NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Opel Motorsport.
© Opel Motorsport.
Calle och Jörgen körde starkt i årets Spanska EM start, tar andraplatsen med vidare i mästerskapet.

© Opel Motorsport.
© Opel Motorsport.
Asfalt och fina vyer där rallyt kördes under helgen, Calle snabbast på de flesta sträckorna i Junior EM klassen.

© Opel Motorsport.
© Opel Motorsport.
Tvåa på pallen i årets EM debut bakom hemmaföraren Sergi Perez och före Estländaren Jaspar Vaher..
Calle Carlberg med ny succe i Rally-EM - summerar Rally Sierra Morena.
PRESSRELEASE

Den svenske rallytalangen Calle Carlberg har fått en lovande start på Rally-EM 2025. Efter att nyligen ha förlängt sitt fabrikskontrakt med Opel Motorsport, visade Carlberg prov på sin potential under säsongens inledande tävling i spanska Cordoba under helgen.

Upptakten till EM-säsongen skedde med en imponerande seger i en uppvärmningstävling i USA, där Carlberg och hans team dominerade samtliga specialsträckor och säkrade segern med en marginal på hela sju minuter.

De krävande spanska asfaltsvägarna, belägna drygt en timme norr om Malaga, utgjorde kulissen för en intensiv tre-dagars tävling över 20 mil. Konkurrensen i Junior-EM 2025 är rekordstark, med inte mindre än 22 hungriga talanger från hela Europa redo att kämpa om de åtråvärda poängen.

Tävlingen inleddes med en spektakulär stadssträcka i hjärtat av Cordoba. Den snäva och tekniska banan visade sig vara en utmaning för de framhjulsdrivna Rally4-bilarna. Carlberg kommenterade inledningen:

"Vi var medvetna om att stadssträckan skulle bli tuff under rekognoseringen. För att vara ärlig ifrågasatte jag banläggningen. Med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift har man möjligheten att sladda genom kurvorna, men våra framhjulsdrivna bilar har det betydligt svårare i de tvära hårnålskurvorna. Tyvärr blev det precis så, och jag tvingades backa, vilket kostade oss 13 sekunder direkt. Ingen optimal start, och jag tror bara en handfull förare klarade sträckan utan problem. Rally handlar om att hantera utmaningar, men när majoriteten av startfältet har svårigheter bör man kanske se över bansträckningen inför framtiden."

Trots den tuffa starten visade Carlberg prov på fighting spirit under lördagens etapper på mer traditionella rallyvägar. Med imponerande fem av sex möjliga sträcksegrar klättrade han upp till en andraplats, bakom den lokala föraren Sergi Perez. Perez, med tre tidigare starter i tävlingen, hade en betydande fördel av sin lokalkännedom. Carlberg lyckades dock, med en välbalanserad bil, sätta press på spanjoren.

"Jag var osäker på hur vi skulle stå oss mot konkurrenterna. Perez har en stor fördel av sin erfarenhet av vägarna, vilket ger honom en klar bild av var man kan hålla full gas. Vi var dock fast beslutna att inte ge honom en enkel match. Jag var otroligt glad över att vinna fem av sex sträckor, även om det var med minsta möjliga marginal. Det handlade om tiondelar gentemot Perez, vilket gjorde att vi gick in i söndagen med nästan identiska tider."

Söndagsmorgonen bjöd på en oväntad vändning då Sergi Perez tilldelades ett tidstillägg på 30 sekunder för sen ankomst till en tidskontroll.

"I rally är tidhållningen mellan sträckorna kritisk, och förseningar resulterar i tidstillägg. Det spekulerades i att Perez hade värmt däcken för aggressivt och blivit stoppad av polisen, vilket ledde till förseningen. Ironiskt nog var vi själva nära att drabbas av samma sak när vi, under tidspress, körde om en bil som försökte släppa förbi oss på transportsträckan mellan tävlingsetapperna och mötte polisen. Ett solklart misstag från min sida, och det resulterade i en rejäl böter, men det viktigaste var att vi hann till tidkontrollen i tid. Efter Perez straff tog vi ledningen med 25 sekunder och kunde fokusera på att minimera riskerna under söndagsförmiddagen. Till vår förvåning valde sedan den spanska organisationen att ta bort Perez tidstillägg. Jag fick ingen förklaring till beslutet, men det innebar att vi återigen låg tvåa, elva sekunder bakom spanjoren. Jag var naturligtvis frustrerad, men det fanns inget att göra åt saken. Vi behövde bara släppa alla spärrar och ge allt på de två avslutande sträckorna."

