NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den skicklige och blott 22 år gammal VOC:åkaren Oscar Östlund vid sin snabba och fräscha Volvo 240. Den är gediget byggd av Frank Hoffman. Frank som för övrigt är en av läromästarna bakom Oskars karriär som rallyförare, förutom pappa Anders förstås! – Jag började läsa karta åt Frank när jag var 13 år fram tills jag blev 16, berättar Oskar.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
I det här garaget finns det resurser för att meka rallybil. Titta i taket, den smala trälisten som bildar en rektangel efter bilen. Där hängde man upp ett draperi då grannen Klas Nerelius lackerade om bilen till att bli i det närmaste nyskick! För övrigt finns plats för ytterligare en bil. Ja, upphissad på lyft står reservbilen strax bredvid.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
När Oskar startar upp bilen för att backa ut, tycker jag det låter lite som en Grupp H nästan. Men det är ju Volvo-Power vi pratat om.
– Vi har varit nere i Kinna hos DW Autokonsult, berättar Oskar, han är bra på att få ur hästar i motorn. Den ger 161 hk på bakhjulen och ett vridmoment på 240 NM. Annars är det optimering av mått och balansering som gäller. Det har JB Engine stått för.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Oskar kör på Yokohama och tackar alla snälla sponsorer för deras stöd.
– Kan faktiskt starta tävlingarna på nya däck, det är jag tacksam för, säger Oskar. Den blanka fina tankplåten och de ilsket röda stänkskydden kan nog snabbt bli synbara om man inte åker tillräckligt fort på sträckorna, kan jag tänka mig!
”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.

Biverud nästa! Nu ska jag träffa en kille som kör en VOC:are som bara den! En blivande ekonom som har ett år kvar på Örebro Universitet. Vi ska träffas hos föräldrarna som bor vid den kända specialsträckan ”Biverud”, strax utanför Örebro. Hans namn är Oscar Östlund och kör för Hällefors MK.

Ett proffsgarage.
Jag närmar mig Biverud och på vänster sida tonar en vit fin garagebyggnad upp med grusplan framför. Det ser i det närmaste lite idylliskt ut. Jag hälsas välkommen av Oskars pappa Anders som berättar att det tidigare var en liten affär här. Men nu inhyser det ett proffsgarage för rally.

Första bilen köptes i Järnboås.
Oskar spelade fotboll för BK Forward i Örebro men ett korsband gick av och då blev det stopp. Istället handlades det in en rallybil. Bilen köptes i Järnboås av Anders Lönnström.
Det var en perfekt bil, gick bra, berättar Oskar. Kanske inte den finaste utseendemässigt, men en ”riktig” VOC:are!

Pappa var rädd.
Första tävlingen gick på banan i Hällefors vintertid. Pappa satt bredvid och var kartläsare, han var rädd. Jag hade ju knappt kört innan och fick titta ner på växelspaken då jag la i nästa växel för att komma i rätt läge. Men nu är det annorlunda. Från rallyklass ungdom 2018 och 2019 har Oskar avverkat över 70 tävlingar totalt. Och han har växt som rallyförare... Det är imponerande att se hans utveckling!

Volvo 240 och 940 för hela slanten.
Tittar man på kurvan så pekar den oförtrutet uppåt. Vi har att göra med en analyserande och skärpt kille, den saken är klar! Han kör fort, ja riktigt fort! Och det i en Volvo 240.
Nästan alla idag kör Volvo 940, men jag tycker 240:n känns smidigare. Lite lättare och kortare dessutom.
Oskar vet vad han talar om, han har kört nästan 50 tävlingar i 240 och 25 tävlingar i 940!

Håller sig på vägen.
En rullning har han gjort, naturligtvis i hemmatävlingen Rikspokalen 2019. Då med pappa Anders i kartläsarstolen. Turligt nog var Järnboåsaren Micke Lönnström på plats i Järle och hjälpte till att få ut bucklorna och få bilen i åkskick igen! Trots att han åker så fort nu, brukar han oftast hålla sig på vägen.
Men visst, ibland är det riktigt nära! Men man måste ju ha lite tur också, säger Oskar och skrattar!

