NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Rasmus Holm framför sin vinnande Volvo 940 grupp H. Att höra sången från en trimmad 940:e kan ge rysningar! Bor man i Hällefors så förpliktar det nästan, då Emil Karlsson inte längre bor kvar där.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Som sagt, allt var inte guld och gröna skogar till att börja med. Rasmus fick lära sig den hårda vägen, men snart skulle resultaten komma! Öppningen i byggnaden bakom till höger är rallygaraget med lyft som Rasmus hyr tillsammans med några kamrater.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
När Rasmus öppnar huven så träder en riktig volvo-fyra på 2,5 l fram. Med dubbla Weber ger motorn bortåt 260 hk. Det ser väldigt fräscht ut, han har ordning på grejerna Rasmus. Är den konkurrenskraftig, frågar jag? – Ja, i C och B, men som A-förare saknas det 50 hk, säger han. Men ekonomin tillåter inte och jag tycker det är viktigt att satsa på väghållningen.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Som B-förare ökade konkurrensen ett snäpp.
– Ja, det var ett helt annat tempo, märkte Rasmus. I handen delar av det trasiga bromsok-fästet bak som gjorde att han fick bryta Marknadsnatta förra året. Han låg då på en 2: a plats i svenska rallycupen 2WD trimmat som B-förare. Emil Karlsson har tillverkat ett nytt fäste åt mig, tack för det!
Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.

Hällefors nästa! Den vi ska träffa nu är killen som alldeles nyss gift sig och är tvåbarnsfar. Med en väl kontrollerad sladd och vänster framhjulslyft, bäddade han för seger totalt i HMK:s sprintserie 2024 i B-2WD. Hans namn är Rasmus Holm och kör för Hällefors MK i en koboltblå Volvo 940 grupp H.

När jag hade åldern inne att vara kartläsare så köpte farsan en Volvo VOC:are, det var så det började.
Men jag tror han ångrar sig, det blev några dyra år, säger Rasmus och skrattar. Första tävlingen som kartläsare var 2012. Första tävlingen jag körde var i Eskilstuna hösten 2013, i gropen. De två första sträckorna gick bra, sedan hamnade vi på taket!
Jag fick en sladd och visste inte riktigt hur jag skulle reda ut det, minns Rasmus! Pappa sålde bilen som rullad.

Ny bil.
Jag fick en väldigt fin julklapp, en rallybil. Vi kom igång igen att åka tävling. Men jag var ju het på gröten och tyvärr slutade det med att vi tog en telefonstolpe i Laxårallyt. Bilen fick vi aldrig ordning på så den blev avyttrad. Skaffade ytterligare en 240 som vi åkte några tävlingar med. När man lyssnar så förstår man vilken rallyerfarenhet Rasmus tidigt skaffat sig. Allt tack vare sin snälla och förstående pappa, Per Kvarnström!

Satsade på Sverigeserien i Volvo 940 säsongen 2015.
Det var hård konkurrens, Elias Lundberg, Isac Nordström med flera. Jag gillade 940:n, det var Alf-Göran Hagelins jag åkte i. Tyckte den var stabil och lättkörd. Hur gick det?
- Jag tror jag blev trea efter Elias och Isac, men det hade varit roligare och vinna, säger Rasmus och skrattar.
Pappa har verkligen ställt upp och bidragit till mitt rallyintresse, men allt har en gräns! Jag skulle få börja finansiera själv och det var inte så lätt.

PG:s kartis Anders Fredriksson ifrågasatte.
Vi kom igång igen i en trimmad 240 jag köpt av Hasse Flodin i Motala. Den gick jättebra! I Götenerundan 2019 som C2WD kom Anders Fredriksson fram till mig inför sista sträckan. Han läste då åt Amund Skoglund.
- Varför klassar du inte upp dig, sa han. Vad menar du, svarade jag?
- Varför klassar du inte upp dig!
Det är ju första tävlingen jag åker i C, svarade jag.
- Nej, det är det inte alls! Så fort som ni åkt och vi inte hänger med, kan det inte vara det!
Jag hade Pontus Lönnström som kartläsare, han var superduktig. Rasmus slog på sista sträckan Emil Karlsson med två tiondelar och hade 12:e snabbast tid totalt av 202 startande.
- Men i Laxårallyt 2 veckor senare blev det skrot av bilen då jag bredsidade in i en stubbe, den bilen fick jag aldrig ordning på igen, tyvärr.

