NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.
Patrik Fredriksson favorit på Värmländsk hemmaplan.
Nu kör vi, VOC Mekonomen Rallys VinterSerie startar i Torsby
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen med deltävling i Torsby och Rally Finnskogsvalsen är en stabil tradition. Säsongen 2024 är inget undantag. På lördag är det därför återigen dags för VOC klassens fartfantomer att utmana Torsbyskogarnas spännande och utmanande vintervägar. I år på vägar i fantastiskt fint vinterskick efter fin-fint vinterrallyväder i Värmland. Kampen kommer att blir stenhård. Och underhållande.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare flera gånger. I år har dessutom vädrets gudar varit snälla med vinterrallyväder för Torsbyområdet så riktigt fina vägar är att vänta. Ett rally i toppklass helt enkelt.

Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår kalender. I år kommer vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i två. Tre sträckor före service i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite förlängd service så kör vi resten av rallyt, två av sträckorna i repris, som ett separat andra rally i mörker som för oss i VOC Mekonomen Rally alltså räknas som deltävling två i årets VinterSerie, säger klassansvarig Roger Fransson.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta före service är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i fältet ut från service.

I år startar VOC Mekonomen Rally säsongen med ett par stora nyheter. Den största är att SverigeSerien numera bara är sommartävlingar och vintertävlingarna körs därför som en separat VinterSerie på fyra deltävlingar. En annan stor nyhet är att A och B förare från och med nu tävlar tillsammans i en sammanslagen elitklass, Elit A/B.

Vinterrally i Sverige slåss med tuffa förutsättningar. Vinterrallydäcken har blivit extremt dyra, nya kostnader för skyltning och allmänt skenande priser på allt från bensin och diesel till boende. Minskande startfält tvingar arrangörerna att höja startavgifter för att överhuvudtaget få rallyt att gå ihop samtidigt som alla deras kostnader också skenat iväg. En negativ spiral som det inte är lätt att bryta.

Det tuffa läget återspeglas också i VOC.
Rallyt som sådant samlar 58 till start trots att det förutom att ingå i vår VinterSerie också ingår i MAS-Rallycup. Det är ungefär hälften så många som det brukade locka innan diverse kriser rörde om i världen och förstås också i svenskt rally. VOC är inte förskonade. Vi har sexton bilar till start och håller med det ungefär vår andel av startfältet. Annars skulle man kunna tänka sig att en klass som vår, där det i huvudsak tävlas utan eller med mycket begränsat sponsorstöd, så skulle ökade privata kostnader göra att vår klass drabbas ännu hårdare - men så är det alltså inte, gott så. Vår kloka grundmodell för att hålla tillbaka kostnader och hålla bilar up-to-date ser alltså ut att fortsatt fungera även in på klassens 35 år som börjar nu.

Utveckling pågår!
Detta sagt så känner jag mig förstås inte alls nöjd med att ha 16 bilar till start. Som lök på laxen så har dessutom jobbet återigen satt käppar i hjulet för mig och Lotta att komma till start, efter Coronanedstängningen har det nästan vilat en förbannelse över vårt eget tävlande. Jag vet att det pågår spännande dialoger och initiativ förare i klassen emellan, men dessa tror jag inte vi kommer att se frukt av förrän tidigast då SverigeSerien tar fart till sommaren.

Sedvanligt tuffa tag att förvänta i VOC Mekonomen Rally
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen totalt och de precis jämna bilarna skapar en hård och utvecklande konkurrens. I detta är ju faktiskt klassen helt unik.

Färre till start i Torsby än vad vi varit tidigare om åren men med en hel rad kanonförare på plats så blir konkurrensen ändå tuff. Går det ens att förutspå en vinnare i klasserna?

Absolut! Fjolårets mästare Patrik Fredriksson får utan tvekan bära oket av att vara favorit i Elit A/B. Det tror jag för övrigt är en mening som jag kommer att upprepa fler gånger under kommande säsong. Magnus ”Linkan” Lindqvist som fajtades med Patrik ända in i målsnöret i fjol är definitivt första utmanare speciellt när underlaget är snö och is, kanske till och med att han borde gälla som favorit? Det är hårfint. Spännande också att Kent-Ola Björklund kommer till start igen, det är en utmanare av rang och honom hoppas vi få se mer av under året.

