NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Niklas Falk/Svensk Bilsport
© Niklas Falk/Svensk Bilsport
Madicken Swärdh leder JSM Standard.
Rally-SM lyfter Junior-SM med treårig satsning på större startfält.
PRESSRELEASE

Svensk Bilsport storsatsar på juniorerna i Rally-SM, och gör en nysatsning för att lyfta Junior-SM under säsongerna 2025-27. Fokus ligger på att skapa förutsättningar för ett stort startfält i en stenhård tävlingsmiljö där talang, seriöst och hårt arbete i kombination med samarbete och stöd ska ge ett lyft för det viktigaste svensk rallysport har: Juniorerna.

Visionen är att skapa ett JSM med stora startfält och stenhård konkurrens baserat på rimliga kostnader, enkel teknik och en kultur av samarbete vid sidan av tävlandet.

Satsningen på Junior-SM (JSM) är minst treårig, med målet att ha minst 25 startande som kör hela mästerskapet, helst redan 2025 men åtminstone 2026-2027.

Förarnas ålder i JSM är 18 år, till och med det kalenderår de fyller 24 år.

Nyckelfokus: Sportsliga och ekonomiska förutsättningar
För att säkerställa att så många som möjligt kan delta, kommer klass Standard att utgöra den enda klassen för juniorer i JSM. Standardklassen, där man tävlar med Homologerade Grupp F-bilar, är en plattform med:
- Överkomliga bilkostnader: Fler har råd att köpa eller bygga en bil, och krascha den utan att riskera att hamna i stora ekonomiska svårigheter under lång tid.
- Hanterbara driftskostnader: Det är ekonomiskt möjligt för fler att underhålla och tävla.
- Enkelhet och tillgänglighet: Bilarna kräver inte specialkunskap eller specialdelar för att tävla. De kan byggas och underhållas utan unika komponenter från specifika tillverkare.

Lockande prispengar och förmåner.
För att göra mästerskapet än mer attraktivt, erbjuder Junior-SM:
- Prispengar: Storleken på prispotten beror på antalet deltagare. Vid ett fullt startfält kommer juniorerna tävla om en prispott på minst 200.000 kr.
- Utbildningar och tester: De som kör hela mästerskapet ges möjligheter att delta i gemensamma utbildningar och tester.
- Media- och PR-paket: Varje tävlande i mästerskapet får en dedikerad möjlighet att visa upp sig genom ett media- och PR-paket.

Inga hinder för juniorer att tävla i befintliga bilar.
Förare som tävlar i trimmade bilar i 2WD-klassen kommer inte kunna tävla om medaljer i JSM, utan tävlar då i Rally-SM. JSM-medaljerna, och programmet med stöd för juniorer, riktas till tävlande med standardbilar.

Trimmade tvåhjulsdrivna bilar är häftiga och uppskattas av många. Men en snabb Grupp H- eller R-bil kostar idag flera hundratusen kronor, och har många dyra komponenter som kräver regelbundet underhåll för att undvika kostsamma reparationer. För att fler unga förare ska få chansen att tävla i SM redan i tidig ålder, ligger fokus i JSM framöver på den kostnadseffektiva och förhållandevis enkla standardklassen Grupp F.

En kultur av sammanhållning och konkurrens.
Visionen för det "nya" JSM bygger på tanken om samarbete och ömsesidigt erfarenhetsutbyte vid sidan om tävlingarna. Svensk Bilsport och Styrgruppen för Rally-SM strävar efter att utveckla en stark "vi-kultur" bland juniorerna, samtidigt som stenhård konkurrens under tävlingarna uppmuntras. Denna unika kombination av sammanhållning och konkurrens kommer att öka våra juniorers styrka och konkurrenskraft på den internationella arenan.

Hans Bååth, medlem i Styrgruppen för Rally-SM, säger:
"Styrgruppens beslut baseras på det faktum att alldeles för få juniorer satsar på JSM. Vi vill skapa ett JSM där så många som möjligt får chansen att visa sin snabbhet och sin talang. För det krävs en kostnadsnivå som inte bara några få klarar av att finansiera."

"Efter 35 år som amatörförare och 15 års arbete inom professionell motorsport har jag sett många satsa stora pengar i hopp om att skapa resultat, bli upptäckta och etablera sig internationellt som betalda förare. Tyvärr ser inte motorsporten ut på det sättet. Det är ytterst få som kör gratis eller får betalt för att tävla. De allra flesta drar ihop varenda krona till sitt tävlande. I det perspektivet vill vi se fler som slåss om JSM-medaljerna. För att fler ska ha råd krävs lägre kostnader."

"I det nya JSM kommer talang och hårt arbete att belönas, inte ekonomiska resurser. Klass Standard blir då rätt för JSM. Det går att bygga en vinnarbil för mindre än 150.000 kr. och då har du i princip en Grupp H-bil förutom drivlina, bromsar och fjädring för en halv miljon. Dessa bilar möjliggör tävlande utan stora ekonomiska risker och utan dyra eller svårfunna komponenter."

"Grupp F innebär att fler kan tävla utan ständig oro för karriär och privatekonomi. Det är bilar som gör det möjligt att tävla ofta och på så sätt få många mil i kroppen. Våra internationellt framgångsrika förare har ofta kommit via enklare bilar som folkrace och VOC."

Uppdaterade regler och information kommer att publiceras under hösten. Men redan nu är det hög tid att fixa bil och resurser för att tävla i Junior-SM 2025.


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-08-06 22:40






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.