Och Carlberg gjorde just det. På den tolfte sträckan plockade han in fyra sekunder på Perez och var hela tolv sekunder snabbare än trean, Craigh Rahill. Inför den avslutande 12,4 kilometer långa "Ermitas-Trassierra", som sändes live på TV, stod det klart att EM-premiären skulle avgöras i en direkt duell mellan Sverige och Spanien. Perez startade sträckan med en marginal på 8,4 sekunder ner till Carlberg och tvingades vänta i mål på svenskens tid. Carlberg pressade sig till det yttersta och var vid mellantiderna fyra sekunder snabbare än Perez, men sträckan var inte tillräckligt lång. Med en sträckseger med fem sekunder fick Carlberg se sig besegrad med knappa 3,4 sekunder.

"Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Vi var så nära, men herregud! En andraplats efter en lokal förare som vi inte förväntade oss att kunna slå är ett fantastiskt resultat. Verkligen bra. Endast 3,4 sekunder från segern är otroligt lite i ett tre-dagars rally. Vi har gjort en grymt bra tävling och har all anledning att vara stolta. Man kanske kunde se besvikelsen i min målintervju, då alla känslor kom på en gång, men det viktigaste är att vi har med oss värdefulla poäng i mästerskapet. Jag vill också rikta ett stort tack till alla fantastiska svenska företag som stöttar vår satsning ute i Europa. Ekonomin är tuff som rallyförare, och deras stöd är ovärderligt och en stor del av vår framgång. Nu laddar vi om stenhårt inför Rally Ungern om drygt en månad."


» Pressrelease från Calle Carlberg.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2025-04-08 16:51






1300 Rallycup summerar finfina Badhotelletrallyt.
© emotorsport.seFolkfest i Tranås när Badhotelletrallyt kördes, ca 180 bilar kom till start och nio av dom i 1300 Rallycup. Fyra olika sträckor som dessutom var onotade skulle köras denna lördag, och den första var ca 2 mil lång. Lucas Axelsson med Victor Larsson bredvid sig öppnade bäst och vinner SS1 före Lucas C...

Publicerad: 2025-05-19 21:05


Mille Johansson i delad ledning av Junior WRC efter kämpigt Rally de Portugal.
© Marco Rimola.20-årige Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren2 Johan Grönvall från Arvika kämpade sig tillbaka efter en bitvis tuff tävling i Junior-VM (Junior WRC). I Rally de Portugal slutade dom tvåa. bara 13 sekunder från seger, efter att ha rullat sin bil under fredagsetappen.

Tävlingen började ...

Publicerad: 2025-05-19 20:37


WRC tabellerna efter Rally de Portugal - Oliver och Mille med i guldkampen!
© Junior WRC / M-Sport.Fem av fjorton WRC deltävlingar avverkade, i tabellen är det Kalle Rovanperä som börjar knapra in på Elfyn Evans ledning, 30 poäng mellan dem inför kommande starter. Upp som ny trea är Sebastien Ogier som tävlar på deltid, två poäng bakom Kalle inför fortsättningen där dem båda möts på Sardinien i j...

Publicerad: 2025-05-18 21:57


Solberg fick äntligen fira segern i Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Tredje gången gillt! Rallyföraren Oliver Solberg lyckades äntligen vinna VM-tävlingen i Portugal under söndagen.

För två år sedan ådrog han sig ett tidsstraff som kostade honom segern, och förra året kraschade Solberg och kartläsaren Elliott Edmondson ur VM-deltävlingen. Båda gångerna var duon i ...

Publicerad: 2025-05-18 20:23


Foto från Badhotelletrallyt.
© emotorsport.seTranåsklubben Team Skogsåkarna firar 50 år som klubb, en del i årets aktiviteter var Badhotelletrallyt med fyra fina och omtyckta sträckor, den första en lång, kuperade och krokig sträcka. Rallyklassikerna och RM-serien för de äldre bilarna inledde startfältet, ihop med Bilsport Rally Cup, 1300 Rall...