Av B-förarna i den sammanslagna klassen tror jag det är fjolårets B-vinnare Tim Palmqvist som tillsammans med Jonas Karlsson har lägsta oddsen på pallplatser, men det finns många fler namn som det blir intressant att följa. Uppklassade Gabriel Banger och Stein-Fredrik Akre eller Arvid Larspers för att nämna tre. Tufft kommer det att bli.

C-förarklassen är den klass där det tyvärr är tunt antal startande i Torsby. Kanske är det de dyra däcken som alla pratar om som gör att våra C-förare inte riktigt hakar på våra serier förrän till sommaren? I klassen tror jag Ville Larsson uppklassad från junior trots sina unga år blir svårslagen nu när han dessutom får noter.

Välkomna alla till en ny rafflande säsong i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Finnskogsvalsen. Välkomna till en härlig rallydag där vi lovar att fajterna kommer att vara tuffa och underhållande.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Brukssvängen:[Resultat]
Lundasprinten:[Resultat]
Strömkarlsrallyt:[Resultat]
Engh Mek Rallyt:[Resultat][Rallyradio]
Hammarbacken:[Resultat][Info]
Himlaracet Backe:[Resultat][Info]
Hammarbacken - träning:[Resultat]
Ueno Rally del Paraguay:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Info][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2024-01-10 21:34:34






Otrolig upphämtning förde Oliver Solberg till seger.
© Toyota Gazoo Racing.En sällsynt bedrift krävdes när Oliver Solberg kämpade sig tillbaka till toppen av prispallen i WRC2-klassen i ett dramatiskt Rally Paraguay i helgen.

Efter att ha tappat en minut och tolv sekunder på den tredje sträckan i tävlingen på grund av en punktering, utnyttjade 23-åringen de kommande 13 ...

Publicerad: 2025-09-01 05:45:17


Ogier kör hem segern i Paraguay - tvåan Evans leder mästerskapet.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier inledde året på halvtid, resultaten kom samtidigt som Elfyn Evans och Kalle Rovanperä hade svårt att prestera. Ogier omvärderade när titelchansen var nära och valde att åka resten, hem från Ueno Rally del Paraguay åker fransmannen med ännu en seger och nio poäng bakom Elfyn Evans i t...

Publicerad: 2025-08-31 19:39:47


Solberg vinner WRC2-klassen i Ueno Rally del Paraguay.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg och Elliot Edmondson kör storstilat hem segern i Ueno Rally del Paraguay, fem ekipage i WRC2 klassen först ut på sista specialsträckan och av dem var Solberg 6,6 sekunder före Robert Virves.

Till mål är Solberg 22,5 sekunder före Yohan Rossel, tredjeplats för Nikolay Gryazin men då...

Publicerad: 2025-08-31 18:41:05


Kristiansson totalsnabbast i Lundasprinten.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Lunds och Arlövs MC arrangerade Lundasprinten gemensamt, ett prov som gick fyra gånger, två åt varje håll innan Södras RS-DM delade ut poängen. Joacim Kristiansson öppnade bäst på första vändan med Tommy Nilsson bakom - de toppade i halvtid. Joacim fortsatte snabbt med två nya sträcksegrar i Corsan ...

Publicerad: 2025-08-31 16:40:15


Så gick det i söndagens Brukssväng.
© emotorsport.seBrukssvängen hos MSK Hammaren under söndagen för 7-klubbars serien där tre sträckor väntade, snabbast totalt Pontus Florin och med 14 sekunder till Kent Andersson i klassen, tio sekunder bakom honom teamkollegan Hannah Jakobsson.

Tvåa totalt Antti Johannesson som med Volvo 940 toppade Trimmat 2wd...

