NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Swedrally drar igång rallyverksamheten i juni.
PRESSRELEASE

Nu börjar ett nytt kapitel för svensk nationell rallyhistoria genom att bredden inom rallysporten kommer att bedrivas genom projekt Swedrally från och med den 2 juni 2025, berättar Peter Kurtén och Harry Joki bland dem bakom satsningen.

Registreringsbesiktiga av nya rallybilar samt även den årliga besiktningen ska ske genom den normala Bilprovning och därmed är bilarna även godkända av Swedrally.

SwedRally vision är att utveckla något stort inom svensk Rally-sport tillsammans med svenska rallyarrangörer, funktionärer, förare, kartläsare, mekaniker och tillverkare av tävlingsutrustning där vi gemensamt vill förstärka breddtävlandet till en helt ny nivå. 
SwedRally ska stödja arrangörer tillsammans med de tävlande för att tävlingarna ska intressanta och spännande igen. Huvudmålet är gemenskap och viljan att vara delaktig i utveckling av svensk rallysport. 

SwedRally projektet ska visa att vi än en gång kan bli en stor och stolt Rallynation.

Fördelar för arrangörer.
SwedRally minskar arrangörens arbetsbelastning före, under och efter tävling genom att underlätta arbeten som tar tid med många funktionärer. Swedrally regelverket är helt fristående från övriga organisationers tävlings- och tekniska regelverk.

Det finns flera fördelar med att samarbeta med SwedRally, oavsett om ni idag arbetar med en annan organisation. Det går nämligen att genomföra en tävling enligt SwedRally regelverk samma dag som det genomförs en vanlig tävlingen, genom att ha ett kortare uppehåll med en ”mellanbil” som kontrollerar sträckorna.

SwedRally ger fördelar och valmöjligheter för de som tävlar och därigenom får arrangören ett större startfält, exempelvis,
» Självbesiktning
» Föraren genomför egenkontroll av bilen före tävling enligt en officiell checklista.
» Checklistan skickas digitalt till arrangören senast 24 timmar före start.
» Vid olycka eller incident kan fordonet kontrolleras i efterhand för att säkerställa ansvarstagande.

Ingen prisutdelning, mm.

Vi ber intresserade arrangörer av rallytävlingar kontakta oss.

Fördel för förare enligt ”frihet under eget ansvar”:
1. Häftiga nya bilar och även nuvarande bilar.
2. Lyhördhet och flexibilitet samt korta och smidiga beslutsvägar
3. Du bygger upp din egen säkerhetsnivå under frihet med eget ansvar.
4. Igen förbesiktning – du besiktar bilen hemma själv.
5. Ingen prisutdelning – det sker när du är på väg hem genom mobilen.

SwedRally – Teknisk Reglemente 2025 (förenklad sammanfattning)

Gäller för klasserna: 2WD Power & 4WD Power & Classic

Bilklasser
» Klass – 2WD Power: Drivning på två hjul (fram eller bak).
» Klass – 4WD Power: Fyrhjulsdrivna bilar.
» Klass – Classic: Historiska bilar.
» Klass – Standard: Enligt samarbete med Svenska Rallysportförbundet.

Motorregler (gäller båda klasser 2WD och 4WD Power)
Tillåtna motorkonfigurationer:
» Sugmotor, fri volym
» Wankelmotor, Max 3-skivig, utan turbo, med max 3.0 liter med koefficient 1,5 (exempel Mazda 20b motor 653 x 3 x 1.5 = 2943 cc).
» Turbomotor fri volym med 34 mm restriktor

Motorbyte och modifiering
» Motor får bytas till annan tillverkare än bilens ursprung.
» Det är tillåtet att bygga egen motor eller modifiera befintlig motor så länge den ryms inom ovanstående regler.

Karossregler.
» Kaross ska vara baserad på en serietillverkad personbil.
» Inga krav på originalinteriör, paneler eller belysning.
» Övrig modifiering av kaross, chassi, hjulupphängning, bromsar etc. är fri.

Drivlina och transmission
» Fri mekanisk växellåda och differentialbroms,
» Inga begränsningar i material eller utformning.

