NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Ujevnt for Henning Solberg i Rally Tyskland.
PRESSRELEASE

Henning Solberg viste igjen at han er en svært god asfaltfører da han kjørte inn til flere meget gode etappetider i S2000-klassen i Rally Tyskland med sin Ford Fiesta. Men teknisk trøbbel gjorde at han ikke kunne kjempe om en topplassering sammenlagt.
-Jeg synes mye var bra. Jeg begynner virkelig å like asfalt som underlag, og bilen er helt fantastisk. På svært mange etapper var vi raskest i S2000-klassen på mellomtider og vi var med helt i toppen. Dessverre ble det litt tekniske problemer som gjorde at vi ikke kunne være med i sammenlagtkampen, men slik er det i denne sporten. Det er små marginer, og det er bare å se fremover. Neste løp med denne bilen skal vi vinne, sier Henning Solberg.

Sammen med kartleser Ilka Minor kjørte han sitt andre løp med sin nye Ford Fiesta S2000. Forrige gang ble det seier i den nye klassen S2000 i Bulgaria. I Rally Tyksland innledet han med beste tid av alle S2000-førerne på torsdagens shake down. På fredag fikk han trøbbel med girkassen like etter start og på andre etappe måtte han bryte.
-Det var en fillefeil. Rett og slett en bolt som ikke satt der den skulle. Det var selvfølgelig synd, men jeg har vært med lenge i dette gamet og rettet fokus med en gang mot lørdagens kjøring, da vi skulle starte igjen, sier Henning.

På lørdag var girkassen fikset og det gikk veldig bra fra start. På lørdagens første etappe var Henning bare ett sekund bak klassens raskeste, Patrik Sandell.

På løpets lengste etappe, Panzerplatte på 48 km, var også Henning Solberg helt i toppen i klassen, kun 5,5 sekunder bak bestetid.
-Det var en utrolig etappe, og sesongens desidert lengste. Det er sjelden vi bruker en halv time på en fartsetappe. I tillegg er den krevende med mange vanskelige svinger og ikke minst forskjellig underlag. Asfalt, grus og betong. Den er krevende for både fører og bil.

Da den samme etappen ble kjørt andre gang på lørdag fikk Henning Solberg tekniske problemer og tapte over fire minutter.

Under dagens avslutningsetapper gikk det nærmest problemfritt for Solberg, og igjen var Henning Solberg med blant de aller raskeste i klassen på enkelte etapper.
-Det viktige for meg er å få erfaring med denne bilen. Dette er utgangspunktet for neste års WRC-biler. Nå satser vi på seier i S2000-klassen i Frankrike, slår Henning Solberg fast. Han skal kjøre asfaltløpene både i Frankrike og Spania senere i høst med sin Ford Fiesta S2000. I grusløpene skal han kjøre en Ford Focus RS WRC.

I helgen kjørte han på team sammen med Mads Østberg, og Østberg presterte også meget bra på mange etapper, selv om også han hadde en del småtrøbbel.

-Jeg synes Mads kom veldig bra fra dette, og det er riktig av ham å prøve ut denne bilen slik han gjør nå. Da er han bedre forberedt til neste år, mener Henning som er en av de få som så langt har testet den nye Ford Fiesta WRC som kommer i 2011.

Det var svenske Patrik Sandell som var S2000-klassen i Rally Tyskland. Franske Sebastien Loeb ble totalvinner av løpet.

Neste VM-runde er Rally Japan 10.-12. september. Da kjører Henning Solberg og Ilka Minor igjen Ford Focus RS WRC.


» Pressrelease från Henning Solberg.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-08-22 19:48






Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Ett av årets första rallyn för 2025 tvingas nu ställa in, inte helt oväntat handlar det om mildväder som ställer till det för MK Tierp och Tierpsrundan. Tävlingsledare Jörgen Joons meddelade under måndagens förmiddag att första deltävlingen i SuperCupen och Upplands DM ställs in. Planen för rallyt v...

Publicerad: 2024-12-30 12:35


Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
© emotorsport.seDen tredje delen blir lite av en appendix K special med tre snabba namn för klassen, vi inleder med Roger Berglund som varit tillbaka under året och bland annat kört hem Svenska RallyCupens Appendix K klass - vad väntar 2025?
- Planen är samma som detta år som var vårt första hela år efter 19 år...

Publicerad: 2024-12-29 19:45


18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
© Taneli Niinimäki / AKK.Den 21:e januari fyller Italienaren Giovanni Trentin 18 år, men redan nu har han avverkat två fulla säsonger med rallytävlande.

Han inledde karriären med 13 rally 2023, de första 12 med Ford Fiesta Rally4 i de Baltiska länderna innan han avslutade med Kroatiska Rally Show Santa Domenica i en Sko...

Publicerad: 2024-12-29 11:53


Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
© emotorsport.seFrank Tore Larsen och Lars-Håkon Lundgreen körde hem Lygnasætersprinten som avslutade norska rallyåret under lördagen, först gick den knappt 7km långa sträckan två gånger i sydlig riktning innan man vände håll och tog två vändor åt andra hållet. Totalsegern blev stor, 1:18 minut före Fredrik Magnuss...

Publicerad: 2024-12-29 11:46


Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
© Fredrik Ivhammar.Direkt ut med del 2 i serien vad de svenska rallyåkarna har i planeringen, vi styr först mot Tomas Bergman som berättar sina tankar.
- Vi har hittat en modell för bra samarbete och känsla i bilen men än finns massa detaljer att förbättra och slipa vidare på. En viktig detalj är att fortsätta ha ...

Publicerad: 2024-12-27 22:48


Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
© emotorsport.seEtt av årets absolut sista rallyn världen runt är Norska Lygnasætersprinten hos NMK Hadeland där man tar avslut på 2024 och kickar igång säsongen 2025. En sträcka som körs två gånger i varje riktning ger 27,5km special under lördagen, första start 11:30.

60 åkare väntas ut på banan, bland de sena...

Publicerad: 2024-12-27 21:33


Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
© emotorsport.seHällefors-föraren Emil Karlsson inledde fjolåret i BMW men avslutade i sin egna Volvo 940, hur ser 2025 ut?
- Vi kommer köra vår trogna Volvo, den har setts över till säsongen och vi börjar redan direkt efter nyår med att åka till Sveg för att köra lite test inför Boden. Det brukar vara bra att ...

Publicerad: 2024-12-26 17:29


Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
© M-Sport.60-årige greklicensierade rallyentusiasten Jourdan Serderidis väntas fortsätta tävla med Ford Puma Rally1 under 2025, gör sig redo för finska Arctic Lapland Rally som träning inför Rally Sweden som blir första WRC deltävlingen 2025.

Till Rally Sweden blir det alltså minst tre Ford Puma Rally1 då ...

Publicerad: 2024-12-26 12:01


Tidigare nyheter:
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.