NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Rally SM går mot ny säsong, kika in regeländringarna som gäller.
Här är regelförändringarna i Rally-SM 2024.
PRESSRELEASE

Mästerskapsreglerna för Rally-SM 2024 är nu klara och publicerade. Regelverket innehåller några förändringar mot tidigare år. Projektledare för Rally-SM, Jonas Kruse, förklarar varför förändringarna har gjorts.

En tvåhjulsdriven klass.
Senaste åren har 2WD vart indelad i en nationell- och en internationell klass, där R2, Grupp N och Rally4 tävlat i den internationella klassen. Till säsongen 2024 slås dessa två klasser ihop och bildar en tvåhjulsdriven klass.

Senaste åren har det vart förhållandevis få startande i den internationella klassen, men hög klass på de tävlande, där toppen har åkt jämnt och ibland snabbare än i Nationella 2WD. Nu blir det en ännu starkare och konkurrenskraftig klass, förklarar Jonas Kruse, projektledare för Rally-SM.

Två klasser i JSM.
Junior-SM delas upp i två klasser, med JSM 2WD och JSM Standard. Där standardbilar tävlar om ett eget JSM, och samtliga 2WD-bilar om ett JSM. Förare äger rätt att tävla om JSM till och med kalenderåret man fyller 24 år.

Vindrutestreamern fri för de tävlande.
Styrgruppen har beslutat att inte nyttja förbundets rätt till reklam i framrutan under SM-deltävlingarna, och även beslutat att den i stället fritt får nyttjas av den tävlande.

Tillbakagång till tidigare poängsystem.
Poängsystemet som användes 2022 och tidigare kommer åter gälla i Rally-SM. Det innebär att segraren i respektive mästerskapsklass får 25 poäng och sedan 18, 15, 12, 10 och vidare i fallande skala. För Power Stage gäller fortsatt 5, 4, 3, 2, 1 poäng för de fem snabbaste i respektive mästerskapsklass.

Detta premierar de som verkligen åker fort, och kommer i mål. Bryter man eller har problem i någon tävling är chansen större att plocka tillbaka poäng, då gapet är större i poängskalan. Det ska egentligen inte vara möjligt att få SM-poäng efter omstart, förutom på Power Stage. Det blir svårare att få SM-poäng, men samtidigt skapar det status när man väl klarar det, fortsätter Kruse.

Maximalt 7 mm dubbutstick på vintertävlingarna.
Som tidigare kommunicerats av Rallyutskottet kommer det maximala tillåtna dubbutsticket på vinterdäcken vara 7 millimeter, med en tillverkningstolerans på upp till +0,4 mm. Kontrollmätningar kommer att ske i samband med vintertävlingarna i mästerskapet.

Ingen Parc Fermé.
Det kommer inte vara obligatorisk Parc Fermé vid deltävlingarna i Rally-SM. Alla bilar som är uttagna för teknisk efterkontroll tas ut för detta senast vid TK slutmål. Eventuell protest måste ringas in till det angivna telefonnumret i innan den ifrågavarande bilen når TK vid slutmål.

Det är idag få protester mot bilar. Denna regel underlättar för alla, som nu inte behöver stå och vänta på att få ut sina bilar. Metoden är provad på SM-sprintarna under året utan några kända bekymmer.

Ingen omstart vid endagarstävlingar.
Det kommer inte vara möjligt att starta om mellan etapper under endagarstävlingar, utan enbart mellan två dagar.

Förändringen gör det mer rättvist. Möjligheten till omstart om man fått problem under förmiddagen har påverkats av startnummer, där någon kunnat starta om på grund av ett tidigt startnummer men inte andra i samma klass.

Under året har förutsättningar mellan tävlingarna vart olika. I en del tävlingar har man kunnat starta om flera gånger, och i andra tävlingar inte alls. Detta gör det mer rättvist, säger Kruse.

