|
 EVO Challenge summerar deltävling 2. PRESSRELEASE
* Fäviken Winter Rally 11 & 12 March 2011
* Jimmy Joge tog säsongens andra seger
* Patrik Johansson tvåa
* Jocke Nyman kämpade till sig tredjeplatsen
* Sex tävlande i Evolution Challenge bland topp-tio
* 15 Mitsubishi-team startade i Jämtland
Jimmy Joge med co-driver John Stigh följde upp succén från premiären och vann andra deltävlingen av Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, Fäviken Winter Rally. Efter fredagens tre sträckor var han i ledning, och den kunde han försvara under lördagens fyra sträckor. Segermarginalen till Patrik Johansson/Jesper Johansson blev 21,7 sekunder. Trea Jocke Nyman/Bo Holmstrand som körde hårt andra dagen efter en långsam inledning.
Helt nya Fäviken Winter Rally ingick som andra deltävling i både Evolution Challenge och Rally-SM. 15 Mitsubishi-ekipage kom till start, inte mindre än 17 procent av totalt 88 bilar i fältet. Med Fäviken som bas, på andra sidan berget vid skidorten Åre, så kördes tre sträckor på fredagen och fyra på lördagen.
Tävlingen startade med en publiksträcka på 2,2 km framför hundratals skidåkare som tillbringat en dag i backen. Bilarna passerade genom byn, och körde sedan på isen nedanför.
Snabbast var Joge/Stigh, halvsekunden fore Nyman/Holmstrand med Niklas Hägg/Emil Eklund trea. SS2 var mer traditionell vid Fäviken innan det var dags för första service. Joge/Stigh hade då en ledning på 16,5 sekunder.
Fredagens tredje och sista sträcka var också den längsta och krokigaste på 27 km. Nyman/Holmstrand hade inte hittat rytmen och var besvikna över att bara vara sexa. Joge/Stigh hade däremot inga problem alls, utan gick till nattvila som trea totalt i tävlingen. Evo Challenge ledde de med 34 sekunder före Johansson/Johansson som i sin tur var åtta sekunder före Ramona Karlsson/Miriam Wlafridsson.
Hägg/Eklund var fyra och lite missnöjda över att inte vara snabbare. Endast en sekund bakom sig hade de Kristian Johansson/Fredrik Livh som var nöjda med att ha tätkänning.
För andra blev sträckan svår: Daniel Johansson/Stefan Ahl körde punktering och klippte en snövall och fick utnyttja superrally-reglerna för att starta om på lördagen, medan Jochim Carlström/Jörgen Norman hade problem med bromsarna.
Cemoni Ohlsson/Göran Lönnmark hade bekymmer med generatorn och Johan Rudengren/Christer Johansson otur från premiären hängde kvar. De fick ge upp med fel på avgassystemet. Även Richard Göransson/Anders Fredriksson fick ge upp efter ett besök i snön som slog sönder oljekylningen. Trist avslutning för STCC-mästaren som nu går från rally till racing igen för att försvara sin titel.
Lördagen bjöd på sol och första sträckan var samma som avslutade fredagen. Den här gången var det Jan-Erik Folkesson/Marie Andersson som fick problem och åkte av på samma ställe som SM-suveränen Mats Jonsson gjorde kvällen innan.
Nyman/Holmstrand tog revansch och var nu snabbaste Mitsubishi-bil. Det betydde att endast 26 sekunder skilde mellan Johansson/Johansson på andra plats bakom Joge/Stigh och Johansson/Livh som var sexa.
Sträcka sex innehöll en serie lyft, innan det åter var dags för service i Fäviken. Anders Jonasson/Jörgen Lindahl hoppade långt, men landade illa och skadade radiatorn.
Det fixades av mekanikerna på servicen, men på sträckan efter tappade de turbotrycket och fick kryssa långsamt till mål. Därmed kom Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog ifatt och Jonasson släppte sportsligt förbi dem.
Carlström/Norman hade otur på sista sträckan då motorn stannade, men tur att vägen just där gick intill servicen så de kunde knuffa bilen dit.
Med vinna eller försvinna i blick satte Nyman/Holmstrand snabbaste tid av Mitsubishi-teamen på sista sträckan. Därmed puttade han ner Karlsson/Walfridsson till fjärde plats.
Tack vare det försprång Joge/Stigh hade sedan första dagen kunde de köra sista sträckan utan att ta några risker. Tillbaka i Fäviken var de 21,7 sekunder före Johansson/Johansson.
“Jag är väldigt nöjd med två segrar på två deltävlingar”, säger Joge. ”Vi laddade hårt på fredagen för att försöka ha lite marginal, och det fungerade. Sedan kunde vi kontrollera avståndet till de andra. Jag är också nöjd med bilen som fungerade perfekt under hela tävlingen.”
Nu är det tio veckors uppehåll till den tredje deltävlingen, South Swedish Rally i Ljungby den 2-3 juni. Där är det dags för grus.
