NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.
Patrik Fredriksson favorit på Värmländsk hemmaplan.
Nu kör vi, VOC Mekonomen Rallys VinterSerie startar i Torsby
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen med deltävling i Torsby och Rally Finnskogsvalsen är en stabil tradition. Säsongen 2024 är inget undantag. På lördag är det därför återigen dags för VOC klassens fartfantomer att utmana Torsbyskogarnas spännande och utmanande vintervägar. I år på vägar i fantastiskt fint vinterskick efter fin-fint vinterrallyväder i Värmland. Kampen kommer att blir stenhård. Och underhållande.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare flera gånger. I år har dessutom vädrets gudar varit snälla med vinterrallyväder för Torsbyområdet så riktigt fina vägar är att vänta. Ett rally i toppklass helt enkelt.

Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår kalender. I år kommer vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i två. Tre sträckor före service i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite förlängd service så kör vi resten av rallyt, två av sträckorna i repris, som ett separat andra rally i mörker som för oss i VOC Mekonomen Rally alltså räknas som deltävling två i årets VinterSerie, säger klassansvarig Roger Fransson.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta före service är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i fältet ut från service.

I år startar VOC Mekonomen Rally säsongen med ett par stora nyheter. Den största är att SverigeSerien numera bara är sommartävlingar och vintertävlingarna körs därför som en separat VinterSerie på fyra deltävlingar. En annan stor nyhet är att A och B förare från och med nu tävlar tillsammans i en sammanslagen elitklass, Elit A/B.

Vinterrally i Sverige slåss med tuffa förutsättningar. Vinterrallydäcken har blivit extremt dyra, nya kostnader för skyltning och allmänt skenande priser på allt från bensin och diesel till boende. Minskande startfält tvingar arrangörerna att höja startavgifter för att överhuvudtaget få rallyt att gå ihop samtidigt som alla deras kostnader också skenat iväg. En negativ spiral som det inte är lätt att bryta.

Det tuffa läget återspeglas också i VOC.
Rallyt som sådant samlar 58 till start trots att det förutom att ingå i vår VinterSerie också ingår i MAS-Rallycup. Det är ungefär hälften så många som det brukade locka innan diverse kriser rörde om i världen och förstås också i svenskt rally. VOC är inte förskonade. Vi har sexton bilar till start och håller med det ungefär vår andel av startfältet. Annars skulle man kunna tänka sig att en klass som vår, där det i huvudsak tävlas utan eller med mycket begränsat sponsorstöd, så skulle ökade privata kostnader göra att vår klass drabbas ännu hårdare - men så är det alltså inte, gott så. Vår kloka grundmodell för att hålla tillbaka kostnader och hålla bilar up-to-date ser alltså ut att fortsatt fungera även in på klassens 35 år som börjar nu.

Utveckling pågår!
Detta sagt så känner jag mig förstås inte alls nöjd med att ha 16 bilar till start. Som lök på laxen så har dessutom jobbet återigen satt käppar i hjulet för mig och Lotta att komma till start, efter Coronanedstängningen har det nästan vilat en förbannelse över vårt eget tävlande. Jag vet att det pågår spännande dialoger och initiativ förare i klassen emellan, men dessa tror jag inte vi kommer att se frukt av förrän tidigast då SverigeSerien tar fart till sommaren.

Sedvanligt tuffa tag att förvänta i VOC Mekonomen Rally
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen totalt och de precis jämna bilarna skapar en hård och utvecklande konkurrens. I detta är ju faktiskt klassen helt unik.

Färre till start i Torsby än vad vi varit tidigare om åren men med en hel rad kanonförare på plats så blir konkurrensen ändå tuff. Går det ens att förutspå en vinnare i klasserna?

