NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den här bilen blir något för besökarna att syna under långfredagen i Gamla Hjärsta Örebro! En 4 Wheel drive med en topptrimmad motor och fullt rallyutrustad i ett super-toppskick! Rallyföraren Jan-Erik Folkesson har blivit något av en Mitsubishi-specialist. Han har varit märket trogen sedan 2007. Han har totalvunnit tävlingar, kraschat, motorrasat, bytt karosser och nästan vunnit SM-guld!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Jan-Erik Folkesson vid sitt raceråk som är max-utrustad för att gå så fort som möjligt på riktiga skogsvägar. Men det kräver sin chaufför! När jag sitter och lyssnar på honom förstår man att det här är en chaufför utöver det vanliga! Bakdörrarna på bilen är lätta som kartongark, plastrutor, allt för att få ner vikten.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Gör ett besök i ateljén på Vallnäsvägen 2 i Örebro under dagarna två. På långfredagen står rallybilarna utanför - vid sidan om Folkessons Mitsubishi är Frank och Daniel Hoffman på plats med Opel Ascona B respektive Opel Astra.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Jan-Erik öppnar huven och berättar att motorn är preparerad efter konstens alla regler och vad som är tillåtet. Den är på 2 liter och har variabla kammar. Turbomatad med restriktor 34 mm. Vi spände fast alla hjul och testade hos M-part. Den levererade strax under 400 hk och 700 Newton. Det är Tomas Weng som är pappa till både motor och växellåda.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Vi har satt dit ett R4-kit, vilket innebär rörbärarmar både i fram och bakvagn. Vid runt 5000 r/m är bilen som starkast, den är grym och toppfarten är 218 km/h på sexans växel. Den här motorn ska kunna gå runt 300 mil innan det är dags för översyn, berättar Jan-Erik. Växellådan är sekventiell med 6 växlar, en Kotouc Racing låda.
Tredje utställarbilen klar för långfredags ”Konst & Rally”, Folkesson med Mitsubishi Lancer EvoX.

Påskens "Konst & Rally närmar sig, då styr Nils-Brage iväg norrut från Örebro, Järle är målet. Jag är riktigt laddad, anledningen är att jag ska träffa en kille som inte gjort annat än kört ”4 Wheel drive”. Han började i en Nissan Sunny 2004, men snart blev det Mitsubishi. Det här är en kille som kan leverera - låt mig få presentera SMK Örebros Jan-Erik Folkesson.

Morsan körde rally, där börja det...
Jan-Erik, hur blev du intresserad av rally?
Det är med i blodet, kan jag säga. Morsan har alltid kört rally. Hon körde Opel Ascona, en trimmad och jag var med i garaget tidigt. Den bilen fick jag senare ärva och debuten skedde i Norarallyt 2002. Min kartläsare var Andreas Bredenberg. Men det dröjde inte länge till bilbyte.

Satsade allt, köpte en Nissan Sunny GTI-R.
- Jag sålde allt jag hade och ägde, till och med BMW´n farsan hjälpt mig med. Det resulterade i att han inte pratade med mig under en månad!
Det var Mikael Lindqvists bil som han vunnit SM med. Men växellådan krånglade mycket, tyvärr, men det var en frän bil! Jag hade med mig Klas Österman som kartläsare, bästa kompisen, tråkigt nog var han med om en trafikolycka och skadade nacken.

Sensationell föråkare.
Vi var föråkare i Rikspokalen, måste ha varit i slutet av 2003. Jag var C-förare, hade aldrig kört bilen innan. Efter tävlingen kom SMK Örebros Holm fram till mig med tidkortet.
Har du sett här, ni hade kommit nia totalt bland 220 startande! Då blev farsan glad igen.

Importerade drömbilen 2006.
Mitsubishi var drömbilen, man åkte VM med den. Hittade en annons på ”Rallycars for sale”, bilen fanns i Estland. Jag och två kompisar drog iväg, i en pickup med trailer efter och så en bunt med kontanter i fickan.
Usch, vilken resa det var egentligen, säger han och vi skrattar! Men jag hade bestämt mig, en sådan bil skulle jag ha! Det var en färdigutrustad grupp-N bil. – Jag glömmer aldrig, det var skapliga lyckan då man kom hem och fick rulla av bilen på gräsmattan!

Tvåa totalt i första tävlingen.
Vi förlorade med en sekund till Dick Larsson, det var i Skutskärsratten. Vi kom in på fel minut i TK:n, så vi fick tillägg, annars hade vi vunnit.
Jag var så lycklig över att komma tvåa totalt, det var ju en skräll!

Tempot skruvades upp.
Nu började vi satsa med EVO 5:an. I SM-tävlingen Rejmeknixen 2007 rasade motorn och i Rikspokalen efter rullade vi i målsvängen på Dyltastigen. Det gick alldeles för fort, målet var att totalvinna tävlingen!

Ny Mitsubishi Lancer EVO X.
Den köpte jag i slutet av 2008 via en konkursauktion, den var fabriksny och inplastad. Det var bara att ge sig in i bilen med vinkelslip och börja preparera. Bilen var ju köpt med kontrakt från Mitsubishi för att bygga rallybil av. Resultaten börjar komma, totalseger i Bergslagsrallyt 2013. Stora sponsorer klev in, Nya Åkeriet följt av Anders Schakt sponsrade med bränsle och däck, vilket var stora kostnader.