Seedning efter fart.
Styrgruppen för Rally-SM ansvarar för seedningen av startfältet till tävlingarna. Seedningen baseras på fart och förväntad placering i tävlingen, och inte längre placering i mästerskapet. Detta ur säkerhetssynpunkt vid varje aktuellt tillfälle.
För att undvika risken att en snabb förare, som stöter på problem under en eller flera tävlingar, ska starta bakom långsammare förare och därmed riskera snörök, damm eller hinder, har vi infört detta system. För publiksäkerheten är det också viktigt, då en snabbare bil inte riskerar köra in mycket tid på bilen framför, och därmed komma oväntat snabbt bakom framförvarande bil. Om välkända snabba förare gör inhopp i SM kommer de att tilldelas startpositioner baserade på förväntade resultat.

Möjlighet till regrouping och omseedning inför Power Stage.
Vid regrouping inför Power Stage har Styrgruppen rätt att seeda och omvända startordning i mästerskapsklasserna med eventuellt ändrat startmellanrum. Beroende på upplägg kan detta göras i en eller flera klasser. Detta kommer att göras i samråd med arrangören och meddelas i inbjudan. Detta görs för att optimera live-TV sändningen.

Detta ska vi verkligen tänka till på, tillsammans med ovan nämnda, men också de tävlade. Det finns många aspekter i detta, men nu har vi friheten i reglementet att optimera tv-sändningarna. Men givetvis ska vi också väga in den sportsliga påverkan.

Hårdare bevakning av hastighet på rekognosering.
Efterlevnad av regler och hastighetsbegränsning på rekognoseringen kommer bevakas hårdare och överträdelser kommer bestraffas. Första överträdelsen genererar en varning som följer med under resten av SM-säsongen, vid eventuella överträdelser efter varningen utdelas bestraffning enligt straffskala i reglementet.

Här vill jag vara tydlig! Detta kommer följas upp, och det ses inte mellan fingrarna mer. Det handlar förstås om säkerhet, och att vi ska kunna få komma tillbaka och låna vägar igen när det är dags för tävling. Både transporten mellan sträckorna, och själva sträckorna kommer övervakas noga, avslutar Kruse.


» Pressrelease från Svensk Bilsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-12-12 23:01:46






Andervang summerar Eurol Hellendoorn Rally, femma totalt trots avåkning och felaktigt däckval.
© Privat.Fredag och lördag kördes Holländska Eurol Hellendoorn Rally, Stig Andervang och Sven Hakkesteeg körde rallyt. Tävlingen var lång, 16 sträckor med en längd på 155km. Fyra av dessa kördes i mörker samt delvis i regn.

De startade med en femtetid på ss1 men på ss2 försvann tid, ett förarmisstag.
- <...

Publicerad: 2025-09-16 08:56:46


60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
© SMK Hörby.På lördag den 20 september firar SMK Hörbys rallyklassiker, ”TV-Svängen” 60 år. Det hela började klockan 19.00 den 2 oktober 1965 när SMK Hörbys tävlingsledare Mauritz ”Macke” Elofsson flaggade iväg Hässleholmarna Bertil Lind/Anders Ericssons som hade startnummer ett på sin Ford Cortina GT. Med dett...

Publicerad: 2025-09-16 05:55:38


Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
© Roger Fransson.Precis som införsnacket slog fast så blev det en riktigt fin tävling i Nora. Magnus ”Linkan” Lindqvist som numera satt Fredrik Rudmalm i sin högerstol visade gammal fin storform och vann högsta elitklass A/B. Cup C vanns som väntat av Mathias Hansson och co-driver Tobias Holmström, dessutom vann duo...

Publicerad: 2025-09-15 16:54:25


WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
© Jaanus Ree / Red Bull Content Pool.Rally Chile Bio Bio blev en succé för Toyota som tillverkare och Toyota Gazoo Racing som team - genom Sebastien Ogier säkrade man segern och är nu enskilt mest vinstrika tillverkare i WRC serien genom tiderna. Inför helgen delade man platsen med Citroen som inte längre tävlar i huvudklassen.

Ogie...