Finess EMK-Kannan 2023, 10:e totaltid SS3.
Det var nog många som blev förvånade då tiderna var fastställda. Oskar med sin kartis Daniel Andersson från strax utanför Mjölby hade 10:e tid totalt på SS3 som var 1,5 mil lång. Det är grymt kört! Men Oskar berömmer sin kartläsare fullt ut.
- Han är lugn och tydlig, vilket gör att jag litar på honom. Kan inte tänka mig att köra utan noter, säger Oskar.
Totalt blev det plats 17 bland 143 startande i tävlingen. Dock blev de slagna av Daniel Suvala med 1 tiondels sekund i klassen A-B Grp F/VOC/Grp N < 1600. Ja, det är sant!

Vill försvara segern i Svenska RallyCupen i år.
Oskar och Daniel vann cupen förra året på 96 poäng före Daniel Suvala SMK Nyköping. När det här skrivs leder de serien före Elliot Sjögren, Kent Larsson och Daniel Suvala. Där verkar vi ha topp 4? När man pratar med Oskar Östlund blir man förvånad av hur insatt och enkelt allt verkar vara för honom. Han är lugnet själv. Oskar berättar om hur han och Daniel går igenom ”incar-filmen” efter varje tävling. Var och en får berätta om hur han tycker och tänker om resultatet av körning/kartläsande. Proffsigt värre, måste man säga.

Varför går det så fort Oskar?
Jag tror det var väldigt viktigt de två första åren i klass Ungdom. Fick åka med Frank Hoffman och se hur han gjorde. I början åkte jag snålt, men nu går det mer med sladd före kurvan, för att det går fortare överlag. Det gäller också att få med sig farten hela tiden. Kommer också igång snabbt från början i tävlingen, bromspunkten efter lång raka i toppfart är alltid svårt. Men jag tycker mig se förbättring där. Försöker också ligga kvar på växlarna. Ja, vad ska man säga om denna VOC-åkare? Han är en förare av rang, helt enkelt!

Rallyerfarne kartisen Daniel Andersson imponerad.
I början då vi åkte kunde jag säga.
- Nää, sladda inte så mycket nu, det tar för mycket tid! Det sa jag åt honom in på sträckorna. Sen skulle han åka med mig i en tävling, då fick jag en rejäl sladd i början på sträckan. Snabbt sa Oskar och såg nöjd ut, hörru du, sladda inte så mycket! Oskar har blivit extremt duktig på att få med farten genom alla svängar. Inga onödiga inbromsningar, bara en gång.

Jättefint samarbete i bilen.
- Oskar är en extremt ödmjuk person, sen kan ”hornen” växa ut ibland, men det behåller han oftast för sig själv. Han är en extrem tävlingsmänniska, vilket både han och jag är. Vi åker inte för att komma tvåa, utan för att vinna!
Hur kör han bilen Daniel?
- Jaa, jag har ju kört själv och läst åt andra förare. Han är väldigt lugn och fokuserad, jag upplever att han lyssnar på det jag säger. Han har dessutom den rätta känslan. Vi har en jättefight nu med Daniel Suvala SMK Nyköping. Det driver upp tempot!

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC.
- Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.


Bilen är i extremt fint skick invändigt, mycket standard men tävlingsutrustad! När starten ska gå på sträckan gäller det att vara igång direkt. Det här är Oskars recept. – Först slår jag händerna på låren, sedan på ratten och sist på hjälmen, därefter full fart, berättar Oskar.

Men, de här herrarna är också väldigt iblandade i Oskars och Daniels fina resultat. Grannen Klas Nerelius (t.v) och pappa Anders. Klas som är en lackspecialist och snabb gammal Opel Ascona åkare. Pappa Anders kan allt om Volvo 240 VOC! De berättar att servicebussen (bakom) är fullastad av delar vid tävling. Vilken dröm att ha sådana ”servicekillar”. De är alla ett superteam tillsammans.

Publicerad: 2024-07-08 18:24






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.