försämrade sig dock - precis som alla andra. Men hon lyckades behålla sin 5:e plats och blev alltså 5a av 6st i klassen.
Nu har det skett lite förändringar i teamet och Golf 1:orna är sålda, vad som nu står i garaget som Linda inte är beredd på att avslöja vad det är ännu. Vad det är för bil och det blir inte officiellt förrens vi närmar oss den 16 april då det är dags för nästa tävling.
- "Då har jag en ny tillfällig kartläsare som ska lotsa mig, Charlie Ekström, Eskilstuna. Det ska verkligen bli kul, tror att det är en person som passar väldigt bra tillsammans med mig på en tävling. Då vi båda är enormt tävlingsinriktade."
Nästa tävling som är Gröndalsprinten är en Nationell Rallyspecial på asfalt och grus, banans längd är ca 3.0 mil totalt varav ca 5,5 km SS/SP. Det är 2 st Specialsprov på asfalt och 1 st specialsträcka på grus varav ca 5% asfalt. - "Det är för mig första gången att köra rally på asfalt så det ska bli spännande. Men dom som sett mig köra säger att jag har bra förutsättningar för att köra asfalt då jag åker väldigt fina och raka linjer."
» Pressrelease från Linda Sjölin.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Två sträckor dubbelt under förmiddagen - följ ledande Solberg i Rally Estonia.
Några kilometer längre än fredagen är lördagens etapp i Delfi Rally Estonia, 125,7km special på nio sträckor väntar.
Två sträckor på 21 respektive 17km ska köras dubbelt under förmiddagen utan service, start vid 7:20 för första sträckan. Vid 12-tiden är man tillbaka för 40 minuters service och lu...Publicerad: 2025-07-19 05:59:13
Tobias EM-tvåa genom ss1 i Rally Weiz Historic.
Österrikiska sträckan Rundkurs Anger på 26,2km kördes under kvällen i Rally Weiz Historic, det historiska rallyt för FIA Historic Rally Championship inledde Tibor jun. Érdi i Ford Sierra 4x4 snabbast.
Ungraren var 10,6 sekunder före Andrea "Zippo" Zivian som debuterade i Peugeot 306 Maxi - 10 sek...Publicerad: 2025-07-18 21:15:57
Svensken i WRC topp - Oliver leder klart i Rally Estonia efter fredagen.
Oliver Solberg och övriga i täten av Delfi Rally Estonia har avverkat även kvällens avslutande publiksträcka, 1,7km Elva Linn. Inga omkastningar i resultaten genom sträckan.
Solberg showade på publiksträckan.
Svensken långt ned i listan på sträckan med två tappade sekunder på sträckan men...Publicerad: 2025-07-18 18:56:01
Solberg drar ifrån i ledningen av Rally Estonia, en publiksträcka kvar.
Oliver Solberg och Elliot Edmondson har avverkat båda vändorna på Kambja-sträckan som mätte 23,7km, en lurig sträcka med flera småmisstag menade svensken efter första vändan där Adrien Fourmaux var före.
Fourmaux har hittat farten.
Andra vändan blev det sträckseger före Fourmaux, Svensken...Publicerad: 2025-07-18 17:36:59
Sugen på att tävla utomlands, hade du tänkt åka Standard 2026 men vill testa annat?
Lite mot bakgrund av att det är många diskussioner kring detta med att man skall ta bort Standard som en klass i SM 2026 förutom för juniorer så har vi i VEC försökt agera.
Är du sugen på att hänga med och köra en tävling utanför Sveriges gränser , samt att få göra det i din bil du tävlar med oav...Publicerad: 2025-07-18 13:37:15
Solberg snabbast på nytt - leder Rally Estonia före Ott Tänak efter ss5.
Den över 2,4 mil långa Peipsiääre gillades av Oliver Solberg och Elliot Edmondson, när de startade morgonen vann de sträckan med 5,3 sekunder till Kalle Rovanperä och gick upp i ledning totalt, de båda Toyota-förarna toppade även andra vändan, nu med 2,8 sekunders övertag för Solberg.
Etta och...Publicerad: 2025-07-18 12:50:43
Solberg klart snabbast på ss2, leder Rally Estonia totalt.
Vi har sett det förr, debutanter som överraskar stort, den här gången Oliver Solberg som öppnade smart på den korta publiksträckan och hade ett högt tempo på den andra, när de tävlande kom ut i skogen.
Sträckan Peipsiääre på 24,35km är rallyts längsta, redan från start satte Oliver och Elliot Edm...Publicerad: 2025-07-18 08:47:30
7 sträckor på 12 mil - följ Oliver och de andra under fredagen i Rally Estonia.
Två sträckor dubbelt i snabb följd, så inleds fredagen i Delfi Rally Estonia. Redan klockan 08:16 svensk tid drar sträckan Peipsiääre igång, en 24,35km lång sträcka, den längsta i hela rallyt. Knappa timman senare drar Mustvee igång, den 11,37km långa sträckan.
Utan service går de tävlande nu mot...Publicerad: 2025-07-18 06:02:01
Oliver sjua i debuten - Neuville snabbast genom ss1 i Rally Estonia.
Sjua totalt och sexa i klassen är facit för Oliver Solberg genom den första korta sträckan i Delfi Rally Estonia,
- Chassiet är fantastiskt, jag visst inte om jag skulle köra på första eller andra växeln så det blev mycket växlande här inne. En sådan här sträcka är enklare med Rally2-bil, men nä...Publicerad: 2025-07-17 22:05:37
Solberg redo för rallystart, ss1 Tartu vald 1 ikväll 19:05.
Delfi Rally Estonia drar igång ikväll med en kort publiksträcka, endast 1,8km mäter sträckan som öppnar rallyt. Efter förmiddagens shakedown där man plötsligt bytte startordning, först ut gick WRC2 toppen medans Rally1-gänget fick gå sent på sträckan, två timmar senare.
Femte tid totalt för Oliv...Publicerad: 2025-07-17 17:41:54
|
| |