NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
I en nyutvecklad BMW 1M kommer Drive VXO Motorsport till våren.

© Drive VXO Motorsport.
© Drive VXO Motorsport.
Spännande bil, en ny modell för grupp H klassen.

© Drive VXO Motorsport
© Drive VXO Motorsport
TIll South Swedish Rally hoppas man ha den nya bilen redo för tävlande.
Drive VXO presenterar nyutvecklad BMW med svenska leverantörer för moderna bränslen.
PRESSRELEASE

DRIVE VXO presenterar sitt senaste projekt: en BMW 1M Coupe som byggs med 1,6 l turbomotor enligt Svenska Bilsportförbundets nationella reglemente för rally och som dessutom utvecklas för att testa fram nya moderna bränslen.

Made by Swedes - för en fortsatt starkt svensk motorsportindustri och rallykultur
En målsättning med projektet har varit att främja den svenska motorsportindustrin eftersom den är en viktig del av den unika svenska rallykulturen.

- Vi vill bidra till att det utvecklas och byggs fler rallybilar i Sverige enligt vårt nationella reglemente och med svenska komponenter, kunskap och teknologi, säger Hans Bååth ägare av DRIVE VXO,

Bilen, baserad på en BMW 1M Coupe, byggs i linje med förbundets målsättning att introducera nyare bilmodeller i den nationella klassen GrHB. Den följer förbundets senaste säkerhetsstandards och med så mycket svenska komponenter och leverantörer som möjligt.

Växjö, Kil, Säffle och Göteborg
Växjöbaserade DRIVE VXO har lämnat huvudansvaret för projektet till TechPro i Kil som också står för design och utveckling av chassit. Drivlinan levereras av Unic i Säffle. Göteborgsföretaget Even Engineering ligger bakom bilens 1,6 liters turbomotor, motorstyrning och elektronik för att möjliggöra test, utvärdering och optimering för moderna bränslen.

- När Bilsportförbundet 2018 öppnade upp för nyare nationellt homologerade bilar med det nya reglementet GrHB var det ett viktigt steg för att säkerställa att den nationella klassen som är stöttepelaren i svensk rallysport fortsätter utvecklas, säger Mikael Gustavsson ägare av TechPro. som fortsätter,

- Det finns en skaparglädje och kunskap att ta vara på i Sverige. Alla vill, och kan inte, köpa fabriksbilar från England, Frankrike eller Tjeckien. Vi har en unik tradition av att utveckla komponenter och bygga tävlingsbilar i Sverige och den är värd att bevara och lotsa in våra ungdomar i. Det har ett stort värde när sporten fostrar inte bara förare och co-drivers utan även mekaniker och ingenjörer.

Pure Rally. No Compromises. Projekt för moderna bränslen inom rally
Ett viktigt syfte med projektet är att testa fram nya moderna bränslen som kan göra motorsporten mer oberoende och framtidssäkrad utan att göra avkall på de sportsliga värdena eller publikens upplevelse.

- Vår ambition är att i detta projekt bidra till övergången till moderna bränslen i rallysporten, och visa att det är möjligt att förena högpresterande motorsport och förbränningsmotorer med hållbarhet, fortsätter Hans Bååth.

Elbilar är viktiga men inte lösningen på alla transportbehov
- Övergången till elbilar är en viktig del i omställning av samhället men det är inte en lösning på alla transportbehov. fortsätter Hans Bååth, som redan 2017 initierade projektet E-PWR som startskottet för det som 2023 blir världens första nationella elektriska racingmästerskap, STCC, fortsätter:

- Rallysporten är ett exempel på bilkörning där elbilar inte är optimalt. Rally är en unik form av motorsport som till skillnad mot tex STCC avgörs på specialsträckor längs skogs- och grusvägar, med långa transporter däremellan. På så sätt representerar rallysporten transportbehoven på landsbygden med långa avstånd och begränsad infrastruktur. Om vi vill att hela Sverige ska leva måste vi utveckla lösningar som gör det möjligt i samband med omställningen till ett mer hållbart och självförsörjande land med minskat beroende av energi från exempelvis krigförande länder.

