NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Så gick det i EVO Challenge premiären.
PRESSRELEASE

* Fjärde säsongen för Swedish Mitsubishi startade spektakulärt.
* 2010 års champion Jimmy Joge fortsätter på sin vinnande väg.
* 2009 års champion Jocke Nyman tvåa tätt efter.
* Största startfältet någonsin i Evolution Challenge i Sverige.

‎2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, Jimmy Joge och co-driver John Stigh, vann första deltävlingen i serien under Rally Sweden. De passerade 2009 års mästare Jocke Nyman/Bo Holmstrand under andra dagen, och kunde vinna med sju sekunders marginal. Patrik och Jesper Johansson körde andra dagen in en stor del av den tid de förlorade med bromsproblem dag ett. De slutade på tredje plats.

Helgens Rally Sweden var både premiär i VM, Evolution Challenge och SM där de två nationella serierna körde åtta av de 16 VM-sträckorna. För Mitsubishi och SM började fredagen med att Nyman/Holmstrand klarade de hala vägarna bäst och gick upp i ledning i Evo-fältet. Faktum är att deras tid var så bra att den skulle ha gett en sjunde plats totalt i VM!

Joge/Stigh var tvåa bland Mitsubishi-förarna, bara 2,5 sekunder efter, med Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson på tredje plats, bara 7,6 sekunder bakom. För seriens nykomlingar Mikael Gustafsson/Joakim Gevert blev inte första sträckan lika framgångsrik när de hamnade i en snövall där de blev kvar.

Det var Joge/Stigh som var snabbast på andra sträckan, medan Nyman/Holmstrand hindrades av en långsam medtävlare. När de tappade tid passade Karlsson/Wlafridsson på att ta in på täten. Johansson/Johansson var frustrerade, för halvvägs in på sträckan fick problem med bromsarna fram. Enda sättet för de att sakta ner under resten av sträckan var att använda handbromsen!

Perfekt gick det för Nyman/Holmstrand på första dagens sista sträcka, och de kunde återvända till servicen i Hagfors med en ledning på 9,1 sekunder. Tvåa Joge/Stigh som tappat lite kraft. Felet visade sig vara en saknad ledning.

Karlsson/Walfridsson drog på sig en punktering och stannade för att släppa om en annan bil på SS3. Det gjorde att Johansson/Johansson gick upp på tredje plats, med Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius på fjärde.

För Cemoni Ohlson/Göran Lönnmark tog dagen abrupt slut i deras helt nya Evolution X. När de landade hårt efter lyft skadade de sumpen och kunde inte fortsätta. Ett annat nytt par i mästerskapet var Johan Rudengren/Christer Johanson, men också de fick ge upp med trasig turbo.

Dagens sista sträcka fällde också Markus Hällbo/Lars Gustafsson som åkte på en punktering och förlorade så mycket tid att de gav upp. Ett annat välbekant Mitsubishiteam, Joachim Carlström/Jörgen Norman, hade också problem. De förlorade mycket tid innan de kom loss ur en snövall.

Andra dagen innehöll fyra sträckor i skogarna runt Hagfors, med en avslutande publiksträcka inne på travbanan i Karlstad. Täten höll sina positioner över första sträckan, men för Kristian Johansson/Fredrik Livh som debuterade i Evo Challenge, tog rallyt slut. Kopplingen gav helt enkelt upp efter sviter från ett besök i en snövall redan på SS2.

Andra som bröt under rallyts andra dag var Thorszelius/Thorszelius med trasig drivaxel, och Karlsson/Walfridsson som utnyttjat superrallyreglerna för att kunna starta om fick ge upp med trasig avgasrör.

På lördagens andra sträcka stod det klart att Joge/Stigh nu fått 100 procents ordning på motorn, för gapet till Nyman/Holmstrand var nu bara 0,7 sekund. Sedan, på dagens sista skogssträcka, tog de över ledningen och kunde rulla in till line up i Karlstad inför superspecialsträckan med en ledning på 9,3 sekunder. Nyman var å sin sida upprörd över att han tappat så mycket tid under den andra dagen, jämfört med hur han körde dagen innan.

Johansson/Johansson var nu bara 10,9 sekunder bakom, vilket gjorde att superspecialen skulle bli avgörande för prispallen i Evo Challenge. Nu rullade allt på den bara två kilometer korta sträckan, och Joge/Stigh gick i mål som årets första delsegrare i Evolution Challenge.

“Eftersom det här är första tävlingen med min nya Evo X var jag inte säker på hur det skulle gå, så jag är väldigt nöjd över att vara snabbaste Mitsubishi den här helgen”, sa Joge. ”När vi fick problem i slutet av fredagen trodde jag vi skulle tvingas bryta, och istället fick hela teamet bästa tänkbara start på säsongen. Härligt, då alla jobbat så hårt.”