Säkerhet
» Föraren ansvarar för att bilen har tillräcklig skyddsnivå för besättningen.
» Burbåge enligt SwedRally-standard.
» Stolar och bälten hela och rena.
» Bränsletank utan läckage.
» Hjälm är obligatoriskt enligt SwedRally standard.

Classic
Svenskt nationellt reglemente enligt tidigare historiska modifieringar i tidsepoken. Utbyte till stålvevaxel med samma slag och fria vevstakar etc. Mekanisk diffbroms - fritt. De äldre rallybilar som inte längre kunnat användas på grund av tidigare ändrade säkerhetskrav kommer bli godkända med extra stag i burbågen.

Bilar som är och har tidigare varit godkända att tävlas med inom rallysporten inklusive historisk rallysport kommer att godkännas inom ovanstående regler.
Allt ovanstående förutsätter att din bil är godkänd besiktningen vid Bilprovningen.
8. Klass Standard Enligt samarbete med Svenska Rallysportförbundet.

Däck
Enhetsdäck med finmönstrad slitbana och med aramid förstärkningar i stommen som skyddar mot punkteringar. Prisexempel under 1 500 kr inkl. moms för 195/70-15 med 655 mm diam. Vi återkommer med övriga dimensioner.

Miljö
SwedRally arbetar på ett omfattande miljöprogram.

Tekniska rådgivare.
Vi önskar komma i kontakt med dig som tidigare arbetat med tekniska frågor och har bra rutin på vad och hur förarna önskar få råd och hjälp av dig.


» Pressrelease från Swedrally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2025-04-20 09:04






Programförsäljningen igång inför Rally Uppland - där köper du!
© MK Tierp.Under måndagen startade programförsäljningen inför Rally Uppland, helgens stora rallyfest i Uppland. Start & Mål på Tierp Arena med sex sträckor på 57km ska avverkas av 190-talet ekipage.

Igår klockan 16:00 startande försäljningen på sju platser där försäljningen fortsätter under butikernas ordin...

Publicerad: 2025-05-19 21:29


1300 Rallycup summerar finfina Badhotelletrallyt.
© emotorsport.seFolkfest i Tranås när Badhotelletrallyt kördes, ca 180 bilar kom till start och nio av dom i 1300 Rallycup. Fyra olika sträckor som dessutom var onotade skulle köras denna lördag, och den första var ca 2 mil lång. Lucas Axelsson med Victor Larsson bredvid sig öppnade bäst och vinner SS1 före Lucas C...

Publicerad: 2025-05-19 21:05


Mille Johansson i delad ledning av Junior WRC efter kämpigt Rally de Portugal.
© Marco Rimola.20-årige Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren2 Johan Grönvall från Arvika kämpade sig tillbaka efter en bitvis tuff tävling i Junior-VM (Junior WRC). I Rally de Portugal slutade dom tvåa. bara 13 sekunder från seger, efter att ha rullat sin bil under fredagsetappen.

Tävlingen började ...

Publicerad: 2025-05-19 20:37


WRC tabellerna efter Rally de Portugal - Oliver och Mille med i guldkampen!
© Junior WRC / M-Sport.Fem av fjorton WRC deltävlingar avverkade, i tabellen är det Kalle Rovanperä som börjar knapra in på Elfyn Evans ledning, 30 poäng mellan dem inför kommande starter. Upp som ny trea är Sebastien Ogier som tävlar på deltid, två poäng bakom Kalle inför fortsättningen där dem båda möts på Sardinien i j...

Publicerad: 2025-05-18 21:57


Solberg fick äntligen fira segern i Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Tredje gången gillt! Rallyföraren Oliver Solberg lyckades äntligen vinna VM-tävlingen i Portugal under söndagen.

För två år sedan ådrog han sig ett tidsstraff som kostade honom segern, och förra året kraschade Solberg och kartläsaren Elliott Edmondson ur VM-deltävlingen. Båda gångerna var duon i ...

Publicerad: 2025-05-18 20:23


Foto från Badhotelletrallyt.
© emotorsport.seTranåsklubben Team Skogsåkarna firar 50 år som klubb, en del i årets aktiviteter var Badhotelletrallyt med fyra fina och omtyckta sträckor, den första en lång, kuperade och krokig sträcka. Rallyklassikerna och RM-serien för de äldre bilarna inledde startfältet, ihop med Bilsport Rally Cup, 1300 Rall...

