NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Privat.
© Privat.
Stig och Lars trea på SM pallen när Grus SM inleddes hos Laholms MK i Timmerhultsprinten.

© Lars Andersson
© Lars Andersson
Efter lördagens grustävling ställde man om bilen för asfalt innan man drog till Hässleholm.

© Privat.
© Privat.
Nya pokaler efter totalsegern i Hässleholms GP under söndagen.
Maxad rallyhelg med många pokaler för Andervang och Andersson.
PRESSRELEASE

Under lördagen kördes Timmerhultsprinten som var första deltävlingen i Rally SM Grussprint med start och mål i Laholm. En sprintsträcka på 6,1km utanför Knäred skulle köras tre gånger.
- Den var krokig, kuperad med inslag av snabba partier och avslutas med 500m asfalt. Mycket fin och rolig sträcka, förklarar Lars Andersson co-driver för Stig Andervang.

Stig och Jan-Erik körde ner på fredagen medan Lars anslöt tidigt på lördag morgon för anmälan och besikting. Sedan kördes rekognosering av sträckan två gånger.
Temperaturen var ovanligt låg så mjukaste möjliga gummiblandning i däcken användes.
- Motståndet i 4WD var mycket hårt med P-G Andersson, Jonas Åkesson, Albin Nordh, Mattis Olsson, Johan Rudengren och Arvid Johansson till start för att nämna några.

Första sträckan brukar vara halkig på grund av rullgrus och den här var inget undantag. Vi laddade på så mycket vi kunde men Stig kämpade med understyrning. Trots det var vi trea på sträckan efter fartfantomerna P-G och Åkesson. De var 13,3 respektive 12 sekunder före så de skulle vara utom räckhåll om de inte fick några problem.
Närmast efter var Mattis med endast 0,8 sekunder och Arvid med 2,6 sekunder. Albin hade problem med bilen och stannade inne på sträckan.

Dämparna justerade på väg mot pallplats.
Till SS2 hade vi justerat dämparna för att försöka få bort understyrningen. Fästet var något bättre i den hårda vägen men understyrningen var kvar.
Återigen var vi trea och vi förbättrade oss med 3,7 sek. Nu hade vi 2,6 sek ner till Arvid och 3,3 till Mattis som fick backa i sista hårnålen ut på asfalt.

På SS3 hade vägen blivit mer uppkörd och stenar kommit fram. Stig tog det försiktigare för att inte få punktering. Arvid och Mattis tog i och var 3,3 respektive 0,9 sekunder före.

- Med det bärgade vi tredjeplatsen med 1,9 sek till Arvid och 4,3 till Mattis. Det är vi mycket glada och nöjda med tanke på motståndet.
- Vi tackar Laholms MK för en rolig och fin sprint, summerar Lars som ihop med teamet drog vidare.

Som om det inte var nog med rally i helgen hade teamet anmält sig till asfaltssprinten Hässleholms GP på söndagen.
- Stig har ingen ren asfaltsuppsättning till bilen så vi fick kompromissa genom att sänka bilen och hårda på stötdämpare och krängningshämmare. Det gjorde vi direkt efter tävlingen på lördag kväll på ett industriområde och tog en kortare provtur innan vi lastade för avfärd till Hässleholm.

Nya tag i Hässleholm.
Efter en god nattsömn var det upp tidigt för anmälan, rekognosering och besiktning.
Vädret var soligt men väldigt kallt och blåsigt. I och med kylan och att vi inte fick köra och värma däcken valde vi att starta på mjuka slitna däck vi hade med.
Sprintsträckan på Garnisonen är en rolig mix av rakor, vinklar och rytmiska svängiga partier över krön. Därtill är det både asfalt och gatsten. De hade ställt ut många stenar och betongsuggor i innerkurvor så något grus skulle inte dras ut på banan.

Efter halva första varvet på SS1 kommer vi ikapp asfaltsspecialisten Rolf Grybb i sin Citroën DS3 R5 som hade problem. Han går sportsligt och som man ska åt sidan.
Vi får till en bra sträcka trots det hala underlaget och är snabbaste ekipage med 3,1 sekunder till Joacim Kristiansson i sin Opel Corsa B och Simon Andersson i Renault Clio Rally 4 som var 4,6 sekunder efter. Närmaste 4WD var danske Mick Fraas i sin Subaru Impreza, då 9,3 sekunder bakom.
- Den justerade grussättningen är långt ifrån optimal för bilen är för hög och för mjuk. Karossen rollar en hel del, vilket gör den svårkörd. Men man kör efter vad man har och har kul.

Man laddade om för SS2, möjligen blev det något varmare i backen och renare på banan men däcken var fortfarande kalla.
Även här valde vi samma set däck. Trots ett par missade växlingar och "stagemode" först 100m efter start drygar vi ut ledningen.
Det var samma fyra ekipage i topp men den här gången var det omvänt mellan Simon och Joacim. Inför SS3 hade vi 9,7 sek till Simon och 10,9 till Joacim.

- På SS3 får vi till ett rent åk och förbättrar oss ytterligare 1,7 sekunder och är 4,1 före Simon som drog det längsta strået i 2WD och Joacim 4,9 efter. Även här körde vi på samma set däck och om de var begagnade innan tävlingen så är de helt slut nu.

Totalsegern i hamn.
Slutresultatet blir att vi vinner totalt med 13,8 sekunder till Simon och 15,8 sekunder till Joacim.
- Det blev många pokaler på prisutdelningen. Inte bara för klass- och totalseger utan också för landskampen mellan Sverige, Danmark och Norge och inte minst C-G Wilkes enorma vandringspokal till Stig.

- Vi tackar Hässleholms MK för ett kanonarrangemang. Ett stort tack till Jan-Erik Svensson för en utomordentlig service under hela helgen och till bröderna Weng för preppning av bilen, avslutar Lars.


» Pressrelease från Lars Andersson.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-05-01 14:39






Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport stuvar om i ledningen av företaget, trots att guld och brons säkrades för förare blev det bara ett silver i mästerskap för tillverkare. Nu väljer man att strukturera om i företaget och teamets ledning inför 2025.

Christian Loriaux värvades från M-Sport 2021 där hans titel var t...

Publicerad: 2024-12-21 17:25


VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Tidigare nyheter:
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.