2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden supportras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally resultatservice.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 2
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:18:12.2
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:18:33.9
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:18:35.2
4 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:18:52.0
5 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:18.57.3
6 Niklas Hägg (Ilsbo)/Emil Eklund 1:19:18.8
7 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:20:19.7
8 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:23:04.1
9 Christian Larsson (Gamleby)/Stefan Ottosson 1:25:02.5
10 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl 1:31:56.4
Brutna
SS3 Richard Göransson (Örebro)/Anders Fredriksson (Årjäng) Oljekylaren
SS3 Cemoni Ohlson (Österbymo)/Göran Lönnmark (Stjärnhov) Generator
SS3 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Avgasrör
SS4 Jan-Erik Folkesson (Örebro)/Marie Andersson (Garphyttan) Fast i snövall
SS7 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Motor
Mästerskapet efter deltävling 2
Förare
1 Jimmy Joge 24
2= Jocke Nyman 18
2= Patrik Johansson 18
4 Anders Jonasson 10
5= Niclas Hägg 7
5= Ramona Karlsson 7
7= Jan-Erik Folkesson 6
7= Daniel Johansson 6
7= Kristian Johansson 6
10 Hans-Erik Weng 5
11 Jennie-Lee Hermansson 4
12 Joachim Carlström 3
13 Christian Larsson 2
Co-drivers
1 John Stigh 24
2= Bo Holmstrand 18
2= Jesper Johansson 18
4 Jörgen Lindahl 10
5 Miriam Walfridsson 7
6= Marie Andersson 6
6= Fredrik Livh 6
6= Stefan Ahl 6
9= Emil Eklund 5
9= Henrik Hulterskog 5
11 Ola Persson 4
12 Jörgen Norman 3
13=Morgan Ohlsson 2
13=Stefan Ottosson 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Solberg drar ifrån, tre av fyra sträcksegrar på morgonen.
Förmiddagens fyra sträckor avverkade i Delfi Rally Estonia, två sträckor dubbelt - närmare åtta mil och Oliver Solberg har kört hem tre av fyra sträcksegrar.
Solberg drog ifrån.
Svensken öppnade dagen med att vara 2,1 sekund före Thierry Neuville samtidigt som Ott Tänak tappade sex sekund...Publicerad: 2025-07-19 11:44:12
Två sträckor dubbelt under förmiddagen - följ ledande Solberg i Rally Estonia.
Några kilometer längre än fredagen är lördagens etapp i Delfi Rally Estonia, 125,7km special på nio sträckor väntar.
Två sträckor på 21 respektive 17km ska köras dubbelt under förmiddagen utan service, start vid 7:20 för första sträckan. Vid 12-tiden är man tillbaka för 40 minuters service och lu...Publicerad: 2025-07-19 05:59:13
Tobias EM-tvåa genom ss1 i Rally Weiz Historic.
Österrikiska sträckan Rundkurs Anger på 26,2km kördes under kvällen i Rally Weiz Historic, det historiska rallyt för FIA Historic Rally Championship inledde Tibor jun. Érdi i Ford Sierra 4x4 snabbast.
Ungraren var 10,6 sekunder före Andrea "Zippo" Zivian som debuterade i Peugeot 306 Maxi - 10 sek...Publicerad: 2025-07-18 21:15:57
Svensken i WRC topp - Oliver leder klart i Rally Estonia efter fredagen.
Oliver Solberg och övriga i täten av Delfi Rally Estonia har avverkat även kvällens avslutande publiksträcka, 1,7km Elva Linn. Inga omkastningar i resultaten genom sträckan.
Solberg showade på publiksträckan.
Svensken långt ned i listan på sträckan med två tappade sekunder på sträckan men...Publicerad: 2025-07-18 18:56:01
Solberg drar ifrån i ledningen av Rally Estonia, en publiksträcka kvar.
Oliver Solberg och Elliot Edmondson har avverkat båda vändorna på Kambja-sträckan som mätte 23,7km, en lurig sträcka med flera småmisstag menade svensken efter första vändan där Adrien Fourmaux var före.
Fourmaux har hittat farten.
Andra vändan blev det sträckseger före Fourmaux, Svensken...Publicerad: 2025-07-18 17:36:59
Sugen på att tävla utomlands, hade du tänkt åka Standard 2026 men vill testa annat?
Lite mot bakgrund av att det är många diskussioner kring detta med att man skall ta bort Standard som en klass i SM 2026 förutom för juniorer så har vi i VEC försökt agera.
Är du sugen på att hänga med och köra en tävling utanför Sveriges gränser , samt att få göra det i din bil du tävlar med oav...Publicerad: 2025-07-18 13:37:15
Solberg snabbast på nytt - leder Rally Estonia före Ott Tänak efter ss5.
Den över 2,4 mil långa Peipsiääre gillades av Oliver Solberg och Elliot Edmondson, när de startade morgonen vann de sträckan med 5,3 sekunder till Kalle Rovanperä och gick upp i ledning totalt, de båda Toyota-förarna toppade även andra vändan, nu med 2,8 sekunders övertag för Solberg.
Etta och...Publicerad: 2025-07-18 12:50:43
Solberg klart snabbast på ss2, leder Rally Estonia totalt.
Vi har sett det förr, debutanter som överraskar stort, den här gången Oliver Solberg som öppnade smart på den korta publiksträckan och hade ett högt tempo på den andra, när de tävlande kom ut i skogen.
Sträckan Peipsiääre på 24,35km är rallyts längsta, redan från start satte Oliver och Elliot Edm...Publicerad: 2025-07-18 08:47:30
7 sträckor på 12 mil - följ Oliver och de andra under fredagen i Rally Estonia.
Två sträckor dubbelt i snabb följd, så inleds fredagen i Delfi Rally Estonia. Redan klockan 08:16 svensk tid drar sträckan Peipsiääre igång, en 24,35km lång sträcka, den längsta i hela rallyt. Knappa timman senare drar Mustvee igång, den 11,37km långa sträckan.
Utan service går de tävlande nu mot...Publicerad: 2025-07-18 06:02:01
Oliver sjua i debuten - Neuville snabbast genom ss1 i Rally Estonia.
Sjua totalt och sexa i klassen är facit för Oliver Solberg genom den första korta sträckan i Delfi Rally Estonia,
- Chassiet är fantastiskt, jag visst inte om jag skulle köra på första eller andra växeln så det blev mycket växlande här inne. En sådan här sträcka är enklare med Rally2-bil, men nä...Publicerad: 2025-07-17 22:05:37
|
| |