Publicerad: 2025-05-18 18:50


Mille och Johan tvåa igen - ny kamp med vinnaren Taylor Gill.
© M-Sport / JWRC.Mille Johansson och Johan Grönvall öppnade bra i Rally de Portugal, men en rullning kostade 20-talet sekunder på fredagen, lika så rann sekunder iväg när de blev utan bromsar och även en sen inklockning gav tio sekunder extra.

Svenskarna har kämpat och likt i premiären på hemmaplan i Sverige ploc...

Publicerad: 2025-05-18 15:21


Ogier kör hem Rally de Portugal före Tänak och Rovanperä.
© Toyota Gazoo Racing.Toyota Gazoo Racing fortsätter starkt i WRC serien, segern i Rally de Portugal kör Sebastien Ogier hem efter en stark helg där Ott Tänaks servoproblem bäddade för konkurrentens seger.
Sebastien rattar hem segern, slutligen på 8,7 sekunder före Ott Tänak som hittade till rätta på söndagen och gav hö...

Publicerad: 2025-05-18 14:46


Äntligen WRC2 seger för Solberg i Rally de Portugal.
© Oliver Solberg Rally.Den sjätte och sista sträckan för etappen i Rally de Portugal är avverkad för de tidiga ekipagen i startfältet, först ut på banan topp tre i WRC2 klassen - det blev Svensk seger genom Oliver Solberg med Elliot Edmondson i högerstolen på en Toyota GR Yaris Rally2. Ihop med Finska Printsport fick sven...

Publicerad: 2025-05-18 14:33


Hällefors MK´s RS serie körde vidare med Vårsprinten.
© emotorsport.seVårsprinten hos Hällefors MK ingående i HMK´s RS-serie under lördagen med totalt tre sträckor. Peter Johansson tog hem segern före Jon Johansson, tredjeplats i A-4wd klassen för Johan Ackesten. Sören Svensson före Erik Pettersson bland B-förarna och Måns Lindell före Mattias Ackesten för C-förarna.
...

Publicerad: 2025-05-18 10:04


Tidigare nyheter:
Mille och Johan tvåa igen - ny kamp med vinnaren Taylor Gill.
Ogier kör hem Rally de Portugal före Tänak och Rovanperä.
Äntligen WRC2 seger för Solberg i Rally de Portugal.
Hällefors MK´s RS serie körde vidare med Vårsprinten.
Sommarspecialen avgjordes på Gotland.
Axelsson snabbast totalt, körde hem Badhotelletrallyt.
Tänak föll med servoproblem - Ogier och Solberg VM ledare - Mille JWRC tvåa.
Andervang körde hem Björn Waldegårds Minne efter jämn kamp.
Johannesson snabbast totalt i Varvloppet - Haag bäst i 2wd.
Badhotelletrallyt, Björn Waldegårds Minne, Varvloppet & Rally de Portugal, några av lördagens rally att följa.
Tänak leder, Solberg leder, Mille tvåa i JWRC - fredagen i Rally de Portugal.
Stjärnspäckat startfält för Rally-SM i Royal Rally of Scandinavia.
185 åkare till Badhotelletrallyt, 50-års jubileum med Klassiker och Bilsport Rally Cup.
MK Rimo med Björn Waldegårds Minne, 120-talet åkare tävlar!
Tänak snabbast genom ss1 i Rally de Portugal!
35 anmälningar inne till SM Veckans rallysprint - max 40 platser ges.
Programförsäljningen för Björn Waldegård Minne är igång.
Vara inleder 2025-års SverigeSerie i VOC Mekonomen Rally.
Sesks bäst på shakedown inför WRC Rally de Portugal - dubbelt Svenskt i WRC2.
Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 28-31/05


Rally SM:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM 29-31/05


Rally VM - WRC:
Rally Italia Sardegna 05-08/06


Svenska RallyCupen:
Rally Uppland 24/05




Foto:
Badhotelletrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten Legends.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.