Publicerad: 2025-09-15 13:05:39


Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
© Toyota Gazoo Racing.Sådan fader, sådan son. Oliver Solberg (23) följer sin pappa Petters fotspår och säkrade sin första VM-titel i rally i helgen.

På söndagen firade Oliver och kartläsaren Elliott Edmondson VM-titeln i den näst högsta nivån i rally-VM efter de säkrat segern i Rally Chile i säsongens sista av sju kva...

Publicerad: 2025-09-15 12:23:42


Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
© emotorsport.seRally SM final med South Swedish Rally i Olofström, totalt nio sträckor, alla under lördagen när de 50-talet åkarna gjorde upp. En spännande kamp och bra med publik i skogen när rallyt avgjordes.

Segern totalt till Kalle Gustafsson, i nationella 4wd vann Adam Grahn. För 2wd Patrik Hallberg och i ...

Publicerad: 2025-09-15 10:55:30


Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
© emotorsport.sePå onsdag kväll stänger anmälan för finalen av Svenska RallyCupen, det handlar om Marknadsnatta hos Västra Östergötlands MK. Fyra sträckor på 46km väntar den 27:e september då även Östergötlands, Smålands, Gotlands och Stockholms distrikt kör om poäng. Just nu 90 anmälda men det finns gott om plats ...

Publicerad: 2025-09-15 09:01:13


Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
© Tuthill Porsche.När anmälningslistan till East African Safari Classic Rally släpptes under fredagen, en vecka för sent, visar den på 59 ekipage för vinterns rally. Den 5-13:e december avgörs rallyt, åtta tävlingsdagar med 228 mil special fördelat på 24 sträckor - ett snitt om 9,5mil per sträcka! Halva fältet består...

Publicerad: 2025-09-15 06:02:44


Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
© Mats Jägerhult.Vallentuna MK genomförde traditionsenligt YRC-Sprinten. Tävlingsområdet åter förlagt till Markim, Vallentuna. Efter en något orolig start på dagen med regnväder klarnade vädret upp och tävlingen kunde genomföras i ett härligt höstväder. Som trots den dåliga väderstarten fick evenemanget en mycket br...

Publicerad: 2025-09-14 21:40:45


Andervang femma i Holländska Eurol Hellendoorn Rally, nu väntar Svenskt grus.
© Privat.Fyra Skoda i toppen av Holländska Eurol Hellendoorn Rally, som vinnare Bernhard ten Brinke 1:14 minut före Kevin van Deijne. Yannick Vrielink och Stan Pex följde i listan.

Femma totalt i rallyt hittar vi Stig Andervang och Sven Hakkesteeg i Hyundai i20 N Rally2 - 16 sträckor och 15 mil grus och a...

Publicerad: 2025-09-14 21:06:23


Tidigare nyheter:
Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
Andervang femma i Holländska Eurol Hellendoorn Rally, nu väntar Svenskt grus.
Ogier vinner i Chile och tar VM ledning - Solberg klar WRC2 mästare.
Solberg och Edmondson mästare, körde just hem Rally Chile Bio Bio.
Grahn snabbast även söndag, vinner YRC-Sprinten.
Solberg 8,8km från WRC2 guldet, Ogier går för VM ledning - en sträcka kvar!
Foto från South Swedish Rally, del 1.
Rådström, Johansson, Berg och Larspers SM vinnare 2025.
Eddie vinnare i Ungdomsrally, snabbaste Standard i Addinol Sprinten.
Larsen snabbast, Svenskarna bra med i Trimmat 2wd.
Pettersson körde hem Addinol Sprinten.
Rafflande guldstrider när Rally SM avgjordes i Olofström.
Dubbelt Toyota - Ogier och Solberg leder i Rally Chile Bio Bio.
Kalles första SM seger - South Swedish Rally tog SM till mål.
Grahn före Berglund i Noratrofén.
Sten stoppade guldjakten för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Första infon, Rally Vetlanda närmar sig.
Tjustknäppen 2026, fyra sträckor väntar de tävlande på nationaldagen.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.