____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Nytt år och ny säsong runt hörnet.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
PRESSRELEASE

VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte riktigt tänker på när man jämställer oss med andra cuper. SverigeSerien är en Cup, VOC är en klass med allt vad det innebär också i arbete. Som sagts tidigare: Hur mycket är det nog bara Carleric, hans fru Monica, jag och Lotta som vet och förstår.

I år har vi till exempel haft jobbet med en ny sanktion för klassen som den här gången är på sex år. Ett jättebra och smidigt samarbete med SBF Svensk Bilsport både vad gäller Rallyutskott och tekniksida underlättade lyckligtvis den processen.

En större utmaning var de nya besiktningsregler som tillkommer nästa år. Detta efter en EU-anmälan om att SBF inte ska få ha monopol på att besikta in rallybilar. Med EU inblandade vet man aldrig vad som kan hända och det var på väg att gå helt på tok. Regler var på väg som i praktiken skulle göra det omöjligt att besikta in en ny VOC efter att reglerna trätt i kraft. Det skulle ha blivit en katastrof inte bara för oss som klass utan också för rallysverige eftersom att det skulle inneburit att landets enskilt största klass sakta men säkert skulle dött sotdöden.

Ett fantastiskt vaket intiativ av Pär Karlsson sekonderad av Raymond Johansson på förbundet som kopplade ihop klassansvarig direkt med Transportstyrelsen i ett avgörande möte räddade situationen. Stort tack till er även om det förstås kändes lite motigt att lusläsa 110-120 sidor myndighetstext och i huvudet matcha allt som stod där mot vårt reglemente så var det ju mer än värt insatsen nu när allt gick bra.

Återhämtningen efter Coronapandemin tog längre tid än alla hade trott. Ett förmodat ”uppdämt behov att köra rally” blev istället en sakta stegvis återgång till ett mer normalt läge under säsongen även om våra A-förare fortfarande verkar ha lite svårt att komma igång igen. Så kom igen A-förare 2025!

Krig i vårt närområde, energikris och fortsatt inflation som gjort allt från resor och drivmedel till övernattningar, däck och bildelar mycket dyrare i ett nafs har förstås en fortsatt dämpande inverkan på startfälten även om just drivmedelspriserna dämpats, och generella inflationens ohämmade galopp på alt annat också backat till mer normala nivåer så går ju inte priserna ner utan ligger kvar på höga nivåer.

Samma prisrusning på allt tvingar våra fantastiska och hårdarbetande arrangörer att höja startavgifterna för att överhuvudtaget få ihop budgeten på plus. Dessa höjda avgifter leder i sin tur till ytterligare minskande startfält, helt enkelt en negativ spiral.

Rimligt att förmoda är att detta skulle slå hårdare på vår klass där det stora flertalet kör helt utan eller med begränsat sponsorstöd. Privat-/familjeekonomin slår så att säga direkt på rallybudgeten. Ökade uppvärmingskostnader, ökad bränslefaktura för privatbilen och ökat matkonto blir hos oss också en direkt belastning för rallyåkandet.

Sett till den bakgrunden så är det starkt att återigen kunna konstatera att vi inte tappat mer procentuellt än andra klasser. Men! Vi är ju en jättestor klass, landets största enskilda så när vi tappar startande så syns det tydligare… 30% av 10 är 3, 30% av 30 är hela 9.

Trots dessa lite bitvis dystra ord så kan vi se tillbaka på ett år där klassen landade en jättefin SverigeSerie. Och vi kan kan se fram emot ett 2025 då klassen definitivt kommer att göra detsamma. Klassens trettiosjätte säsong! Helt unikt i hela rallyvärlden.

Stort tack också till klassens partners för er uthållighet, även ni som pausat lite under det gångna året: Mekonomen förstås men också Släpcenter, KBT Safety, JB Engine, Barth Motorsport och Thorsells Reklam. Allas ert stöd är ovärderligt. Tack för att ni funnits och finns kvar med ert stöd trots prövningarna vi alla utsatts för de gångna åren.