Toppåret 2014.
Men i sista tävlingen Mjölkpokalen Runt 2013 blev det skrot av bilen efter avåkning. Efter karossbyte blev det storsatsning på SM det året. Det började så bra att vi i sista tävlingen, Rally Uppsala, kunde ha tagit guld! Det stod mellan Häggen, Lindqvist och jag. Jag var tvungen att vinna. Det hände under en mörkersträcka, vi flöt ut i en yttersväng. Ganska snabbt kom en vägförflyttning vänster/höger och där slog vi bort vänster bakhjul. Men det blev ett brons!

Den blå Evo X:an.
Efter några års uppehåll och ett Mirage-köp, slog Jan-Erik till och köpte den blå Mitsubishi som står här. Den är vass, uppemot 390 hk. I Dyngsvängen i år kom vi totaltvåa efter Andreas Levin. Han åkte på Pirellis 9 mm, vi på SM-däcken 6 mm. Målet i år är annars SM-tävlingar med start i Älmhult och någon mindre tävling innan.

Fredrik kartläst i snart 15 år.
- Vi kan varandra utan och innan, säger kartläsaren Fredrik Hildingsson. Hag började läsa åt honom 2011.
- Det fantastiska med noter är ju att du kan köra så otroligt fort, fast du inte vet hur vägen ser ut bakom krönet! Fredrik berättar att de använder sig av beskrivande noter som en grund och vid rekognosering gör justeringar. Men generellt är de mycket bra, de är ju också säkerhetsnoter.

Lugn och noggrann.
Det är precis vad Fredrik anser om sig själv då jag frågar honom. Om chauffören säger Fredrik att han verkligen kan Mitsubishi-bilarna. Han går över allt innan tävlingsstart, lämnar inget åt slumpen. Men vi skulle behöva några grustävlingar för att känna på bilen riktigt, få upp farten. Den är ju nybyggd, men jag tycker samtidigt det är den bästa bil vi någonsin haft! Undertecknad ser verkligen framemot att följa Mitsubishi-ekipaget Folkesson/ Hildingsson. Ber att få önska Järle-borna ett stort Lycka Till på specialsträckorna!

Rallybilar på långfredagen, 18 april, kom och se Jan-Eriks super-rallybil ihop med Frank och Daniels Hoffmans Oplar samidigt som ni tittar på konst!
- Välkommen till ”Konst & Rally” i påsk, hälsar Nils-Brage och Karin med ateljén på Vallnäsvägen 2 i Örebro!

© Nils-Brage Pettersson
Bilen är av årsmodell 2011 och i nyskick. Den har Öhlins 4 vägs dämpare runt om, TTX och TPX. Jan-Erik var tidigt testpilot hos Öhlins och hade en personlig tekniker knuten till sig, Patrik Karlsson. – Han kunde inte fråga mig hur jag ville ha bilen inställd, men jag kunde tala om vad som var fel! Patrik var även med ut på sträckorna och observerade hur bilen uppförde sig.


Läs också:
»
Andra utställarbilen klar för långfredagens ”Konst & Rally”, en Opel Ascona B Appendix K.
» Första utställarbilen klar till ”Konst & Rally” på långfredag, Opel Astra GSI 16V, gr.H.

Publicerad: 2025-03-20 18:49






1300 Rallycup summerar finfina Badhotelletrallyt.
© emotorsport.seFolkfest i Tranås när Badhotelletrallyt kördes, ca 180 bilar kom till start och nio av dom i 1300 Rallycup. Fyra olika sträckor som dessutom var onotade skulle köras denna lördag, och den första var ca 2 mil lång. Lucas Axelsson med Victor Larsson bredvid sig öppnade bäst och vinner SS1 före Lucas C...

Publicerad: 2025-05-19 21:05


Mille Johansson i delad ledning av Junior WRC efter kämpigt Rally de Portugal.
© Marco Rimola.20-årige Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren2 Johan Grönvall från Arvika kämpade sig tillbaka efter en bitvis tuff tävling i Junior-VM (Junior WRC). I Rally de Portugal slutade dom tvåa. bara 13 sekunder från seger, efter att ha rullat sin bil under fredagsetappen.

Tävlingen började ...

Publicerad: 2025-05-19 20:37


WRC tabellerna efter Rally de Portugal - Oliver och Mille med i guldkampen!
© Junior WRC / M-Sport.Fem av fjorton WRC deltävlingar avverkade, i tabellen är det Kalle Rovanperä som börjar knapra in på Elfyn Evans ledning, 30 poäng mellan dem inför kommande starter. Upp som ny trea är Sebastien Ogier som tävlar på deltid, två poäng bakom Kalle inför fortsättningen där dem båda möts på Sardinien i j...

Publicerad: 2025-05-18 21:57


Solberg fick äntligen fira segern i Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Tredje gången gillt! Rallyföraren Oliver Solberg lyckades äntligen vinna VM-tävlingen i Portugal under söndagen.