Absolut! Fjolårets mästare Patrik Fredriksson får utan tvekan bära oket av att vara favorit i Elit A/B. Det tror jag för övrigt är en mening som jag kommer att upprepa fler gånger under kommande säsong. Magnus ”Linkan” Lindqvist som fajtades med Patrik ända in i målsnöret i fjol är definitivt första utmanare speciellt när underlaget är snö och is, kanske till och med att han borde gälla som favorit? Det är hårfint. Spännande också att Kent-Ola Björklund kommer till start igen, det är en utmanare av rang och honom hoppas vi få se mer av under året.

Av B-förarna i den sammanslagna klassen tror jag det är fjolårets B-vinnare Tim Palmqvist som tillsammans med Jonas Karlsson har lägsta oddsen på pallplatser, men det finns många fler namn som det blir intressant att följa. Uppklassade Gabriel Banger och Stein-Fredrik Akre eller Arvid Larspers för att nämna tre. Tufft kommer det att bli.

C-förarklassen är den klass där det tyvärr är tunt antal startande i Torsby. Kanske är det de dyra däcken som alla pratar om som gör att våra C-förare inte riktigt hakar på våra serier förrän till sommaren? I klassen tror jag Ville Larsson uppklassad från junior trots sina unga år blir svårslagen nu när han dessutom får noter.

Välkomna alla till en ny rafflande säsong i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Finnskogsvalsen. Välkomna till en härlig rallydag där vi lovar att fajterna kommer att vara tuffa och underhållande.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-01-10 21:34






Silverratten Legends – en del i 60-årsfirandet!
© emotorsport.seFörutom SM-deltävling med rekordantalet startande, motormässa på fredagen på Live Arena bjuder Älmhults MK in till Silverratten Legends. Legenderna som är speciellt inbjudna kommer att köra första loopen efter SM-fältet.
Vi sätter extra guldkant på vårt firande genom att bjuda in de äldre rall...

Publicerad: 2025-04-21 21:31


Del 2, En rad rallylegender på besök vid ”Konst & Rally” i Örebro.
© Nils-Brage Pettersson.Där kommer dom, blickarna riktas mot Solvallagatan. Först kommer Jerry Torpfält, därefter Leffe Gustavsson och sist Stig Blomqvist! Jag tänkte för mig själv, är det riktigt det jag ser!

Ett himla ljud i Saab Sporten.
Efter att ha hälsat Stig välkommen berättade jag om första gången jag så...

Publicerad: 2025-04-21 20:40


Hänninen testar Yaris i Rally Saudi Arabia inför WRC-finalen.
© Ivo Kivistik / Red Bull Content PoolRally Saudi Arabia den 1-3:e maj kunde tänkas bli en viktigt test för WRC teamen inför kommande WRC final på samma typ av vägar i höst. Men när listan presenterades under söndagen sågs bara 27 namn och bara ett utanför de regionala mästerskapet.

Juho Hänninen och Janni Hussi tar en Toyota GR Yari...

Publicerad: 2025-04-21 20:38


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seTest och träningsdag hos SMK Eksjö under annandag Påsk, en sträcka på drygt 4km kördes fem gånger under dagen av de maximala 12 ekipagen på plats hos klubben. Värdefulla kilometer inför säsongen för dem tävlande som skruvade på bilar och justerade mellan vändorna. Nästa tävling för SMK Eksjö är Ekru...

Publicerad: 2025-04-21 17:53


Del 1, Välbesökt under Påskens ”Konst & Rally” i Örebro, fick finbesök.
© Nils-Brage Pettersson.Äntligen var klockan slagen, bland de första besökarna var Sture Åberg, kartläsare åt Uffe Henriksson Nora MK under 70-talet. Per-Erik ”Beppe” Svensson också känd kartläsare.

Rallybilarna var snyggt uppställda på garageuppfarten hos Nils-Brage och Karin Pettersson. På väggen kunde man se resulta...

Publicerad: 2025-04-20 18:01


TV-tablå för WRC debuten i Rally Islas Canarias.
© @World / Red Bull Content Pool.Till helgen gör Rally Islas Canarias debut som WRC deltävling, tre dagar med asfalt ute på Kanarieöarna väntar WRC-gänget. 18 specialsträckor ger 30 mil för 60-talet bilar, enda Svensk är Oliver Solberg som tävlar i Rally2 klassen men inte om WRC2 poäng denna helg.