Vår klass är sedan årtionden en ryggrad för i stort sett varje rallytävling och cup i vårt avlånga land, det ska vi fortsätta att vara. Tillsammans skapar vi framtiden, och framtidens rallyförare.

Låt oss denna juletid också lyfta våra blickar och skicka en tanke till medmänniskor som lever med krig som sin vardag. Vem hade trott att vi skulle tvingas se krig i Europa igen. Dessa medmänniskors dagliga undbäranden är bortom allt vi som levt i fred i mer än 200 år kan föreställa oss. Sett i det ljuset så är ju trots allt våra bekymmer och utmaningar minst sagt av begränsad art.

Med detta vill vi från klassens sida bara önska alla en riktigt God Jul och ett synnerligen Gott Nytt År!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Rallye Sanremo:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][Anslagstavla]
Lövdansen:[Resultat][Info]
SSRC-finalen:[Resultat]
Historic Rally of Asturias:[Resultat][Anslagstavla]
Central European Rally:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Info][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2024-12-21 12:29:25






Just nu guldläge för Gill i Junior WRC - bronsplats för Mille.
© Junior WRC / M-Sport.Junior WRC kampen närmar sig slutet, sex sträckor avverkade under lördagen. Ali Turkkan håller täten i rallyt med 36 sekunder till Taylor Gill och Mille Johansson som skiljs åt med 1,7 sekund.

När de 14 sträckorna körts har Taylor och Mille vunnit fem var och Ali en färre - bara de tre som gör up...

Publicerad: 2025-10-18 19:56:14


Rovanperä och Solberg VM ledare i Central European Rally - Mille trea i JWRC.
© Oliver Solberg Rally.Lördagen till mål i Central European Rally, en dag där Sebastien Ogier körde av under förmiddagen och bröt ur ledning - skulle VM poängen delats ut ikväll hade Fransmannen plötsligt legat trea i tabellen - imorgon omstart och jakt på bonuspoäng.

Rovanperä mot segern.
Andra vändan över da...

Publicerad: 2025-10-18 18:34:49


Grahn snabbast genom SSRC-finalen.
© emotorsport.seÄlmhults MK körde SSRC-finalen, en sträcka på 5,5km kördes dubbelt inne på Millebygden innan Svenska SprintRallyCupen kunde summera säsongen. Snabbast totalt på båda åken var Adam Grahn som efter de båda vändorna var tre sekunder före Jens Hvaal - båda åkandes Skoda Fabia RS för JC Raceteknik. Tredj...

Publicerad: 2025-10-18 16:58:04


Chribbe vann Lövdansen, Jakobsson bäst av de onotade.
© emotorsport.seSMK Nyköping med Lövdansen under lördagen för Södermanland / Västmanlands DM, 7-klubbars och Finess Onotade Rallyserie. Totalt sex sträckor för dagen, två av dem användes då dubbelt. Arrangörsklubbens Christoffer "Cribbe" Haglund var snabbast totalt, men då körde han också på egna noter precis som t...

Publicerad: 2025-10-18 15:37:04


Rovanperä förbi när Ogier träffade träd - Solberg i topp - tufft för Mille.
© Toyota Gazoo Racing.Förmiddagens vända på lördagens tre sträckor av Central European Rally avverkad, direkt fick Sebastien Ogier lämna över ledningen till Kalle Rovanperä när dagen startade.

Ogier bryter.
Nya tag för Ogier på ss2 att vänta, men 18km in understyrde han ut på hala löv, träffade ett träd hårt ...

Publicerad: 2025-10-18 13:12:02


Över 200 åkare till Novemberskölden, anmälan stänger imorgon.
© emotorsport.seAnmälningslistan har passerat 200 ekipage, under fredagskvällen 201 exklusive fyra föråkare och en debutant. Det handlar om Nässjö MK´s höstklassiker, Novemberskölden som final i Bilsport RallyCup - anmälan stänger söndag kväll klockan 17:00.