Full satsning på Svenska RallyCupen 2022.
Jag gjorde en bra affär med Jens Sjöström Malung och då blev det den här Volvo 940:n. Egentligen skulle vi satsa på J-SM med den, men så kom pandemin och det rann ut i sanden. Sedan blev jag för gammal! Men 2022 skulle resultaten komma i klass 2WD som C-förare! Seger i Jubileumssprinten Laxå, Noratrofén, Bresontrofén, Kullingstrofén, EMK-Kannan, och Rikspokalen. Andra plats i Kopparsvängen och i Laxårallyt. Rasmus vann Svenska RallyCupen C-förare trimmat av bara farten!

Lite besviken över säsongen 2023.
Målet var nu att vinna B-förare 2 WD. I Götenerundan blev vi 7:a, 15,9 sekunder upp till ettan. I Gästabudstrofén 3: a med 19,3 sekunder upp till seger. Det gick stadigt bättre och i Emiltrofén kom vi 2: a med 4,5 sekunder upp. Därefter EMK-Kannan, där lossade kardan fram efter SS1 och slog sönder golvet. Sist i Marknadsnatta gick fästet för bromsok bak av! Då var det kört. Jag slutade trea i klassen! När man sitter och lyssnar på Rasmus så här, känns det som om han inte riktigt förstår hur bra han är!

Stjärnkartläsaren Christian Ohlsson Forshaga MC.
Det var under en test vi träffades. Han hade ingen kartläsare och undrade om jag ville ställa upp i Götenerundan 2022. Jag visste vem han var, att han åkte snabbt. Jag kan säga att han kör bilen på attack. Han är en fantastisk chaufför, skicklig! Han åker brutalt, har högt tempo. Har lätt att få med sig farten ur alla kurvor. Han gör kurvan väldigt tidigt, han vrider upp mycket på sladd in i böjen, men i böjen har vi hjulen i drivspåren med full fart ut!

Rasmus har kapacitet.
Han är jätteduktig på att ta ut max av bilen, han har kanske inte den vassaste. Men har förmåga att krama ur allt. En styrka han har är då det inträffar något oförutsett, han slutar aldrig att köra bil.
Det var i Götenerundan förra året, han uppfattade inte att jag sa höger 2, utan trodde jag sa höger 5! På krönet la han i en högre växel. Jag ropade högt 2, 2! Snabbt växla han ner och full fart mot diket med baken och sidan av bilen i vallen. Vi hade lika gärna kunna rulla 15 varv där. Men han redde ut det!
Jag är mycket imponerad av Rasmus, stolt över att ha fått åka med honom, avslutar Christian Ohlsson med erfarenhet att ha kartläst över 250 tävlingar.

Rasmus tackar sponsorerna och Alexandra.
Uppemot 60 tävlingar har det blivit för Rasmus i Volvo de här åren, inte dåligt! Rasmus vill passa på och tacka sina sponsorer. Jag har fått hjälp med däck och bränsle. Utan den hjälpen hade det inte fungerat. Också min nyblivna fru Alexandra, som brukar läsa karta åt mig ibland. Utan hennes förståelse skulle det aldrig gå! Avslutningsvis säger Rasmus att tid och lust inte räcker till för tillfället, vilket man kan förstå. Men vi ska köra Koppartunnan, helgen före utställningen i Järnboås. Sen vet man aldrig …

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC och Rasmus Holms välljudande Volvo 940 grupp H.
Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.

© Nils-Brage Pettersson
Rasmus Holm är ingen mekaniker.
- När jag får problem ringer jag Emil Karlsson. Han skruvar över telefon åt mig, han har lösningar på allt, mycket skicklig! Däremot är Rasmus en mycket snabb förare i sin koboltblå Volvo 940 grupp H.
- I snabba rallyn brukar jag hänga med bra, säger han! En lockande tanke att tänka skulle vara, om Rasmus hade 50 ytterligare hästar till sitt förfogande, eller hur?


Läs också:
»
”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.

Publicerad: 2024-07-17 09:07:55






GK Door Team Sweden vinnare i SM seriens teammästerskap.
© emotorsport.seEtt mästerskap för team har ingått i Rally SM under säsongen, ett lite undanskymt mästerskap för de sex teamen som anmält sig för säsongen.

Vinner mästerskapet gör GK Door Team Sweden som plockade 94 poäng under året genom att plocka fulla poäng i tre av fem deltävlingar. De har även tillhört top...

Publicerad: 2025-09-16 14:29:22


Sex sträckor, Klassiker & Bilsport Rally Cup, sträckbeskrivning inför Rally Vetlanda.
© Vetlanda RRC.Rally Vetlanda med närmare 49km på sex sträckor den 4:e oktober, Vetlanda RRC som arrangör och på plats Bilsport Rally Cup, Klassiska & Historiska Rallycuperna samt RM för Historiska Rallybilar. Men vad kan då de tävlande vänta sig av sträckorna, vi låter arrangören beskriva.
- Vi kan börja med ...