Publicerad: 2025-08-31 16:24:40


Solberg leder WRC2 i Paraguay, två sträckor kvar.
© Oliver Solberg Rally.Halva söndagen avverkad Ueno Rally del Paraguay, två sträckor närmare fyra mil där Sebastien Ogier är fortsatt ledare, 27,1 sekunder före Adrien Fourmaux. Ott Tänak är 1,8 sekund före Elfyn Evans och strax bakom jagar Thierry Neuville.
Belgaren Neuville som hade tekniska problem på väg till dagens ...

Publicerad: 2025-08-31 16:06:48


Solberg flyger fram, tvåa i WRC2 - Ogier leder rallyt totalt.
© Oliver Solberg Rally.Lördagens sju sträckor i Ueno Rally del Paraguay avverkade för täten, nu går de till rallyts sista nattvila. Tuffa sträckor och 11,2 mil special att avverka.

Rovanperä drog ifrån.
Kalle Rovanperä öppnade starkt, dubblade ledningen till Adrien Fourmaux fram till service, 16,7 sekunder kom ...

Publicerad: 2025-08-30 22:32:44


Bäcklund körde hem Strömkarlsrallyt.
© emotorsport.seSex raka sträcksegrar tog Kenneth Bäcklund när Strömkarlsrallyt inleddes, först ut tre sträckor dubbelt följt av en avslutning som kördes en gång som ss7, allt på för rallyt kända vägar.

Bäcklund hade Joakim Rydholm efter sig på flertalet av sträckorna, just Rydholm blev den som vann avslutande s...

Publicerad: 2025-08-30 18:49:30


Åkerman totalsnabbast i Engh Mek-rallyt.
© emotorsport.seBärke MK med Engh Mek-rallyt ut från Smedjebacken där tävlande för SuperCupen, Nedre Norras DM och Finess Onotade Rallyserie deltog vilket gav 17 olika klassvinnare. Start direkt med 17km följt av 3km och avslutning över 12km.

Johan Wesslén, Jari Liiten och Patrik Åkerman vann de tre sträckorna t...

Publicerad: 2025-08-30 17:36:00


Så gick det uppför Hammarbacken.
Ragundalens RC körde deltävling i Hälsingeserien, två åk uppför Hammarbacken gällde för lördagen där enskilt bästa åk gällde för slutresultat. Marcus Nilsson tog segern sekunden före Marcus Frändén, tre tiondelar till för Roger Westin.

Simon Olsson fyra totalt och bäst i 2wd som vann 0,87 sekund ...

Publicerad: 2025-08-30 17:12:38


Tidigare nyheter:
Bäcklund körde hem Strömkarlsrallyt.
Åkerman totalsnabbast i Engh Mek-rallyt.
Så gick det uppför Hammarbacken.
Unik chans att träffa WRC-vinnare Oliver Solberg när Rally Sweden släpper biljetterna för 2026.
Söndagsrally med Lundasprinten.
Flera rallyn att följa under lördagen, bl.a. Engh Mek Rallyt och Strömkarlsrallyt.
Rovanperä toppar Ueno Rally del Paraguays - Solberg sexa efter punktering.
14 mil special väntar - strax start i Ueno Rally del Paraguay.
Söndagsrally, Brukssvängen i Hallstahammar.
Sju sträckor med 80 bilar för lördagens Strömkarlsrally.
59 ekipage för SM-finalen South Swedish Rally.
Vedums Mästerskapet, nästan fullt startfält på ett dygn.
Rovanperä och Gryazin snabba på shakedown - Solberg andra bil i WRC2.
WebTV & Resultat direkt från shakedown för Ueno Rally del Paraguay.
SuperCup, DM och onotat i lördagens Engh Mek Rally.
Hälsingeserien kör på uppför Hammarbacken.
Anmälan öppen till Vedums Mästerskapet - 80 platser tillgängliga.
Shakedown imorgon eftermiddag inför Ueno Rally del Paraguay, resultat & WebTV.
Motorsportsalongen tjuvstartar nätverkandet inför Örebro-premiären.
Solberg på Sydamerikansk jakt efter fler WRC2-poäng.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 05-07/09


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Rally Chile Bio Bio 11-14/09


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.