Motorsport som drivkraft för utveckling
- Vi inom motorsporten har ett stort ansvar för att driva utvecklingen framåt, säger Hans Bååth, grundare av DRIVE VXO och initiativtagare till projektet, backspeglar, skivbromsar och säkerhetsbälten är alla produkter av motorsport. När vi nu befinner oss mitt i en stor förändring av hur samhället skall tillgodose sitt energibehov ska vi vara i frontlinjen och bidra, både för sportens, men också för samhällets skull. Det är inom motorsporten bilar och förare utsätts för de största utmaningarna, därför lämpar sig motorsporten för att driva utveckling.

Clean Driving. No Compromises. För moderna bränslen i samhället
Det är inte enbart inom motorsporten som behovet av moderna bränslen är stort. Klimatfrågor och det internationella säkerhetsläget innebär att det finns ett stort behov av moderna bränslen där Sverige som land kan minska sitt internationella beroende. DRIVE VXO arbetar med både trafiksäkerhets- och hållbarhetsfrågor för sina kunder och där ingår projektet Clean Driving. No Compromises. med syftet att bidra till ökad användning av moderna bränslen utan att kompromissa med produktivitet och arbetsmiljö.

Förberedelser norr om Polcirkeln och intresse från grannländer
Som ett led i projektet deltog DRIVE VXO Motorsport 2022 i Arctic Rally i norra Finland. Ett långt rally norr om polcirkeln upp mot ryska gränsen.

- Då gjorde vi det med traditionella bränslen men vår målsättning är att göra om det med moderna bränslen berättar Andreas Sigfridsson teamkoordinator i DRIVE VXO Motorsport, det är en rejäl utmaning även med beprövad teknik med tanke på de långa avstånden och de låga temperaturerna en bra bit under 30 minusgrader.. Genom att vi genomfört tävlingen en gång vet vi vad som väntar och kan förbereda oss för det.

- Vi upplever också ett stort intresse från våra grannländer och i takt med att projektet utvecklas kommer vi att tävla utomlands för att sprida våra erfarenheter.

Stort intresse från Bilsportförbundet
För det svenska bilsportförbundet Svensk Bilsport är arbetet med hållbarhet centralt och förbundets miljösamordnare Mikael Norén ser positivt på initiativet från DRIVE VXO:

- Svensk Bilsport har länge arbetat hårt med miljöfrågorna. Hållbarhetsarbetet är även beroende av medlemmars goda exempel. Därför är DRIVE VXOs initiativ både intressant och viktigt. Det är viktigt att vi delar erfarenheter med varandra. Vårt gemensamma mål är att säkerställa att motorsporten kan fortsätta utvecklas i takt med samhället i övrigt och driva en grön teknikutveckling. Motorsport ses glädjande nog allt mer som en resurs i samhället socialt, men vi har exempelvis även påvisat att aktiva motorbanor bidrar till ökad artrikedom och projekt har fått naturvårdsbidrag från kommuner och länsstyrelser.

Premiär i maj
Bilen beräknas vara redo för test och tävling under våren, med planerad SM-premiär i South Swedish Rally 18-20 maj.

- Vi är glada över att kunna presentera det här projektet och ser fram emot att börja testa och tävla med bilen under 2023. Vår målsättning är att i takt med projektets utveckling arbeta med hela vårt team för en minskad miljöpåverkan och i ett längre perspektiv bidra till säkerställa sportens utveckling, avslutar Hans Bååth.


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-03-07 21:34






Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport stuvar om i ledningen av företaget, trots att guld och brons säkrades för förare blev det bara ett silver i mästerskap för tillverkare. Nu väljer man att strukturera om i företaget och teamets ledning inför 2025.

Christian Loriaux värvades från M-Sport 2021 där hans titel var t...

Publicerad: 2024-12-21 17:25


VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Tidigare nyheter:
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.