Nyman/Holmstrand slutade på andra plats, sju sekunder efter, med Johansson/Johansson ytterligare 13 sekunder bakom. Fjärdeplatsen tog Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var nöjda med sin insats denna helg, vilket också Jan-Erik Folkesson/Marie Andersson var med sin femteplats i deras första start i Evo Challenge.

Sexa och sjua blev också seriedebutanter: Daniel Johansson/Stefan Ahl och Jennie-Lee Hermansson/Ola Persson.

Åttondeplacerade Carlström/Norman var inte nöjda med dagen då de fick starta så sent i fältet andra dagen, att förhållandena på sträckorna var riktigt tuffa med grus framme på sina ställen.

Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog hade kämpat hårt för att få sin Evo X klar till start, och under tävlingen radade diverse små utmaningar upp sig, så att de trots allt var nöjda med att ta sig i mål. Även om det ”bara” blev en nionde plats den här gången.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally resultatservice.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:22:35.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:22:42.3
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:22:55.3
4 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 1:24:50.9
5 Jan-Erik Folkesson (Örebro)/Marie Andersson (Garphyttan) 1:25:12.4
6 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl 1:27:20.1
7 Jennie-Lee Hermansson (Dalarna)/Ola Persson (Uppsala) 1:28:58.1
8 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:29:37.6
9 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:32:18.1

Brutna
SS6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Trasigt grenrör
SS5 Mats Thorszelius (Uppsala)/Tomas/Thorszelius (Uppsala) Drivaxel
SS4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) Koppling
SS3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Punktering
SS3 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Turbo
SS3 CemoniOhlson (Österbymo)/GöranLönnmark (Stjärnhov) Brutal landning
SS1 MikaelGustafsson (Karlstad)/JoakimGevert Snövall

Mästerskapsställning efter första deltävlingen
Förare
1 Jimmy Joge 12
2 Jocke Nyman 10
2 Patrik Johansson 8
4 Anders Jonasson 7
5 Jan-Erik Folkesson 6
6 Daniel Johansson 5
7 Jennie-Lee Hermansson 4
8 Joachim Carlström 3
9 Hans-Erik Weng 2

Co-drivers
1 John Stigh 12
2 Bo Holmstrand 10
3 Jesper Johansson 8
4 Jörgen Lindahl 7
5 Marie Andersson 6
6 Stefan Ahl 5
7 Ola Persson 4
4 Jörgen Norman 3
9 Henrik Hulterskog 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Historic Rally Weiz:[Resultat]
Delfi Rally Estonia:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Info][Anslagstavla][Karta]

Publicerad:






Solberg drar ifrån, tre av fyra sträcksegrar på morgonen.
© Toyota Gazoo Racing.Förmiddagens fyra sträckor avverkade i Delfi Rally Estonia, två sträckor dubbelt - närmare åtta mil och Oliver Solberg har kört hem tre av fyra sträcksegrar.

Solberg drog ifrån.
Svensken öppnade dagen med att vara 2,1 sekund före Thierry Neuville samtidigt som Ott Tänak tappade sex sekund...

Publicerad: 2025-07-19 11:44:12


Två sträckor dubbelt under förmiddagen - följ ledande Solberg i Rally Estonia.
© Toyota Gazoo Racing.Några kilometer längre än fredagen är lördagens etapp i Delfi Rally Estonia, 125,7km special på nio sträckor väntar.

Två sträckor på 21 respektive 17km ska köras dubbelt under förmiddagen utan service, start vid 7:20 för första sträckan. Vid 12-tiden är man tillbaka för 40 minuters service och lu...

Publicerad: 2025-07-19 05:59:13


Tobias EM-tvåa genom ss1 i Rally Weiz Historic.
© Rally Weiz, Harald Illmer.Österrikiska sträckan Rundkurs Anger på 26,2km kördes under kvällen i Rally Weiz Historic, det historiska rallyt för FIA Historic Rally Championship inledde Tibor jun. Érdi i Ford Sierra 4x4 snabbast.

Ungraren var 10,6 sekunder före Andrea "Zippo" Zivian som debuterade i Peugeot 306 Maxi - 10 sek...

Publicerad: 2025-07-18 21:15:57


Svensken i WRC topp - Oliver leder klart i Rally Estonia efter fredagen.
© Jaanus Ree / Red Bull Content Pool.Oliver Solberg och övriga i täten av Delfi Rally Estonia har avverkat även kvällens avslutande publiksträcka, 1,7km Elva Linn. Inga omkastningar i resultaten genom sträckan.

Solberg showade på publiksträckan.
Svensken långt ned i listan på sträckan med två tappade sekunder på sträckan men...

