NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Hyundai Motorsport.
© Hyundai Motorsport.
För Hyundai Motorsport kan det bli tvära kast, teamet jobbade redan på en helt ny bil baserad på dagens reglement för debut 2025 - nu kan teamet åter få kasta sitt arbete och starta på nytt.

© Oliver Solberg Rally.
© Oliver Solberg Rally.
Rally2 bilar som körs i WRC serien ska kunna byggas om och vässas för att närma sig Rally1 klassen i effekt - kanske blir det basen till nästa periods WRC reglemente.
Rally1 fortsätter i två år, men utan hybrid från 2025, Rally2 ska få vässas i WRC tävlingar.

Ikväll kom resultatet av FIA World Motor Sport Councils senaste möte, där bekräftades att dagens Rally1 bilar finns kvar under minst de två kommande säsongerna. Säsongerna 2025 och 2026 kommer dagens bilar, om än i modifierat skick att finnas kvar - ett beslut som gör att dagens tre team väntas bli kvar. Nedan ses en rad förändringar som plockats fram, till mötet i slutet av juni ska reglementet fastställas för säsongen 2025 och framåt utifrån följande punkter.

Hybriden plockas bort.
Men kostnaderna ska ned, hybridenheten plockas bort redan efter årets säsong, detta tack vare det nu helt förnybara bränslet som används. Ändrade mått på restriktor och ändring på de aerodynamiska reglerna ska också göras redan till nästa år.

Två reglemente under 2026.
Från 2026 kommer reviderade tekniska regler för Rally1 att införas baserat på det nuvarande Rally1-reglementet. Dessa regler kommer att gälla tillsammans med de nuvarande Rally1-reglerna för säsongen 2026.

Bygg på valfri kaross - även konceptbilar.
De nya reglerna kommer att använda en gemensam burkonstruktion för att minska kostnader, det kommer göra det möjligt för tillverkare att utveckla bilar med sina egna karosserier baserade på produktionsmodeller inklusive B-klass, C-klass, kompakt SUV eller en konceptbil designad för tight teknisk kriterier som tyngdpunkt och aerodynamik för att utjämna prestanda.

Team utan biltillverkare?
Mycket liknar koncept kring rallycrossens huvudklass med mer eller mindre enhetschassi och valfri kaross där team utan koppling till biltillverkare kan ta fram en bil likt CE Dealer Team och Green Corp Konnections som byggt en Lancia-kopia.

330hk men bas i Rally2.
Effekten ska hamna på 330hk med motorprestanda styrd av en referens för en och samma vridmoments kurva i samtliga bilar. Motor och transmission kommer att vara kostnadsbegränsade och tekniken begränsad till Rally2-nivå. Aerodynamiken kommer att begränsas tillsammans med en topphastighetsbegränsning för att minska utveckling och kostnader.

Fabriken ska tvingas sälja bilar.
Kostnaden per bil kommer att begränsas till 400´000 euro och WRC tillverkare kommer att bli tvingade att göra sina bilar tillgängliga för försäljning direkt från målgång, en köpare ska kunna ta bilen direkt från parc fermé.

Ny elklass med Rally1 prestanda.
Så snart som möjligt kommer också en elektrisk kategori att införas i WRC med FIA:s tekniska avdelning som har till uppgift att fastställa lämpliga tekniska föreskrifter som kan utnyttja för den nya "Rally1-buren" och uppnå prestanda i paritet med Rally1-bilar som körs på dagens miljövänliga bränsle.

Vässade Rally2 men bara i WRC.
Rally2-bilar kommer att fortsätta i sin nuvarande form under hela sin homologering som grund för nationella och internationella serier. Men Rally2-bilar som tävlar på WRC seriens deltävlingar kommer från 2025 och framåt ha möjlighet att köra med ett "WRC-kit" bestående av en större restriktor, ett större avgassystem, en valfri växellåda med "paddel" och en mer avancerad bakvinge med målet att minska prestandagapet mellan Rally1 och Rally2 bilarna.

» Mer info om Rally VM - WRC serien, se
''Rally VM - WRC''.

Publicerad: 2024-02-28 18:04






Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Ett av årets första rallyn för 2025 tvingas nu ställa in, inte helt oväntat handlar det om mildväder som ställer till det för MK Tierp och Tierpsrundan. Tävlingsledare Jörgen Joons meddelade under måndagens förmiddag att första deltävlingen i SuperCupen och Upplands DM ställs in. Planen för rallyt v...

Publicerad: 2024-12-30 12:35


Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
© emotorsport.seDen tredje delen blir lite av en appendix K special med tre snabba namn för klassen, vi inleder med Roger Berglund som varit tillbaka under året och bland annat kört hem Svenska RallyCupens Appendix K klass - vad väntar 2025?
- Planen är samma som detta år som var vårt första hela år efter 19 år...

Publicerad: 2024-12-29 19:45


18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
© Taneli Niinimäki / AKK.Den 21:e januari fyller Italienaren Giovanni Trentin 18 år, men redan nu har han avverkat två fulla säsonger med rallytävlande.

Han inledde karriären med 13 rally 2023, de första 12 med Ford Fiesta Rally4 i de Baltiska länderna innan han avslutade med Kroatiska Rally Show Santa Domenica i en Sko...

Publicerad: 2024-12-29 11:53


Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
© emotorsport.seFrank Tore Larsen och Lars-Håkon Lundgreen körde hem Lygnasætersprinten som avslutade norska rallyåret under lördagen, först gick den knappt 7km långa sträckan två gånger i sydlig riktning innan man vände håll och tog två vändor åt andra hållet. Totalsegern blev stor, 1:18 minut före Fredrik Magnuss...

Publicerad: 2024-12-29 11:46


Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
© Fredrik Ivhammar.Direkt ut med del 2 i serien vad de svenska rallyåkarna har i planeringen, vi styr först mot Tomas Bergman som berättar sina tankar.
- Vi har hittat en modell för bra samarbete och känsla i bilen men än finns massa detaljer att förbättra och slipa vidare på. En viktig detalj är att fortsätta ha ...

Publicerad: 2024-12-27 22:48


Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
© emotorsport.seEtt av årets absolut sista rallyn världen runt är Norska Lygnasætersprinten hos NMK Hadeland där man tar avslut på 2024 och kickar igång säsongen 2025. En sträcka som körs två gånger i varje riktning ger 27,5km special under lördagen, första start 11:30.

60 åkare väntas ut på banan, bland de sena...

Publicerad: 2024-12-27 21:33


Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
© emotorsport.seHällefors-föraren Emil Karlsson inledde fjolåret i BMW men avslutade i sin egna Volvo 940, hur ser 2025 ut?
- Vi kommer köra vår trogna Volvo, den har setts över till säsongen och vi börjar redan direkt efter nyår med att åka till Sveg för att köra lite test inför Boden. Det brukar vara bra att ...

Publicerad: 2024-12-26 17:29


Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
© M-Sport.60-årige greklicensierade rallyentusiasten Jourdan Serderidis väntas fortsätta tävla med Ford Puma Rally1 under 2025, gör sig redo för finska Arctic Lapland Rally som träning inför Rally Sweden som blir första WRC deltävlingen 2025.

Till Rally Sweden blir det alltså minst tre Ford Puma Rally1 då ...

Publicerad: 2024-12-26 12:01


Tidigare nyheter:
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.