Publicerad: 2025-09-16 10:52:14


Andervang summerar Eurol Hellendoorn Rally, femma totalt trots avåkning och felaktigt däckval.
© Privat.Fredag och lördag kördes Holländska Eurol Hellendoorn Rally, Stig Andervang och Sven Hakkesteeg körde rallyt. Tävlingen var lång, 16 sträckor med en längd på 155km. Fyra av dessa kördes i mörker samt delvis i regn.

De startade med en femtetid på ss1 men på ss2 försvann tid, ett förarmisstag.
- <...

Publicerad: 2025-09-16 08:56:46


60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
© SMK Hörby.På lördag den 20 september firar SMK Hörbys rallyklassiker, ”TV-Svängen” 60 år. Det hela började klockan 19.00 den 2 oktober 1965 när SMK Hörbys tävlingsledare Mauritz ”Macke” Elofsson flaggade iväg Hässleholmarna Bertil Lind/Anders Ericssons som hade startnummer ett på sin Ford Cortina GT. Med dett...

Publicerad: 2025-09-16 05:55:38


Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
© Roger Fransson.Precis som införsnacket slog fast så blev det en riktigt fin tävling i Nora. Magnus ”Linkan” Lindqvist som numera satt Fredrik Rudmalm i sin högerstol visade gammal fin storform och vann högsta elitklass A/B. Cup C vanns som väntat av Mathias Hansson och co-driver Tobias Holmström, dessutom vann duo...

Publicerad: 2025-09-15 16:54:25


WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
© Jaanus Ree / Red Bull Content Pool.Rally Chile Bio Bio blev en succé för Toyota som tillverkare och Toyota Gazoo Racing som team - genom Sebastien Ogier säkrade man segern och är nu enskilt mest vinstrika tillverkare i WRC serien genom tiderna. Inför helgen delade man platsen med Citroen som inte längre tävlar i huvudklassen.

Ogie...

Publicerad: 2025-09-15 13:05:39


Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
© Toyota Gazoo Racing.Sådan fader, sådan son. Oliver Solberg (23) följer sin pappa Petters fotspår och säkrade sin första VM-titel i rally i helgen.

På söndagen firade Oliver och kartläsaren Elliott Edmondson VM-titeln i den näst högsta nivån i rally-VM efter de säkrat segern i Rally Chile i säsongens sista av sju kva...

Publicerad: 2025-09-15 12:23:42


Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
© emotorsport.seRally SM final med South Swedish Rally i Olofström, totalt nio sträckor, alla under lördagen när de 50-talet åkarna gjorde upp. En spännande kamp och bra med publik i skogen när rallyt avgjordes.

Segern totalt till Kalle Gustafsson, i nationella 4wd vann Adam Grahn. För 2wd Patrik Hallberg och i ...

Publicerad: 2025-09-15 10:55:30


Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
© emotorsport.sePå onsdag kväll stänger anmälan för finalen av Svenska RallyCupen, det handlar om Marknadsnatta hos Västra Östergötlands MK. Fyra sträckor på 46km väntar den 27:e september då även Östergötlands, Smålands, Gotlands och Stockholms distrikt kör om poäng. Just nu 90 anmälda men det finns gott om plats ...

Publicerad: 2025-09-15 09:01:13


Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
© Tuthill Porsche.När anmälningslistan till East African Safari Classic Rally släpptes under fredagen, en vecka för sent, visar den på 59 ekipage för vinterns rally. Den 5-13:e december avgörs rallyt, åtta tävlingsdagar med 228 mil special fördelat på 24 sträckor - ett snitt om 9,5mil per sträcka! Halva fältet består...

Publicerad: 2025-09-15 06:02:44


Tidigare nyheter:
Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
Andervang femma i Holländska Eurol Hellendoorn Rally, nu väntar Svenskt grus.
Ogier vinner i Chile och tar VM ledning - Solberg klar WRC2 mästare.
Solberg och Edmondson mästare, körde just hem Rally Chile Bio Bio.
Grahn snabbast även söndag, vinner YRC-Sprinten.
Solberg 8,8km från WRC2 guldet, Ogier går för VM ledning - en sträcka kvar!
Foto från South Swedish Rally, del 1.
Rådström, Johansson, Berg och Larspers SM vinnare 2025.
Eddie vinnare i Ungdomsrally, snabbaste Standard i Addinol Sprinten.
Larsen snabbast, Svenskarna bra med i Trimmat 2wd.
Pettersson körde hem Addinol Sprinten.
Rafflande guldstrider när Rally SM avgjordes i Olofström.
Dubbelt Toyota - Ogier och Solberg leder i Rally Chile Bio Bio.
Kalles första SM seger - South Swedish Rally tog SM till mål.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.