Publicerad: 2025-05-18 18:50


Mille och Johan tvåa igen - ny kamp med vinnaren Taylor Gill.
© M-Sport / JWRC.Mille Johansson och Johan Grönvall öppnade bra i Rally de Portugal, men en rullning kostade 20-talet sekunder på fredagen, lika så rann sekunder iväg när de blev utan bromsar och även en sen inklockning gav tio sekunder extra.

Svenskarna har kämpat och likt i premiären på hemmaplan i Sverige ploc...

Publicerad: 2025-05-18 15:21


Ogier kör hem Rally de Portugal före Tänak och Rovanperä.
© Toyota Gazoo Racing.Toyota Gazoo Racing fortsätter starkt i WRC serien, segern i Rally de Portugal kör Sebastien Ogier hem efter en stark helg där Ott Tänaks servoproblem bäddade för konkurrentens seger.
Sebastien rattar hem segern, slutligen på 8,7 sekunder före Ott Tänak som hittade till rätta på söndagen och gav hö...

Publicerad: 2025-05-18 14:46


Äntligen WRC2 seger för Solberg i Rally de Portugal.
© Oliver Solberg Rally.Den sjätte och sista sträckan för etappen i Rally de Portugal är avverkad för de tidiga ekipagen i startfältet, först ut på banan topp tre i WRC2 klassen - det blev Svensk seger genom Oliver Solberg med Elliot Edmondson i högerstolen på en Toyota GR Yaris Rally2. Ihop med Finska Printsport fick sven...

Publicerad: 2025-05-18 14:33


Hällefors MK´s RS serie körde vidare med Vårsprinten.
© emotorsport.seVårsprinten hos Hällefors MK ingående i HMK´s RS-serie under lördagen med totalt tre sträckor. Peter Johansson tog hem segern före Jon Johansson, tredjeplats i A-4wd klassen för Johan Ackesten. Sören Svensson före Erik Pettersson bland B-förarna och Måns Lindell före Mattias Ackesten för C-förarna.
...

Publicerad: 2025-05-18 10:04


Sommarspecialen avgjordes på Gotland.
© emotorsport.seGotlands DM rullade på med Gotlands MF BK som arrangör när Sommarspecialen gick över totalt fyra sträckor. På samma totaltid ses Sebastian Johansson som vinnare av Trimmat 2wd och Lars-Åke Hägglund i 4wd klassen.

För Sebastian togs klassegern 13,9 sekunder före Alexander Nordahl på B-licens i For...

Publicerad: 2025-05-18 09:50


Tidigare nyheter:
Mille och Johan tvåa igen - ny kamp med vinnaren Taylor Gill.
Ogier kör hem Rally de Portugal före Tänak och Rovanperä.
Äntligen WRC2 seger för Solberg i Rally de Portugal.
Hällefors MK´s RS serie körde vidare med Vårsprinten.
Sommarspecialen avgjordes på Gotland.
Axelsson snabbast totalt, körde hem Badhotelletrallyt.
Tänak föll med servoproblem - Ogier och Solberg VM ledare - Mille JWRC tvåa.
Andervang körde hem Björn Waldegårds Minne efter jämn kamp.
Johannesson snabbast totalt i Varvloppet - Haag bäst i 2wd.
Badhotelletrallyt, Björn Waldegårds Minne, Varvloppet & Rally de Portugal, några av lördagens rally att följa.
Tänak leder, Solberg leder, Mille tvåa i JWRC - fredagen i Rally de Portugal.
Stjärnspäckat startfält för Rally-SM i Royal Rally of Scandinavia.
185 åkare till Badhotelletrallyt, 50-års jubileum med Klassiker och Bilsport Rally Cup.
MK Rimo med Björn Waldegårds Minne, 120-talet åkare tävlar!
Tänak snabbast genom ss1 i Rally de Portugal!
35 anmälningar inne till SM Veckans rallysprint - max 40 platser ges.
Programförsäljningen för Björn Waldegård Minne är igång.
Vara inleder 2025-års SverigeSerie i VOC Mekonomen Rally.
Sesks bäst på shakedown inför WRC Rally de Portugal - dubbelt Svenskt i WRC2.
Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 28-31/05


Rally SM:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM 29-31/05


Rally VM - WRC:
Rally Italia Sardegna 05-08/06


Svenska RallyCupen:
Rally Uppland 24/05




Foto:
Badhotelletrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten Legends.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.