NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Svensk Bilsport.
© Svensk Bilsport.
Jonas Kruse summerar vintern och siktar framåt med Rally SM.
Kruses SM-krönika, vintern och framåt.
PRESSRELEASE

Sandviken.
Sandvikens tävling kan sammanfattas med ett ord: Succé! Tävlingsledaren, legenden Kalle Andersson, tillsammans med de fantastiska funktionärerna och tävlingsledningen, genomförde en tuff, bra och betydelsefull tävling.

Banan, som utformats av Markku Kangas, var riktigt snabb. Det krävdes att man var morgonpigg... SS1 med en snitthastighet på 127 km/h, SS2 126 km/h och SS3 129 km/h. Detta noterades förstås i domarrapporten.

Rally ska vara snabbt, men också säkert. FIA inför en hastighetsspärr till nästa års Rally1-bilar, eftersom de anser att bilarna är för snabba helt enkelt. Min åsikt är att vi bör ha snabba deltävlingar, men på rätt sätt, inte bara långa raksträckor utan sträckor som är tekniska men ändå snabba, vilket var fallet i Sandviken.

Det är viktigt att ha en kombination av både snabba och tekniska sträckor, eftersom en SM-förare bör kunna bemästra alla typer av vägar.

Säkerhetsarbetet.
Säkerheten i rally är något jag har varit inne på tidigare. Rally är inte en ofarlig sport, därför är det extremt viktigt att detta arbete ständigt drivs framåt. Målet är att ha en grupp som ansvarar för allt säkerhetsarbete på ett systematiskt och samordnat sätt så vi lär oss av det som sker och förebygger att olyckor sker. Det pågår ett ständigt säkerhetsarbete i VM och det ska vi dra nytta av i både SM och på lokal nivå men vi måste också jobba med våra egna frågor. Jag är otålig men tillsammans med Stygruppen och övriga inom förbundet ska vi stärka säkerhetsarbetet. Den som tävlar, är funktionär eller publik i rally i Sverige ska kunna veta att det sker på säkrast möjliga sätt.

Målbild och strategi för Rally-SM framåt.
Styrgruppen under ledning av Hans Bååth har nyligen avslutat steg ett i vårt långsiktiga arbete för framtidens Rally-SM. Vad är målbilden för Rally-SM? Hans har intervjuat ett 30-tal personer som är i, har varit, eller är utanför sporten och sammanställt ett förslag som täcker in ett stort antal områden. Från antal SM-medaljer och tekniskt reglemente, till mediearbete och säkerhets-/hållbarhetsfrågor och mycket mer. Detta för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning och skapa en bild av var Rally-SM bör vara om tre till fem år. Detta har presenterats för förbundsstyrelsen som stöder denna målbild! Nu fortsätter arbetet med att prioritera, strukturera genomförandet och ta fram en budget.

Självklart kommer detta att skickas ut på remiss till Rally-SMs intressenter, bland annat genom det nybildade tävlanderådet och det blivande arrangörsrådet.

Tävlanderådet.
Mikael Johansson blir den som kommer att leda arbetet i tävlanderådet. Han arbetar numera som rektor i Ludvika och har haft stora fackliga uppdrag. Många av oss vet att Micke har varit kartläsare åt flertalet förare i cirka 93 år... Han har tackat ja till uppdraget med en stor portion glädje och inspiration, vilket känns mycket bra! Han var en av flera som ni aktiva föreslog till uppdraget. Inom ramen för detta uppdrag kommer han också att bli medlem i styrgruppen för att kunna föra fram de tävlandes perspektiv. Micke har skissat på hur han vill forma tävlandegruppen och kommer redan inom några dagar att presentera detta för er aktiva tävlande i Rally-SM.

Arrangörsråd.
Ett arrangörsråd börjar också som sagt att formas. Arbetet med rådet leds av Hampus "Jutarn" Juteryd, tävlingsledare för Rally Nyköping, och Patrik Persson, tidigare SRM och nu i styrgruppen. De båda råden kommer att ha inflytande över besluten som fattas av styrgruppen, och känna att de kan påverka Rally-SM, få insikt i alla relevanta frågor, öppenhet, ni vet, tillsammans och ärlighet... Båda råden kommer att få viktiga frågor på bordet snart...

Däckekonomi.
En av dessa är enhetsdäck för Rally-SM. En het fråga, jag vet. Men vi vill lyfta detta för att utvärdera om det är en bra väg att gå. Kanske redan till nästa säsong? Just kostnaden för däcken är kanske den hetaste debatten just nu. Däcken är för dyra helt enkelt. Därför vill se vad vi kan göra för att sänka kostnaderna. Jag har pratat med alla däckleverantörer som har vinter- och sommardäck. De har fått visionen och flera har återkopplat med hur de tycker att ett anbud/upphandling ska gå till. Vi håller precis nu på att utforma detta för utskick nästa vecka, och målet är beslut i mars.