Just nu bjuder Ungdomsrally på nio ekipage och 37 besä...

Publicerad: 2025-10-18 10:08:23


Följ lördagens Lövdans, SSRC-final, Central European Rally och Rallye Sanremo.
© emotorsport.seLövdansen hos SMK Nyköping med 25km på totalt sex sträckor körs med 70-talet ekipage under lördagen, det blir final för Södermanland / Västmanlands DM, 7-klubbars och Finess Onotade Rallyserie - första start redan 09:45.

Finalhelg hos Älmhults MK när SSRC-finalen körs med just Svenska SprintRally...

Publicerad: 2025-10-18 06:01:47


Carlberg nöjd med fredagen i nya Opel Mokka GSE Rally - snabbaste 2wd bil i VM tävlingen.
© Calle Carlberg Motorsport.Calle Carlberg kör i helgen Central European Rally i samband med WRC och ADAC Opel e-Rally Cups deltävlingar i Tyskland, Tjeckien och Österrike under helgen.

Calle kör som föråkare inför den eldrivna Opel-serien, han gör det i nya Opel Mokka GSE Rally - också det en elbil som kommer ersätta dagen...

Publicerad: 2025-10-17 21:33:53


Junior WRC tabellen just nu - rekordjämnt med Turkisk guld - Mille tabelltrea.
© Junior WRC / M-Sport.Junior WRC klassen är stenhård - efter de åtta första sträckorna så är VM tabellen just nu spännande - tre förare inom 1 poängs marginal i de preliminära beräkningarna. Fyra av de bästa resultaten räknas och i finalen dubbla poäng för resultatet.

En poäng skiljer om medaljerna.
Om VM meda...

Publicerad: 2025-10-17 20:30:17


Ogier leder Central European Rally - Oliver toppar WRC2 & Mille Junior WRC tvåa.
© Junior WRC / M-Sport.Fredagen avverkad i Central European Rally - Kalle Rovanperä öppnade eftermiddagen med två sträcksegrar, avslutade med tredje tid där Elfyn Evans var vassast. Totalt efter dagen står Sebastien Ogier som ledare 0,6 sekund före Kalle Rovanperä efter drygt en timmas körning.

Evans upp som trea.

Publicerad: 2025-10-17 19:33:50


Tidigare nyheter:
Carlberg nöjd med fredagen i nya Opel Mokka GSE Rally - snabbaste 2wd bil i VM tävlingen.
Junior WRC tabellen just nu - rekordjämnt med Turkisk guld - Mille tabelltrea.
Ogier leder Central European Rally - Oliver toppar WRC2 & Mille Junior WRC tvåa.
Publiktips inför morgondagens Lövdans hos SMK Nyköping.
Ogier i topp - Solberg leder och Mille tvåa i Junior WRC under Central European Rally.
Sydlig sprintfinal med SSRC-finalen.
SMK Nyköping avslutar rallyåret med 80-talet bilar i Lövdansen.
Följ Mille och Oliver genom fredagen i Central European Rally.
Mille toppar Junior WRC efter ss2, värste konkurrenten punkterade.
Så körs ERC-serien 2026 - Sverige först ut i Junior EM.
Nytt treårsavtal med FIA ERC – datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2026.
Neuville snabbast på shakedown - Solberg och Johansson igenom.
Andervang om helgens Havellandrallye - avåkning, nya däck, mörker och totalseger.
Marknadsnatta hyllas av Boxholms Skogar, skogsbolaget ser positivt på tävlande.
Dags för shakedown inför Central European Rally, WebTV & Resultat från 8:00.
Shakedown imorgon bitti inför Central European Rally.
Mer erfarenhet på asfalt för världsmästare Solberg.
Wheatley ny sportchef för WRC satsningen i Hyundai Motorsport.
Reiersen i listan för helgens Rallye Sanremo.
Startfält, sträckor och länkar inför Central European Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.