Publicerad: 2025-07-18 18:56:01


Solberg drar ifrån i ledningen av Rally Estonia, en publiksträcka kvar.
© Toyota Gazoo Racing.Oliver Solberg och Elliot Edmondson har avverkat båda vändorna på Kambja-sträckan som mätte 23,7km, en lurig sträcka med flera småmisstag menade svensken efter första vändan där Adrien Fourmaux var före.

Fourmaux har hittat farten.
Andra vändan blev det sträckseger före Fourmaux, Svensken...

Publicerad: 2025-07-18 17:36:59


Sugen på att tävla utomlands, hade du tänkt åka Standard 2026 men vill testa annat?
© emotorsport.seLite mot bakgrund av att det är många diskussioner kring detta med att man skall ta bort Standard som en klass i SM 2026 förutom för juniorer så har vi i VEC försökt agera.

Är du sugen på att hänga med och köra en tävling utanför Sveriges gränser , samt att få göra det i din bil du tävlar med oav...

Publicerad: 2025-07-18 13:37:15


Solberg snabbast på nytt - leder Rally Estonia före Ott Tänak efter ss5.
© Toyota Gazoo Racing.Den över 2,4 mil långa Peipsiääre gillades av Oliver Solberg och Elliot Edmondson, när de startade morgonen vann de sträckan med 5,3 sekunder till Kalle Rovanperä och gick upp i ledning totalt, de båda Toyota-förarna toppade även andra vändan, nu med 2,8 sekunders övertag för Solberg.

Etta och...

Publicerad: 2025-07-18 12:50:43


Solberg klart snabbast på ss2, leder Rally Estonia totalt.
© Toyota Gazoo Racing.Vi har sett det förr, debutanter som överraskar stort, den här gången Oliver Solberg som öppnade smart på den korta publiksträckan och hade ett högt tempo på den andra, när de tävlande kom ut i skogen.

Sträckan Peipsiääre på 24,35km är rallyts längsta, redan från start satte Oliver och Elliot Edm...

Publicerad: 2025-07-18 08:47:30


7 sträckor på 12 mil - följ Oliver och de andra under fredagen i Rally Estonia.
© Hyundai Motorsport.Två sträckor dubbelt i snabb följd, så inleds fredagen i Delfi Rally Estonia. Redan klockan 08:16 svensk tid drar sträckan Peipsiääre igång, en 24,35km lång sträcka, den längsta i hela rallyt. Knappa timman senare drar Mustvee igång, den 11,37km långa sträckan.

Utan service går de tävlande nu mot...

Publicerad: 2025-07-18 06:02:01


Oliver sjua i debuten - Neuville snabbast genom ss1 i Rally Estonia.
© Toyota Gazoo Racing.Sjua totalt och sexa i klassen är facit för Oliver Solberg genom den första korta sträckan i Delfi Rally Estonia,
- Chassiet är fantastiskt, jag visst inte om jag skulle köra på första eller andra växeln så det blev mycket växlande här inne. En sådan här sträcka är enklare med Rally2-bil, men nä...

Publicerad: 2025-07-17 22:05:37


Tidigare nyheter:
7 sträckor på 12 mil - följ Oliver och de andra under fredagen i Rally Estonia.
Oliver sjua i debuten - Neuville snabbast genom ss1 i Rally Estonia.
Solberg redo för rallystart, ss1 Tartu vald 1 ikväll 19:05.
Johansson med Audin i helgens Rallye Weiz Historic.
Solberg femma på shakedown, tredje Toyotan i listan.
Rallyuppvisning under Hästkrafternas dag på Arena Hagmyren.
WebTV och Resultat direkt från shakedown inför Delfi Rally Estonia.
Resultat & WebTV för Delfi Rally Estonia torsdag morgon.
Kullingstrofén närmar sig - klubben bjuder på sträckbeskrivning.
Inför Rally Estonia med startfält, tidsplan, tv-tablå & länkar.
Drömmen går i uppfyllelse för Oliver Solberg i Estland - Rally1 start till helgen!
Solberg åttonde bil på vägen första etappen i Rally Estonia - M-Sport förarna bakom sig.
Svenskt i listan, totalt 45 åkare för finska VM-träningen HYAcenter Ralli.
WRC-serien till salu - Bertelli, Saudiarabien och Svenska EQT bland intressenterna.
Foto från Slottssprinten.
Foto från Midnattssolsrallyt, lördagens sträckor.
TV-tablå för veckans Delfi Rally Estonia - följ Solbergs Rally1 start för Toyota.
Kristensson körde hem Svampasprinten - Lennartsson bäst med 2wd.
Foto från Midnattssolsrallyt, fredag.
Så gick det uppför Vårdkasbacken i Härnösand.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Delfi Rally Estonia 17-20/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.