Viktigast är att de tävlande får en bättre däckekonomi! Vi kommer väga in allt, pris, däckets andrahandsvärde, prestanda, hållbarhet, servicen osv. Vi kommer göra denna upphandling transparent. Pengarna som kommer in till Svensk Bilsport kommer att fördelas tillbaka till att stärka mästerskapet, ALLA ska tycka detta är bra! Kanske inte de leverantörer som inte får uppdraget, tyvärr.

Våra planer sträcker sig även till att ha en cup med samma enhetsdäck. Cuptävlingarna ska helst ligga ca. 2 veckor före varje SM-tävling, gärna med rekognosering och en dags tävlande för att fungera som test och uppvärmning inför SM. Kontakter har tagits med flera av de befintliga cuper som finns.

Juniorer.
Ett område jag brinner starkt för för är juniorerna i SM. Vi måste hitta ett sätt att verkligen satsa på dem. Det står högt på min och Styrgruppens lista. Mer om detta och hur arbetet fortskrider kommer.

Även detta är en fråga kommer att hamna på tävlande- och arrangörsrådens respektive bord ganska snart, för att få deras syn på frågan.

Arrangörer och kalender.
Avslutningsvis hade vi ett arrangörsmöte under förra veckan. Hela 21 arrangörer deltog i mötet, där förutsättningarna, framtiden för de som vill arrangera och vart vi vill med SM presenterades. De som vill arrangera SM kommer att träffa styrgruppen inom max tre veckor, för att börja planera en kalender för tre år framåt. Målet är att presentera den i maj. Många visade intresse innan mötet, hoppas de är det även efter...

En arrangör har med största tydlighet meddelat att den bestämt sig för att den SKA arrangera -26! Jag skulle säga en ny-gammal arrangör som senast gjorde en riktigt bra SM-tävling...

Samtidigt jobbas det vidare med regeländringar, små redan till sommartävlingarna, men framför allt inför framtiden.

Just nu.
Vi jobbar också på en lösning där vårt arbete skall bli enkelt att följa och där det även ska vara enkelt att ställa frågor och lämna förslag. Detta för att vi blir så transparenta och lättillgängliga som möjligt.

En sammanställning och analys börjar bli klar efter vintern och sju-millimeters dubbens påverkan på allt och alla. Vi kommer att samlas för ett möte om någon vecka för att slutföra detta arbete. Rapport kommer!

Arbetet med att utveckla tv-sändningarna pågår. Ny teknik som kan ge nya möjligheter är på gång, naturligtvis intressant, men som vanligt styr pengarna. Jag kommer att jobba för att lösa så att de ekonomiska möjligheterna finns för att lägga ut magasin utanför betalväggen. Målet är att behålla samma leverantör som räddade oss till Sandviken, grymt duktiga, men även här handlar det om pengar.

Visst var det ett bra magasin efter Sandviken?
Peter Lindqvist, marknadschef på Svensk Bilsport, arbetar på en presentation av Rally Sweden och Rally SM för att erbjuda partners möjligheten att synas, agera och aktivera sig på båda våra starka rally-arenor. Vi arbetar med partners som redan är med men kommer också söka nya samarbetspartners som kan vara med och finansiera. Detta är för mig förstås ett viktigt och prioriterat arbete!


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-03-06 18:22






Silverratten Legends – en del i 60-årsfirandet!
© emotorsport.seFörutom SM-deltävling med rekordantalet startande, motormässa på fredagen på Live Arena bjuder Älmhults MK in till Silverratten Legends. Legenderna som är speciellt inbjudna kommer att köra första loopen efter SM-fältet.
Vi sätter extra guldkant på vårt firande genom att bjuda in de äldre rall...

Publicerad: 2025-04-21 21:31


Del 2, En rad rallylegender på besök vid ”Konst & Rally” i Örebro.
© Nils-Brage Pettersson.Där kommer dom, blickarna riktas mot Solvallagatan. Först kommer Jerry Torpfält, därefter Leffe Gustavsson och sist Stig Blomqvist! Jag tänkte för mig själv, är det riktigt det jag ser!

Ett himla ljud i Saab Sporten.
Efter att ha hälsat Stig välkommen berättade jag om första gången jag så...

Publicerad: 2025-04-21 20:40


Hänninen testar Yaris i Rally Saudi Arabia inför WRC-finalen.
© Ivo Kivistik / Red Bull Content PoolRally Saudi Arabia den 1-3:e maj kunde tänkas bli en viktigt test för WRC teamen inför kommande WRC final på samma typ av vägar i höst. Men när listan presenterades under söndagen sågs bara 27 namn och bara ett utanför de regionala mästerskapet.

Juho Hänninen och Janni Hussi tar en Toyota GR Yari...

Publicerad: 2025-04-21 20:38


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seTest och träningsdag hos SMK Eksjö under annandag Påsk, en sträcka på drygt 4km kördes fem gånger under dagen av de maximala 12 ekipagen på plats hos klubben. Värdefulla kilometer inför säsongen för dem tävlande som skruvade på bilar och justerade mellan vändorna. Nästa tävling för SMK Eksjö är Ekru...