Torsdag förmiddag inleds med sh...

Publicerad: 2025-04-20 17:57


Swedrally drar igång rallyverksamheten i juni.
Nu börjar ett nytt kapitel för svensk nationell rallyhistoria genom att bredden inom rallysporten kommer att bedrivas genom projekt Swedrally från och med den 2 juni 2025, berättar Peter Kurtén och Harry Joki bland dem bakom satsningen.

Registreringsbesiktiga av nya rallybilar samt även den årlig...

Publicerad: 2025-04-20 09:04


Foto från Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.seStenbocken Sprinten hos Norrköpings MK, tradition på Påskafton med rally på Himmelstalundsområdet. Tre åk för de maximalt 120 ekipagen och stor prestige med service och kompisar i publiken runt banan. Kenny Stavbom körde hem segern totalt i Hyundai i20 R5 - bäst med 2wd var Magnus Karlsson i Saab 9-...

Publicerad: 2025-04-19 22:23


160-talet bilar till Vilda Ryd Racet - ingen efteranmälan.
© Ryds MK.När anmälan gick ut för premiären i Svenska RallyCupen, som även ingår i 1300-rallycup, Sydsvenska Mästerskapet, Smålands DM och Södras DM så kan vi konstatera att 160-talet tävlingsbilar kommer till Ryd nästa helg.

Tävlingsledningen har beslutat att inte hålla någon efteranmälan öppen, dels för...

Publicerad: 2025-04-19 21:30


Stavbom snabbast igen, vann Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.seKenny Stavbom trivs på Himmelstalundsfältet, också i år tog han hem totalsegern i Stenbocken Sprinten, det traditionella rallyt på Påskafton hos Norrköpings MK. Den för MK Speed tävlande Kenny i Hyundai i20 R5 var snabbast i samtliga tre åk på banan. För den fyrhjulsdrivna klassen var Henrik Appelsk...

Publicerad: 2025-04-19 18:37


Tidigare nyheter:
Följ påskaftonens Stenbocken Sprint.
Karlström körde hem Karlskronapokalen.
Bröderna Bulacia gör storsatsning på WRC2 med Toyota.
Fullt ös på Himmelstalundsfältet, Stenbocken Sprinten på Påskafton.
Starkt startfält och historisk juniorsatsning när Rally-SM gästar Älmhult.
Annie Seel kör för Team Lexus i ökenrallyt Rally Jameel.
Fourmaux kör Portugisiska Rali Terras d´Aboboreira som WRC träning.
Tom Kristensson kör Skoda i Australiska Mästerskapet.
Fredagsrally med 50-talet åkare i Karlskronapokalen.
Anmälan öppen till Royal Rally of Scandinavia – deltävling tre i Rally-SM.
Anmälan öppen för 30-talet rallyn, missa inte tävlingarna.
Nygammal sträcka på årets Götenerundan.
Flera Svenskar till ADAC Actronics Rallye Sulingen, Volvo Euro Cup kör deltävling.
Semenuk körde hem Olympus Rally - Johnston snabbast med tvåhjulsdrift.
Rally-SM stärker för framtiden – JSM Pre-Season Camp en lyckad satsning för Junior-SM Standard.
Trelleborgs MK summerar Rally Anderslöv.
Imorgon tisdag stänger anmälan till Vilda Ryd Racet
Fjolårets Junior VM vinnare snabbast i Brittiska mästerskapet.
Asfaltdebut i Italien, Hallberg & Stigh vinner Rally Regione Piemonte.
Kristiansson körde hem RS-premiären Bilmånsson Rallysprint.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 09-11/05


Rally SM:
Silverratten 02-03/05


Rally VM - WRC:
Rally Islas Canarias 24-27/04


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbockensprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverspecialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Simrishamnsmixen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.