För två år sedan ådrog han sig ett tidsstraff som kostade honom segern, och förra året kraschade Solberg och kartläsaren Elliott Edmondson ur VM-deltävlingen. Båda gångerna var duon i ...

Publicerad: 2025-05-18 20:23


Foto från Badhotelletrallyt.
© emotorsport.seTranåsklubben Team Skogsåkarna firar 50 år som klubb, en del i årets aktiviteter var Badhotelletrallyt med fyra fina och omtyckta sträckor, den första en lång, kuperade och krokig sträcka. Rallyklassikerna och RM-serien för de äldre bilarna inledde startfältet, ihop med Bilsport Rally Cup, 1300 Rall...

Publicerad: 2025-05-18 18:50


Mille och Johan tvåa igen - ny kamp med vinnaren Taylor Gill.
© M-Sport / JWRC.Mille Johansson och Johan Grönvall öppnade bra i Rally de Portugal, men en rullning kostade 20-talet sekunder på fredagen, lika så rann sekunder iväg när de blev utan bromsar och även en sen inklockning gav tio sekunder extra.

Svenskarna har kämpat och likt i premiären på hemmaplan i Sverige ploc...

Publicerad: 2025-05-18 15:21


Ogier kör hem Rally de Portugal före Tänak och Rovanperä.
© Toyota Gazoo Racing.Toyota Gazoo Racing fortsätter starkt i WRC serien, segern i Rally de Portugal kör Sebastien Ogier hem efter en stark helg där Ott Tänaks servoproblem bäddade för konkurrentens seger.
Sebastien rattar hem segern, slutligen på 8,7 sekunder före Ott Tänak som hittade till rätta på söndagen och gav hö...

Publicerad: 2025-05-18 14:46


Äntligen WRC2 seger för Solberg i Rally de Portugal.
© Oliver Solberg Rally.Den sjätte och sista sträckan för etappen i Rally de Portugal är avverkad för de tidiga ekipagen i startfältet, först ut på banan topp tre i WRC2 klassen - det blev Svensk seger genom Oliver Solberg med Elliot Edmondson i högerstolen på en Toyota GR Yaris Rally2. Ihop med Finska Printsport fick sven...

Publicerad: 2025-05-18 14:33


Hällefors MK´s RS serie körde vidare med Vårsprinten.
© emotorsport.seVårsprinten hos Hällefors MK ingående i HMK´s RS-serie under lördagen med totalt tre sträckor. Peter Johansson tog hem segern före Jon Johansson, tredjeplats i A-4wd klassen för Johan Ackesten. Sören Svensson före Erik Pettersson bland B-förarna och Måns Lindell före Mattias Ackesten för C-förarna.
...

Publicerad: 2025-05-18 10:04


Sommarspecialen avgjordes på Gotland.
© emotorsport.seGotlands DM rullade på med Gotlands MF BK som arrangör när Sommarspecialen gick över totalt fyra sträckor. På samma totaltid ses Sebastian Johansson som vinnare av Trimmat 2wd och Lars-Åke Hägglund i 4wd klassen.

För Sebastian togs klassegern 13,9 sekunder före Alexander Nordahl på B-licens i For...

Publicerad: 2025-05-18 09:50


Tidigare nyheter:
Mille och Johan tvåa igen - ny kamp med vinnaren Taylor Gill.
Ogier kör hem Rally de Portugal före Tänak och Rovanperä.
Äntligen WRC2 seger för Solberg i Rally de Portugal.
Hällefors MK´s RS serie körde vidare med Vårsprinten.
Sommarspecialen avgjordes på Gotland.
Axelsson snabbast totalt, körde hem Badhotelletrallyt.
Tänak föll med servoproblem - Ogier och Solberg VM ledare - Mille JWRC tvåa.
Andervang körde hem Björn Waldegårds Minne efter jämn kamp.
Johannesson snabbast totalt i Varvloppet - Haag bäst i 2wd.
Badhotelletrallyt, Björn Waldegårds Minne, Varvloppet & Rally de Portugal, några av lördagens rally att följa.
Tänak leder, Solberg leder, Mille tvåa i JWRC - fredagen i Rally de Portugal.
Stjärnspäckat startfält för Rally-SM i Royal Rally of Scandinavia.
185 åkare till Badhotelletrallyt, 50-års jubileum med Klassiker och Bilsport Rally Cup.
MK Rimo med Björn Waldegårds Minne, 120-talet åkare tävlar!
Tänak snabbast genom ss1 i Rally de Portugal!
35 anmälningar inne till SM Veckans rallysprint - max 40 platser ges.
Programförsäljningen för Björn Waldegård Minne är igång.
Vara inleder 2025-års SverigeSerie i VOC Mekonomen Rally.
Sesks bäst på shakedown inför WRC Rally de Portugal - dubbelt Svenskt i WRC2.
Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 28-31/05


Rally SM:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM 29-31/05


Rally VM - WRC:
Rally Italia Sardegna 05-08/06


Svenska RallyCupen:
Rally Uppland 24/05




Foto:
Badhotelletrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten Legends.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.