Publicerad: 2025-04-21 17:53


Del 1, Välbesökt under Påskens ”Konst & Rally” i Örebro, fick finbesök.
© Nils-Brage Pettersson.Äntligen var klockan slagen, bland de första besökarna var Sture Åberg, kartläsare åt Uffe Henriksson Nora MK under 70-talet. Per-Erik ”Beppe” Svensson också känd kartläsare.

Rallybilarna var snyggt uppställda på garageuppfarten hos Nils-Brage och Karin Pettersson. På väggen kunde man se resulta...

Publicerad: 2025-04-20 18:01


TV-tablå för WRC debuten i Rally Islas Canarias.
© @World / Red Bull Content Pool.Till helgen gör Rally Islas Canarias debut som WRC deltävling, tre dagar med asfalt ute på Kanarieöarna väntar WRC-gänget. 18 specialsträckor ger 30 mil för 60-talet bilar, enda Svensk är Oliver Solberg som tävlar i Rally2 klassen men inte om WRC2 poäng denna helg.

Torsdag förmiddag inleds med sh...

Publicerad: 2025-04-20 17:57


Swedrally drar igång rallyverksamheten i juni.
Nu börjar ett nytt kapitel för svensk nationell rallyhistoria genom att bredden inom rallysporten kommer att bedrivas genom projekt Swedrally från och med den 2 juni 2025, berättar Peter Kurtén och Harry Joki bland dem bakom satsningen.

Registreringsbesiktiga av nya rallybilar samt även den årlig...

Publicerad: 2025-04-20 09:04


Foto från Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.seStenbocken Sprinten hos Norrköpings MK, tradition på Påskafton med rally på Himmelstalundsområdet. Tre åk för de maximalt 120 ekipagen och stor prestige med service och kompisar i publiken runt banan. Kenny Stavbom körde hem segern totalt i Hyundai i20 R5 - bäst med 2wd var Magnus Karlsson i Saab 9-...

Publicerad: 2025-04-19 22:23


160-talet bilar till Vilda Ryd Racet - ingen efteranmälan.
© Ryds MK.När anmälan gick ut för premiären i Svenska RallyCupen, som även ingår i 1300-rallycup, Sydsvenska Mästerskapet, Smålands DM och Södras DM så kan vi konstatera att 160-talet tävlingsbilar kommer till Ryd nästa helg.

Tävlingsledningen har beslutat att inte hålla någon efteranmälan öppen, dels för...

Publicerad: 2025-04-19 21:30


Stavbom snabbast igen, vann Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.seKenny Stavbom trivs på Himmelstalundsfältet, också i år tog han hem totalsegern i Stenbocken Sprinten, det traditionella rallyt på Påskafton hos Norrköpings MK. Den för MK Speed tävlande Kenny i Hyundai i20 R5 var snabbast i samtliga tre åk på banan. För den fyrhjulsdrivna klassen var Henrik Appelsk...

Publicerad: 2025-04-19 18:37


Tidigare nyheter:
Följ påskaftonens Stenbocken Sprint.
Karlström körde hem Karlskronapokalen.
Bröderna Bulacia gör storsatsning på WRC2 med Toyota.
Fullt ös på Himmelstalundsfältet, Stenbocken Sprinten på Påskafton.
Starkt startfält och historisk juniorsatsning när Rally-SM gästar Älmhult.
Annie Seel kör för Team Lexus i ökenrallyt Rally Jameel.
Fourmaux kör Portugisiska Rali Terras d´Aboboreira som WRC träning.
Tom Kristensson kör Skoda i Australiska Mästerskapet.
Fredagsrally med 50-talet åkare i Karlskronapokalen.
Anmälan öppen till Royal Rally of Scandinavia – deltävling tre i Rally-SM.
Anmälan öppen för 30-talet rallyn, missa inte tävlingarna.
Nygammal sträcka på årets Götenerundan.
Flera Svenskar till ADAC Actronics Rallye Sulingen, Volvo Euro Cup kör deltävling.
Semenuk körde hem Olympus Rally - Johnston snabbast med tvåhjulsdrift.
Rally-SM stärker för framtiden – JSM Pre-Season Camp en lyckad satsning för Junior-SM Standard.
Trelleborgs MK summerar Rally Anderslöv.
Imorgon tisdag stänger anmälan till Vilda Ryd Racet
Fjolårets Junior VM vinnare snabbast i Brittiska mästerskapet.
Asfaltdebut i Italien, Hallberg & Stigh vinner Rally Regione Piemonte.
Kristiansson körde hem RS-premiären Bilmånsson Rallysprint.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 09-11/05


Rally SM:
Silverratten 02-03/05


Rally VM - WRC:
Rally Islas Canarias 24-27/04


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbockensprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverspecialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Simrishamnsmixen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.